Θα παρουσιάσει «σχέδιο διάσωσης» – Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους έχει επεισοδιακό παρελθόν σε σχέση με τους ελληνικούς προορισμούς
«Σχέδιο διάσωσης για τον ελληνικό τουρισμό» με μέτρα για την ενίσχυσή του θα παρουσιάσει ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος (deputy CEO) και διευθυντής Επιχειρησιακής Λειτουργίας (COO) κ. Μάικλ Κόλεϊ της Ryanair σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη στην Αθήνα. Πρόσφατα η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους επέλεξε τα Χανιά ως την πρώτη βάση της στην Ελλάδα και εκτιμά ότι θα μεταφέρει πάνω από 500.000 επιβάτες ετησίως από και προς το αεροδρόμιο των Χανίων σε 25 προορισμούς δημιουργώντας τουριστικά έσοδα 160 εκατ. ευρώ στην τοπική οικονομία και 500 θέσεις εργασίας.
Ωστόσο η Ryanair, που ετησίως διακινεί 79 εκατ. επιβάτες σε όλον τον κόσμο, διατηρώντας 55 βάσεις στην Ευρώπη και εκτελώντας 1.500 διαδρομές, έχει ένα «επεισοδιακό» παρελθόν με προορισμούς υπογράφοντας συμβάσεις που διακόπτονται απότομα εξαιτίας νέων διεκδικήσεων. Πολιτική της εταιρείας άλλωστε είναι να υπογράφει συμβάσεις με τοπικές αρχές και όχι με αεροδρόμια, καθώς τα τελευταία με βάση το κοινοτικό δίκαιο δεν μπορούν να διαμορφώνουν τις τιμές τους προς όφελος αεροπορικών ούτε να επιδοτούν ξεχωριστά.
Την προηγούμενη εβδομάδα η εταιρεία ανακοίνωσε την απόφασή της να σταματήσει όλες τις πτήσεις από τη Νέα Αγχίαλο από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Αφορμή ήταν η υπογραφή της ανανέωσης της σύμβασης με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, που ξεπερνούσε το 1 εκατ. ευρώ και θα είχε τριετή ισχύ. Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό, η αεροπορική εταιρεία ζητούσε η υπογραφή να γίνει άμεσα, αντιδρώντας στο αίτημα του περιφερειάρχη να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία, η οποία απαιτούσε ένα χρονικό διάστημα και παρ’ ότι υπήρχε συμφωνία για το περιεχόμενο. «Ηθελαν μέσα σε λίγα 24ωρα να υπογράψω μια τέτοια συμφωνία υψηλού κόστους» αλλά «υπάρχουν διαδικασίες» υπογραμμίζει ο κ. Αγοραστός.
Αντίστοιχα το καλοκαίρι του 2012 η Ryanair διέκοψε τις πτήσεις της από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης που εγκαινίασε στις 12 Απριλίου 2011. Η συμφωνία ανάμεσα στη Ryanair και στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης ήταν για τέσσερα δρομολόγια (Λονδίνο, Βρυξέλλες, Στοκχόλμη και Οσλο), ενώ η εταιρεία προσέθεσε κι άλλους προορισμούς δίχως επιδότηση φτάνοντας τους 13. Στις αρχές καλοκαιριού ζήτησε χρήματα για αυτούς από τον Οργανισμό, ο οποίος είχε ήδη καταβάλει 350.000 ευρώ.
Παρόμοια είναι και η περίπτωση στη Ρόδο και στην Κω. Τον Μάιο του 2012 η ιρλανδική εταιρεία ακύρωσε 82 εβδομαδιαίες πτήσεις από τον Οκτώβριο του 2012 και μετά στα δύο νησιά επιρρίπτοντας ευθύνες κατ’ αρχήν στην προηγούμενη τουριστική ηγεσία, τη Δωδεκανησιακή Εταιρεία Ανάπτυξης και Προόδου (ΔΕΤΑΠ) και στον δήμαρχο Κω κ. Κωνσταντίνο Καϊσερλή, ότι «δεν ακολούθησαν τη συμφωνημένη καμπάνια μάρκετινγκ» με τη Ryanair για την προώθηση των πτήσεων στα δύο νησιά το περασμένο καλοκαίρι. «Η αρχική συμφωνία είχε γίνει με το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου» ορίζοντας το ποσόν των 100.000 ευρώ τον χρόνο για ενέργειες συνδιαφήμισης, λέει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου (ΕΒΕΔ) κ. Γιάννης Πάππου.
Ο ίδιος όμως σημειώνει ότι «εξωθεσμικοί παράγοντες υποσχέθηκαν ένα ποσό της τάξεως του 1,5 εκατ. ευρώ» που δεν μπορούσε να καλυφθεί από τα δύο νησιά. Η διένεξη αποκαταστάθηκε όταν στις αρχές του 2013 η Ryanair επανήλθε και «συζήτησε τους όρους που είχαμε θέσει» επισημαίνει ο κ. Πάππου, τονίζοντας ότι η νέα σύμβαση της Ryanair με τη Ρόδο και την Κω έχει ισχύ δύο χρόνια, για την περίοδο από Απρίλιο ως Οκτώβριο, με καταβολή του ποσού των 250.000 ευρώ ετησίως (500.000 ευρώ συνολικά). Υποχρέωση της εταιρείας είναι να πραγματοποιεί πάνω από 17 πτήσεις την εβδομάδα σε κάθε νησί και, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, ήδη το πτητικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πάνω από 20 πτήσεις για κάθε νησί και ξεπερνά τις 25 τους μήνες αιχμής.