Ζουν και βασιλεύουν η κλοπή στην αντλία και η νοθεία στα καύσιμα, όπως καταγγέλλουν οι εταιρείες καυσίμων, ενώ τα κινητά συνεργεία ελέγχου του υπουργείου Ανάπτυξης, τα περίφημα ΚΕΔΑΚ πηγαίνουν με τα… πόδια: Εδώ και πάνω από ένα χρόνο, από τα 15 ειδικά εξοπλισμένα οχήματα που διαθέτει η διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης, καθημερινά κινούνται μόνο τα 5 ή 6 εξαιτίας της έλλειψης καυσίμων!
Την ίδια στιγμή, προς λουκέτο οδεύουν εταιρείες και περίπου 1.000-1.500 πρατήρια καθώς κρίση, χρέη και έλλειψη ρευστότητας πνίγουν την αγορά καυσίμων. Την εικόνα αυτή μετέφεραν χθες στη διάρκεια εκδήλωσης οι εκπρόσωποι του συνδέσμου εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, που περιέγραψαν με τα μελανότερα χρώματα την κατάσταση στην αγορά.
Εξαφανίστηκε το… πετρέλαιο θέρμανσης
Το πρώτο μάλιστα τετράμηνο του έτους ήταν ένα από τα χειρότερα στην ιστορία των εταιρειών εμπορίας καυσίμων, που είδαν τους τζίρους τους να πέφτουν κατά… 40% σε σχέση με πέρυσι, ακριβώς λόγω της ανυπαρξίας πωλήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης «βούλιαξαν» τη χειμερινή σεζόν 2012-2013 κατά 70%, και εκπρόσωποι της αγοράς μιλούν ανοικτά πλέον για επικείμενα λουκέτα σε εταιρείες, και πρατήρια που βάσιζαν σε αυτό σημαντικό μέρος του τζίρου τους. Σήμερα στην αγορά καυσίμων, έχουν απομείνει 19 συνολικά εταιρείες και 6.000 πρατήρια, εκ των οποίων 1.000- 1.500 βρίσκονται στο «κόκκινο». Στην ουσία, τα πρατήρια αυτά συνεχίζουν να λειτουργούν, όπως λένε στελέχη της αγοράς, μόνο και μόνο εξαιτίας των εταιρειών, που τα στηρίζουν γιατί αν κλείσουν τα «φέσια» που θα τους φορτώσουν θα είναι τεράστια.
Τα «καυτά» μέτωπα
Τρεις είναι οι βασικές προτάσεις του συνδέσμου εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες στην αγορά. Η διεύρυνση από τη νέα σεζόν των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης, η κατάργηση της υποχρέωσης προκαταβολής του ΕΦΚ για την αγορά καυσίμων, και η εντατικοποίηση των ελέγχων για νοθεία και κλοπές στην αντλία από τα ΚΕΔΑΚ, την ενίσχυση των οποίων έχουν προτείνει να χρηματοδοτήσουν οι ίδιες οι εταιρείες.
Είδαν και τον Σαμαρά
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στο εστιατόριο της Αίγλης του Ζαππείου, η ηγεσία του ΣΕΕΠΕ είχε και ολιγόλεπτη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος γευμάτιζε με στενούς συνεργάτες του σε διπλανό τραπέζι. Στη συνάντηση, που ήταν εκτός προγράμματος, οι εκπρόσωποι των εταιρειών απέσπασαν τη δέσμευση του Πρωθυπουργού ότι η κυβέρνηση θα δει από κοντά τα αιτήματά του κλάδου, και γι’ αυτό το λόγο κλείστηκε ραντεβού στις 3 Ιουνίου μεταξύ της ηγεσίας του ΣΕΕΠΕ και του υπ. Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα.
Σε περισσότερους το επίδομα θέρμανσης
Το πρώτο αίτημα των εκπροσώπων των εταιρειών καυσίμων είναι να επανεξετασθούν από την κυβέρνηση τα κριτήρια για τη χορήγηση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης ώστε από τη νέα σεζόν να το εισπράξουν πολλοί περισσότεροι δικαιούχοι. Αυτό, μπορεί να γίνει μέσα από την «ελαστικοποιήση» των κριτηρίων, θέμα που είχε θέσει μιλώντας προ μηνός στη Βουλή και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταικούρας.
Όχι στην προκαταβολή του Ε.Φ.Κ.
Το δεύτερο αίτημα των εταιρειών καυσίμων είναι να σταματήσει η προκαταβολή του Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα όπως ισχύει σήμερα, και να τον πληρώνουν στο τέλος κάθε μήνα, όπως συμβαίνει σε τουλάχιστον 15 άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, κλπ), καθώς επίσης και σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (καπνά, οινοπνευματώδη). Η καταβολή του Ε.Φ.Κ. στο τέλος κάθε μήνα, θα βοηθούσε, όπως λένε τα στελέχη της αγοράς, τις εταιρείες να βελτιώσουν τη ρευστότητά τους, και κατ’ επέκταση να την διαθέσουν για να στηρίξουν τα πρατήρια που απειλούνται άμεσα με λουκέτο.
Φάντασμα τα … ΚΕΔΑΚ
Τέλος, οι εταιρείες θέτουν και το «καυτό» θέμα της ανυπαρξίας ελέγχων από τα κινητά συνεργεία ελέγχου τα περίφημα ΚΕΔΑΚ. Τα ΚΕΔΑΚ που υπάγονται στη διεύθυνση Μετρολογίας του υπ. Ανάπτυξης διαθέτουν περίπου 15 οχήματα, εκ των οποίων όμως, όπως λένε κυκλοφορούν μόνο τα 5 με 6. Τα υπόλοιπα δεν κινούνται, λόγω έλλειψης καυσίμων. Το αίτημα των εταιρειών είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων για νοθεία και κλοπές στην αντλία, και ο εκσυγχρονισμός των ΚΕΔΑΚ μέσω της αγοράς νέου εξοπλισμού, τον οποίο προσφέρονται να χρηματοδοτήσουν.
Σήμερα, τα ΚΕΔΑΚ λειτουργούν ως εξής : Τα οχήματα παίρνουν δείγματα καυσίμων από πρατήρια, τα οποία εν συνεχεία αποστέλλουν στο Γενικό Χημείο του Κράτους για να επιβεβαιώσει τις μετρήσεις τους. Με άλλα λόγια, πριν επιβληθούν τα οποιαδήποτε πρόστιμα, περνούν κάποιοι μήνες.
Οι εταιρείες έχουν προτείνει συγκεκριμένα, τα κινητά συνεργεία ελέγχου να αποκτήσουν ένα ειδικό εξοπλισμό, αξίας 150.000-200.000 ευρώ ανά όχημα, ώστε να μπορούν να τσεκάρουν επί τόπου αν τα δείγματα που λαμβάνουν από τα πρατήρια είναι νοθευμένα ή όχι.
Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