Εκτός κινητικότητας δημοτικοί αστυνομικοί σε δήμους κάτω των 5.000 κατοίκων – Οι ανώδυνες κυβερνητικές υποχωρήσεις και οι λεονταρισμοί των δημάρχων
Εξι νομοτεχνικές βελτιώσεις σε άρθρα του πολυνομοσχεδίου κατέθεσε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ.Κυριάκος Μητσοτάκης. Σε αυτές περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις σχετικές με τη διαθεσιμότητα. Έτσι τίθεται πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία όσοι τίθενται σε διαθεσιμότητα και έχουν προσληφθεί μέσω γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ ή κάλυψαν θέσεις κατά σειρά προτεραιότητας με διαδικασίες των οποίων την εποπτεία είχε εξ ολοκλήρου το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού μοριοδοτούνται επιπρόσθετα κατά την αποτίμηση των προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων και κατά την επιλογή των υπαλλήλων για να εξέλθουν από το καθεστώς της κινητικότητα. Επίσης, εξαιρούνται από τη κινητικότητα οι δημοτικοί αστυνομικοί που υπηρετούν σε δήμους με πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων – πρόκειται κυρίως για μικρά νησιά.
Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις οι οποίες κατατέθηκαν περιγράφονται σε ανακοίνωση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης ως εξής:
1. Αυξάνεται στις 12.000 ευρώ, από τις 6.000 ευρώ που ήταν, το όριο του ετήσιου εισοδήματος για να εξαιρεθεί από τη κινητικότητα δημόσιος υπάλληλος που είναι προστάτης ανάπηρου τέκνου ή της συζύγου του.
2. Το ίδιο χρηματικό όριο (12.000 ευρώ) ισχύει πλέον και για την περίπτωση της γονικής μέριμνας τέκνου.
3. Προστέθηκε στις εξαιρέσεις από τη κινητικότητα και ο δικαστικός συμπαραστάτης, δυνάμει δικαστικής απόφασης.
4. Εξαιρούνται από τη κινητικότητα οι δημοτικοί αστυνομικοί που υπηρετούν σε δήμους με πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων. Οι Δήμοι αυτοί είναι κατά βάση μικρά νησιά.
5. Οι διαδικασίες ΑΣΕΠ και ειδικά ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, η διαδικασία πλήρωσης θέσεων με σειρά προτεραιότητας η οποία διενεργείται εξ ολοκλήρου από το ΑΣΕΠ και ο διαγωνισμός εισαγωγής στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, μοριοδοτούνται επιπρόσθετα κατά την αποτίμηση των προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων και κατά την επιλογή των υπαλλήλων για να εξέλθουν από το καθεστώς της κινητικότητας.
6. Ορίζεται ρητώς ότι κατά τη διάρκεια της κινητικότητα ο δημόσιος υπάλληλος εξακολουθεί να παραμένει ασφαλισμένος.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να οδηγήσει σε εκτόνωση τις αντιδράσεις για την κινητικότητα διά της «σαλαμοποίησης» των εργαζομένων όσον αφορά το ζήτημα της διαθεσιμότητας και εμφανίζοντας ως «κοσμογονία» νομοτεχνικές βελτιώσεις επί του πολυνομοσχεδίου.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Μέγαρο Μαξίμου έχει μετατραπεί τις τελευταίες ημέρες «εργοστάσιο» παραγωγής «διορθώσεων» επί του πολυνομοσχεδίου επί των άρθρων που αφορούν το υπουργείο Εσωτερικών. Επιδιώκεται να λειτουργήσουν οι επιμέρους αλλαγές σε παραγράφους ή άρθρα για τους δημοτικούς υπάλληλους που τίθενται σε διαθεσιμότητα αλλά και για το ασφυκτικό πλάισιο ελέγχου των οικονομικών των δήμων ως «βαλβίδα αποσυμπίεσης».
Μάλιστα, έπεσαν σαν βροχή οι προαναγγελίες από το επιτελείο του υπουργού Εσωτερικών κ. Γιάννη Μιχελάκη –ύστερα από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, παρόντος του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Ευάγγελου Βενιζέλου– για νομοτεχνικές βελτιώσεις προς κατάθεση στη Βουλή. Κι αυτό συνέβη την Τρίτη εν όψει της υλοποίησης της απόφασης για κινητοποιήσεις, μετά συλλαλητηρίου, από τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.
Την ώρα που οι δημοτικοί υπάλληλοι συνεχίζουν με αμείωτη ένταση τις κινητοποιήσεις τους, στους δρόμους κατεβαίνουν και οι δήμαρχοι. Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 11 το πρωί της Τετάρτης πραγματοποίησε η ΠΟΕ-ΟΤΑ στην πλατεία Κλαυθμώνος στην Αθήνα, ενώ αντίστοιχα συλλαλητήρια έχουν προγραμματιστεί σε όλες τις πρωτεύουσες των νομών. Επίσης, η ΠΟΕ- ΟΤΑ καλεί σε συμμετοχή στο συλλαλητήριο της ΑΔΕΔΥ και της ΓΣΕΕ, στις 7.00 το απόγευμα στην πλατεία Συντάγματος, εν όψει της ψήφισης του πολυνομοσχεδίου.
