Οι Κρις Ζουκ της Bain & Company και Μελίχ Οντεμίς της yemeksepeti στο «Βήμα»
Κορυφώνεται την Τετάρτη 13 Μαρτίου το 47ο διεθνές πάνελ επιλογής της Endeavor (International Selection Panel – ISP), το οποίο πραγματοποιείται στην Αθήνα από τις 11 Μαρτίου, καθώς αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των επιχειρήσεων που θα γίνουν οι επόμενοι Endeavor Entrepreneurs.
Ήδη στην Αθήνα βρίσκονται περισσότεροι από 50 επιχειρηματίες από τις ΗΠΑ, τη Λατινική Αμερική, τη Μέση Ανατολή, τη Νότιο Αφρική, την Ασία και, φυσικά, την Ελλάδα, οι οποίοι συμμετέχουν στη διοργάνωση. Είναι ενδεικτικό ότι από τη χώρα μας έχουν ενταχθεί στο δίκτυο της Endeavor δύο δυναμικά start up: το dailysecret.com και η Hellas Direct.
Στην εν λόγω εκδήλωση, η οποία πραγματοποιείται πέντε φορές τον χρόνο σε μία πόλη του διεθνούς δικτύου της Endeavor, θα κριθούν 20 νέοι επιχειρηματίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό με στόχο την ένταξή τους υπό την ομπρέλα της Endeavor. Μάλιστα, σύμφωνα με τους διοργανωτές, «η εκδήλωση αποτελεί για την Ελλάδα μοναδική ευκαιρία διεθνούς ανάδειξης της δράσης εγχώριων επιχειρηματιών, συμβάλλοντας στην αλλαγή του κλίματος, τη βελτίωση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό και την προσέλκυση επενδύσεων».
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Το Βήμα» συνομίλησε την Τρίτη με τον Αμερικανό κ. Κρις Ζουκ από την Bain & Company, πολυγραφότατο σύμβουλο διεθνούς οικονομικής ανάπτυξης, και τον τούρκο επιχειρηματία κ. Μελίχ Οντεμίς, ο οποίος είναι γνωστός στη γείτονα για ένα εκ των πλέον επιτυχημένων start up της Κωνσταντινούπολης: το yemeksepeti.com.
«Η πολυπλοκότητα σκοτώνει την ανάπτυξη»
Σύμφωνα με τον κ. Ζουκ, «η γραφειοκρατία έχει κατακτήσει και τις επιχειρήσεις» με αποτέλεσμα «να χάνουν μερίδια αγοράς ανά τον κόσμο».
Όπως λέει, επικαλούμενος μελέτες της Bain & Company, τα τελευταία δέκα χρόνια μόλις το 9% των επιχειρήσεων έχει επιτύχει τη βιώσιμη ανάπτυξή τους και οι περισσότερες πλέον βρίσκονται στην Ασία, η οποία, όπως παραδέχεται, συγκεντρώνει όλο και περισσότερους πόρους και δυναμισμό.
Μάλιστα, όπως σημειώνει, διερευνώντας το γιατί κάποιες αναπτύσσονται και κάποιες όχι, εντοπίστηκε ότι οι βασικοί λόγοι είναι η διαφορά στην ποιότητα παραγωγής μεταξύ των ανταγωνιστών τους, και κυρίως η ισχυρή ηγεσία που εστιάζει σε πολύ συγκεκριμένους τομείς.
«Έτσι βλέπουμε την επιστροφή των ιδρυτών ανά τον κόσμο» συμπληρώνει. Για τον κ. Ζουκ αποτελεί θεμελιώδη αρχή οι επιχειρήσεις να αποφύγουν τον σκόπελο της γραφειοκρατίας, καθώς, όπως λέει, ο κόσμος επιταχύνει και οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει μία εταιρεία γίνονται συχνότερες και μεγαλύτερες.
Μάλιστα, τάσσεται υπέρ της απλότητας των επιχειρήσεων, όπως η ΙΚΕΑ και η Apple, ενώ σημειώνει ότι «η πολυπλοκότητα αποτελεί τον σιωπηρό φονέα της βιώσιμης ανάπτυξης».
«Νέοι, φτιάξτε εταιρείες!»
Ο κ. Οντεμίς είναι γνωστός στην Τουρκία για την ιστοσελίδα yemeksepeti.com, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο ιντερνετικό δίκτυο παραγγελίας φαγητού και πλέον έφτασε να κάνει κύκλο εργασιών 170 εκατ. δολαρίων κατ’ έτος.
«Ξεκινήσαμε το 2000 στην αρχή της οικονομικής κρίσης και λίγο προτού έρθει το ΔΝΤ στη χώρα μας» σημειώνει ο συνιδρυτής της εταιρείας. Στα πρώτα βήματα της εταιρείας η τουρκική λίρα υπέστη τραγικές υποτιμήσεις, φτάνοντας σε ισοτιμία 1,7 εκατ. λιρών για κάθε ένα δολάριο. «Ωστόσο οι κυβερνήσεις έκτοτε ήταν αρκετά έξυπνες να εφαρμόσουν τη συνταγή του τότε υπουργού Οικονομικών Κεμάλ Ντερβίς, η οποία μέχρι σήμερα δουλεύει» λέει.
Η εταιρεία ξεκίνησε χωρίς καμία πρόσβαση σε κεφάλαια, παρά μόνο με τη βοήθεια των οικογενειών των ιδρυτών, και το 2005 έκανε απόσβεση της επένδυσης. Έκτοτε αναπτύσσεται ραγδαία με ρυθμό 50% κατ’ έτος.
Στη συνέχεια ήρθαν και οι επενδυτές που αγόρασαν μειοψηφικά πακέτα με τελευταία την αμερικανική General Atlantic, η οποία τοποθέτησε κεφάλαια ύψους 44 εκατ. δολαρίων για την ανάπτυξή της.
Με βάση την Κωνσταντινούπολη, η εταιρεία συνεργάζεται με χιλιάδες εστιατόρια σε 50 τουρκικές πόλεις, ενώ έχει επεκταθεί στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και στη Ρωσία, από την οποία όμως αργότερα έφυγε.
«Θέλουμε να έρθουμε και στην Ελλάδα» σημειώνει ο κ. Οντεμίς, όμως υπογραμμίζει ότι η κρίση αποτελεί ακόμη ανασταλτικό παράγοντα για την εμπλοκή στην εγχώρια αγορά. «Μας ενδιαφέρει είτε να μπούμε από μόνοι μας είτε να βρούμε κάποιο συνεργάτη» τονίζει, υπογραμμίζοντας την κοινή κουλτούρα Ελλήνων και Τούρκων στο φαγητό και στην κουζίνα.
Το μέλλον της yemeksepeti.com, όπως λέει, είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων πέραν της παραγγελίας φαγητού, στη μαγειρική, στα εστιατόρια (μέσω κοινωνικής δικτύωσης), αλλά και στα επαγγέλματα που περιβάλλουν το φαγητό.
Ο κ. Οντεμίς καλεί τους νέους της χώρας μας να ξεκινήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις και να μην περιμένουν από μεγάλες εταιρείες να τους προσλάβουν. «Κάντε τις προσπάθειές σας. Δείτε εμάς. Ξεκινήσαμε στη μέση του χάους. Όμως, εάν αρχίσεις με μία καλή ιδέα, έχεις καλή ομάδα και υπομονή, η επιτυχία δεν θα αργήσει να έρθει» καταλήγει.