Ο Βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας χρηματοδοτεί με 22,5 δισ. δολάρια τον μεγαλύτερο υπόγειο του κόσμου
Φαραωνικών διαστάσεων, απίστευτης χλιδής, με χρυσά ταβάνια στους σταθμούς και εντελώς φουτουριστικό θα είναι το νέο μετρό του Ριάντ στη Σαουδική Αραβία, που θα έχει συνολικό μήκος 176 χιλιομέτρων και όταν ολοκληρωθεί, το 2019, θα είναι ο μεγαλύτερος υπόγειος στον κόσμο.
Το έργο αποτελεί τμήμα ενός μεγαλόπνοου προγράμματος δημοσίων έργων και μέτρων συνολικού προϋπολογισμού 130 δισ. δολαρίων που ανακοίνωσε το 2011 ο Βασιλιάς Αμπντάλα, με στόχο να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η ρύπανση στους δρόμους της σαουδαραβικής πρωτεύουσας, της οποίας ο πληθυσμός φθάνει σήμερα τα 5 εκατομμύρια, έχοντας διπλασιαστεί από το 1990.
Στην πραγματικότητα ωστόσο, όπως σχολιάζουν πολλά ξένα μέσα ενημέρωσης, είναι τέτοια η χλιδή που θα χαρακτηρίζει τους σταθμούς του νέο μετρό του Ριάντ (π.χ., ένας από τους μεγαλύτερους θα διαθέτει επίχρυσους τοίχους και ταβάνια), ώστε πολλοί μιλούν για μια ακόμη κίνηση του Αμπντάλα να διασκεδάσει την κοινωνική δυσαρέσκεια που εκδηλώνεται πλέον όλο και πιο συχνά, μετά και το κύμα διαδηλώσεων που ξέσπασε το 2011 στο πλαίσιο της Αραβικής Ανοιξης.
Τα τελευταία χρόνια η Σαουδική Αραβία, μπροστά στον κίνδυνο η αναταραχή των αραβικών επαναστάσεων να περάσει και τα δικά της σύνορα, έχει ανοίξει την κάνουλα των κοινωνικών δαπανών και των δημόσιων έργων, καθώς διαθέτει ένα μαξιλάρι εκατοντάδων δισ. δολαρίων που συσσώρευσε την περασμένη δεκαετία από την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου.
Τα συμβόλαια. Το μετρό του Ριάντ θα έχει συνολικό κόστος 22,5 δισ. δολάρια και έχει «σπάσει» σε τρία μεγάλα συμβόλαια. Τα συμβόλαια αυτά μοιράστηκαν πρόσφατα σε ισάριθμες κοινοπραξίες – από τα μεγαλύτερα ονόματα στην κατασκευή μετρό παγκοσμίως. Το μεγαλύτερο συμβόλαιο, κοντά στα 10 δισ. δολάρια, αφορά την κατασκευή δύο από τις μεγαλύτερες γραμμές του μετρό και η τυχερή κοινοπραξία αποτελείται από την αμερικανική Bechtel, τη σαουδαραβική Almabani, τη λιβανέζικη CCC και τη γερμανική Siemens.
Το δεύτερο πιο παχυλό συμβόλαιο, ύψους 7,8 δισ. δολαρίων, αφορά τρεις γραμμές και το κέρδισε το κοινοπρακτικό σχήμα με επικεφαλής την ισπανική FCC και μέλη τη νοτιοκορεατική Samsung, τη σαουδαραβική Freyssinet Arabia και τη γαλλική Alstom. Τέλος, το τρίτο εξίσου χρυσό συμβόλαιο, κοντά στα 6 δισ. δολάρια, αφορά την κατασκευή της «κόκκινης» γραμμής 3, της μεγαλύτερης από τις έξι του νέου μετρό, και ανέλαβε να το εκτελέσει η κοινοπραξία της ιταλικής Salini – Impregilo, Ansaldo (Ιταλία), Bombardier (Καναδάς), Larsen & Tourbo (Ινδία), Nesma (Σαουδική Αραβία).