ΤΟΝ ΝΕΟ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΧΑΡΤΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Οριστικά και αμετάκλητα καταργείται το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, σύμφωνα με το νέο ακαδημαϊκό χάρτη, που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, ενώ παρά τις επιμέρους αλλαγές στα ΤΕΙ, σε σχέση με το πρώτο σχέδιο, το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας συρρικνώνεται δραματικά.
Τα υπάρχοντα τμήματα του Πανεπιστημίου μεταφέρονται διοικητικά στο «Μακεδονίας» και στο ΑΠΘ, συνεχίζοντας να λειτουργούν σε Κοζάνη – Φλώρινα αντιστοίχως. Διατηρεί την επωνυμία του το Τμήμα Μηχανολόγων – Μηχανικών της Κοζάνης, ικανοποιώντας το αίτημα φοιτητών και διδασκόντων, ενώ το Εικαστικών Τεχνών δεν συμπεριλαμβάνεται στα μηχανογραφικά γιατί διενεργεί αυτόνομα τις εξετάσεις.
Το μεγαλύτερο πλήγμα για το ΤΕΙ και την πόλη της Κοζάνης, είναι η κατάργηση του Τμήματος Βιομηχανικού Σχεδιασμού, ένα τμήμα με πάμπολλες διακρίσεις, το οποίο τελικώς δεν έγινε δυνατόν να διασωθεί. Επίσης, διατηρείται το Τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος στην Κοζάνη, με κατευθύνσεις Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης και Γεωτεχνολόγων.
Παραμένει στην Κοζάνη το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, με το ευτράπελο αυτή τη φορά να υπάρχουν δύο ομοειδή τμήματα, καθώς Διοίκησης και Επιχειρήσεων υπάρχει και στα Γρεβενά. Στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Γρεβενών συγχωνεύεται το Τμήμα Διεθνούς Εμπορίου της Καστοριάς, γεγονός που ήδη προκαλεί τις πρώτες αντιδράσεις. Παραμένει οριστικά το Τμήμα Μαιευτικής στην Πτολεμαΐδα.
Στο Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, προβλέπονται:
ΓΙΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΚΟΖΑΝΗ) (ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ)
-ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
-ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΓΙΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΦΛΩΡΙΝΑ) (ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ)
-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ) – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ (ΦΛΩΡΙΝΑ) – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΦΛΩΡΙΝΑ) – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
-Όπως προαναφέρθηκε το Τμήμα Εικαστικών τεχνών δεν συμπεριλαμβάνεται στο μηχανογραφικό, καθώς διοργανώνει αυτοτελών τις εισαγωγικές εξετάσεις.
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΚΟΖΑΝΗ)
-ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-ΜΗΧΑΝΟΛΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕ (ΚΟΖΑΝΗ) -ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 5ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
1. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ.
2. ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ).
-ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 1ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΣΗΣ)
-ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 1ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΓΕΩΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ)
-ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 5ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ:1. ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
-2. ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ )
-ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΚΟΖΑΝΗ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ)
-ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ (ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΓΡΕΒΕΝΑ)
-ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΓΡΕΒΕΝΑ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 5ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
-1. ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
-2. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
-3. ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΜΠΟΡΙΟ) 734
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΚΑΣΤΟΡΙΑ)
-ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ (ΚΑΣΤΟΡΙΑ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 5ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
-1. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
-2. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Η/Υ
-3. ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ)
-ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΜΕΣΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΚΑΣΤΟΡΙΑ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΙ Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ)
-ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ (ΦΛΩΡΙΝΑ) – ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
-(ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ 5ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
-1. ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
-2. ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
-3.ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ).
Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης διαθέτει πλέον 405 Τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ συνολικά, έναντι 534 Τμημάτων πριν την εφαρμογή του Σχεδίου «Αθηνά», δηλαδή ο αριθμός αυτών που καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκαν είναι 129. Σε μεταβατικότητα, δηλαδή σε λειτουργία έως την αποφοίτηση των εισαχθέντων 2012-2013, τίθενται 26 Τμήματα. Αυτό υπογραμμίζει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο ανακοίνωσε το νέο Ακαδημαϊκό Χάρτη της χώρας. Μάλιστα τονίζει ότι προωθούνται προς έκδοση τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα, ενώ οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2013 θα κληθούν να επιλέξουν Τμήματα με βάση το νέο αυτό Ακαδημαϊκό Χάρτη.
Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης περιέχει αρκετές αλλαγές, σε σχέση με όσα είχαν ανακοινωθεί αρχικά και ανακοινώθηκε μετά την ολοκλήρωση της Διαβούλευσης, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, των Παραγωγικών Φορέων και Κοινωνικών Εταίρων και των Πολιτικών Κομμάτων, καθώς και της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων. Δεν αποκλείεται μάλιστα να υπάρξουν κι’ άλλες αλλαγές μέχρι την τελική έκδοση των Π.Δ.