Παράλληλα, στις 10.30 το πρωί της Τετάρτης οι αιρετοί διαδήλωσαν εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή τους στην κατάργηση οργανικών μονάδων της Αυτοδιοίκησης, στη διαθεσιμότητα των υπαλλήλων τους –σχολικοί φύλακες, δημοτικοί αστυνομικοί– και στην καταστρατήγηση της «συνταγματικά κατοχυρωμένης διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ» με τις πρόσθετες διατάξεις για το Παρατηρητήριο και τους προϋπολογισμούς των δήμων. Μάλιστα, υπάρχει μια «εκκρεμμότητα» που άφησε πίσω της η τελευταία συνεδρίαση της ΚΕΔΕ και έφτανε ως το σημείο να κραδαίνει το… πολιτικό χαρτί των παραιτήσεων των δημάρχων, έτοιμο να το «ρίξει» εφόσον οι απαιτήσεις «βρουν τοίχο».
Ετσι η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει αίγλη σε «θραύσματα» των αιτημάτων των δήμων με τρόπο που αφενός να μην αναιρούνται οι στόχοι της για λιγότερο κράτος, για μειωμένο προσωπικό, για οικονομικό έλεγχο της αυτοδιοίκησης και για πεδίο ανάπτυξης της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας και αφετέρου να δημιουργεί «ρήγματα» στο όποιο ενιαίο μέτωπο της άλλης πλευράς.
Πρόθεση για πέντε αλλαγές
Ετσι, με ανακοίνωσή του το υπουργείο Εσωτερικών παρουσίασε την πρόθεσή του να καταθέσει πέντε αλλαγές στο πολυνομοσχέδιο. Παραμένουν στους δήμους οι σχολικοί φύλακες και οι δημοτικοί αστυνομικοί που κατέχουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Όταν αυτό ακούστηκε το πρώτο που έλεγαν οι συνδικαλιστές της ΠΟΕ ΟΤΑ είναι«κοροϊδία», τονίζοντας ότι αφορά ελάχιστους εργαζόμενους και σημειώνοντας ότι είναι δύσκολο να υπάρχουν σχολικοί φύλακες με τέτοια προσόντα και μικρός ο αριθμός των δημοτικών αστυνομικών με μεταπτυχιακό (άλλοι λένε 60 άλλοι ανεβάζουν τον αριθμό στους 200 ) – και όλα αυτά επί συνόλου περίπου 6.000 εργαζομένων αυτών των ειδικοτήτων που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα!
Παράλληλα, θα υπάρξει πρόβλεψη της δυνατότητας των σχολικών φυλάκων να συνιστούν κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις προς παροχή υπηρεσιών σχετικών με τη φύλαξη σχολικών κτιρίων στο πλαίσιο προγραμματικών συμβάσεων, με τους οικείους δήμους, σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Οσον αφορά τα οικονομικά θέματα των δήμων, το υπουργείο επεσήμανε ότι:
* απαλείφεται η διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών) σχετικά με τον έλεγχο των προϋπολογισμών στο στάδιο κατάρτισής τους και πλέον το Οικονομικό Παρατηρητήριο και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εσωτερικών δεν θα έχουν αποφασιστική παρέμβαση όπως οριζόταν αλλά θα δίνουν οδηγίες για την κατάρτιση.
* αντί με προεδρικά διατάγματα θα υπάρχουν Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για να επιταχυνθεί η διαδικασία ένταξης των δημοτικών αστυνομικών στην Ελληνική Αστυνομία
* η ρύθμιση των θεμάτων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων θα γίνεται σε συνεργασία με τους οικείους δήμους.
* εισάγεται ειδική πρόβλεψη για το μεταβατικό χρονικό διάστημα ως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την οποία για τους δήμους που το επιθυμούν, με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Δημοσίας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, που θα εκδίδεται κατόπιν προτάσεων των οικείων δημάρχων, μπορεί να ανατίθεται στην Ελληνική Αστυνομία, σε έναν ή περισσότερους δήμους, η παράλληλη άσκηση μίας ή περισσοτέρων εκ των ανωτέρω αρμοδιοτήτων.
Φήμες για αναγνώριση συντάξιμου χρόνου
Υπήρξε παράλληλα η ενημέρωση -χωρίς να έχει περιληφθεί στο δελτίο Τύπου του υπουργείου- ότι με νομοτεχνική βελτίωση θα αναγνωρισθεί στους σχολικούς φύλακες η αναγνώριση ως συντάξιμου χρόνου, κατόπιν εξαγοράς, χρόνου απασχόλησης έως και πέντε έτη. Ωστόσο, ως το βράδυ της Τρίτης, υπήρχε έντονη η φημολογία ότι το δημοσιονομικό κόστος αυτής της πρόβλεψης μπορεί να φρενάρει αυτή τη ρύθμιση…
Οι δήμαρχοι θεωρήσαν ανεπαρκείς τις «μικροδιορθώσεις» και συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις. Το βέβαιο όμως είναι ότι μεταξύ των αιρετών υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενες αποψείς για το… εφικτό κια το ρεαλιστικό.
Πάντως, με την αντίθεσή τους συντονίζεται και η Ενωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) που καταγγέλλει ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις για το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ, κάτι που αποδέχεται πλέον και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, η οποία στην επίσημη Έκθεσή της εκφράζει την άποψη ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 102 του Συντάγματος και την κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Μάλιστα, τονίζει ότι προωθείται ένα πρωτοφανές για τα θεσμικά και συνταγματικά δεδομένα της χώρας μας σύστημα επιτροπείας των Περιφερειών από την κυβέρνηση.