«Με στόχο την αναβάθμιση της Δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κάνουμε σήμερα ένα αποφασιστικό βήμα διόρθωσης των παθογενειών, που όλοι συνομολογούμε» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος υπογραμμίζοντας:
«Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης λογοδοτεί σε επιστημονικά και αναπτυξιακά κριτήρια, απαντά στις προσδοκίες της Νέας Γενιάς για πτυχία με αντίκρισμα και έχει σημαντικό δημοσιονομικό όφελος για τη χώρα, σε μια περίοδο βαθειάς οικονομικής κρίσης. Η τελική πρόταση ελαχιστοποιεί το κόστος για την ελληνική οικογένεια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις πρωτόγνωρες συνθήκες, που βιώνει η ελληνική κοινωνία.
Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης είναι αποτέλεσμα της μέγιστης εφικτής σύνθεσης και συναίνεσης όλων των συμμετασχόντων στη διαβούλευση, καθώς ενσωματώνει όλες τις δημιουργικές και τεκμηριωμένες προτάσεις, οι οποίες κατατέθηκαν από τα Ιδρύματα, τα Κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση, αλλά και τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής».
Η βασικότερη αλλαγή πάντως είναι η εγκατάλειψη της αρχικής πρότασης της ομοσπονδιοποίησης μεταξύ Ιδρυμάτων και αποδοχή της πρότασης για μεγάλες κοινοπραξίες μεταξύ Πανεπιστημίων, Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων. (Πρόταση ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ). Στην κατεύθυνση αυτή δημιουργείται Κοινοπραξία μεταξύ του Ιόνιου Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Ιονίων νήσων.
Για την λύση της Κοινοπραξίας θα συνεργασθούν όμως και οι διοικήσεις των πέντε Πανεπιστημίων της Αθήνας (Πάντειο, Πειραιώς, Οικονομικό, Χαροκόπειο και Γεωπονικό) που τελικά δεν ομοσπονδοποιούνται με την δημιουργία ενός νέου Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Το όνομα της Κοινοπραξίας παραμένει «Αδαμάντιος Κοραής» αλλά στην Κοινοπραξία αυτή θα μπουν τα πέντε μέλη της εάν το επιθυμούν και με ακαδημαϊκές συμφωνίες που θα επιλέξουν. Η λύση αυτή ρίχνει ακαριαία τους τόνους στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, καθώς οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων τους φαίνεται ότι τις αποδέχονται πλήρως. Ο νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας διαμορφώνεται με την κατάργηση 5 Ιδρυμάτων και 129 Τμημάτων σε ολόκληρη τη χώρα. Στα 5 Ιδρύματα που καταργούνται υπάρχει δυστυχώς το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και η εν λόγω ακριτική περιφέρεια, είναι η μοναδική στη χώρα που πλέον δεν διαθέτει Πανεπιστήμιο.Μένουν 258 Τμήματα στα Πανεπιστήμια από 289 που ήταν και 147 στα ΤΕΙ από 245 που ήταν. Παράλληλα όμως:
– Τα ξενόγλωσσα τμήματα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δεν συγχωνεύονται σε ένα τμήμα. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη συγχώνευση των Τμημάτων Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε ένα νέο, Τμήμα «Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας» με πέντε κατευθύνσεις.
– Το Πρόγραμμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών αναβαθμίζεται και μετατρέπεται σε αυτόνομο τμήμα και δεν απορροφάται από το Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας.
– Το ΤΕΙ προσχολικής Αγωγής (πρώην Βρεφονηπιοκομίας) δεν συγχωνεύεται με το παιδαγωγικό τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ.
– Τα τμήματα Εργοθεραπείας και Φυσικοθεραπείας του ΤΕΙ Αθήνας παραμένουν αυτόνομα και δεν συγχωνεύονται.
Σημειώνεται ότι καθ΄όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν πιέσεις στο υπουργείο Παιδείας για αλλαγές του αρχικού σχεδίου. Πιέσεις – που όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου – ήταν έντονες επειδή το σχέδιο υλοποιείται μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων και όχι νομοσχεδίου. Να σημειωθεί πάντως, ότι σύμφωνα με τις απόψεις πολλών παραγόντων και ειδικών επιστημόνων, γίνεται τελικά εξορθολογισμός του ακαδημαϊκού τοπίου της χώρας. Δεδομένων των συνθηκών μάλιστα μπορεί να χαρακτηρισθεί και ως σημαντικό βήμα, το οποίο μάλιστα μπορεί να αντέξει μια κοινωνία που χειμάζεται οικονομικά. Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται και από τον περιορισμό των μετακινήσεων φοιτητών και σπουδαστών.