Τέλος πολυτελούς διαβίωσης θα πληρώνεται για Ι.Χ. 2.000 κυβικών αλλά όχι για κότερο 12 μέτρων
Με φοροαπαλλαγές στους σκαφάτους επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών να τονώσει τη συγκεκριμένη αγορά, σε αντιδιαστολή με άλλους κλάδους οι οποίοι έχουν λυγίσει υπό το βάρος της υπερφορολόγησης.
Ετσι, μετά τις παρεμβάσεις, ιδιοκτήτης Ι.Χ. 2.000 κυβικών εκατοστών 4ετίας πληρώνει τέλος πολυτελούς διαβίωσης 440 ευρώ τον χρόνο και 660 ευρώ τέλη κυκλοφορίας ενώ ιδιοκτήτης μηχανοκίνητου σκάφους αναψυχής 12 μέτρων και κάτω έχει πλήρη απαλλαγή.
Η επιχειρηματολογία του υπουργείου αναφορικά με τη διακριτική μεταχείριση όσων έχουν σκάφος αναψυχής που απαλλάσσονται από φόρο πολυτελούς διαβίωσης σε αντιδιαστολή με χιλιάδες φορολογούμενους σαφώς μικρότερης οικονομικής επιφάνειας που επιβαρύνονται με φόρο 5% έως 10% επί της αντικειμενικής δαπάνης για αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εδράζεται στην ανάγκη τόνωσης του τουρισμού. Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε από την απόσυρση της διάταξης για την επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης και στους σκαφάτους, το υπουργείο Οικονομικών με επίσημη ανακοίνωση διευκρινίζει ότι η φορολόγηση των σκαφών αυτών θα αντιμετωπιστεί με νέα διάταξη που θα φέρουν το αμέσως προσεχές διάστημα στη Βουλή τα υπουργεία Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΤΟ ΝΕΟ ΤΕΛΟΣ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το Τέλος Πλεύσης και Παραμονής θα επιβάλλεται σε όλα τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με το που πιάνουν ελληνικό λιμάνι, θα επιμερίζεται ανάλογα με τον χρόνο παραμονής τους σε ελληνικά χωρικά ύδατα ενώ θα επιβαρύνεται ο ιδιοκτήτης του σκάφους αναψυχής ανεξαρτήτως αν είναι φυσικό πρόσωπο ή εταιρεία. Από το τέλος θα εξαιρούνται επαγγελματικά πλοία αναψυχής ανεξαρτήτως μήκους, μηχανοκίνητα ιδιωτικά έως 12 μέτρα και ιστιοφόρα ιδιωτικά έως 15 μέτρα με ελληνική σημαία ή σημαία χώρας ΕΕ.
Για τα μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία αναψυχής πάνω από 12 μέτρα, το τέλος κυμαίνεται από 200 έως και 500 ευρώ ανά μέτρο και για τα ιστιοφόρα άνω των 15 μέτρων από 200 έως και 400 ευρώ ανά μέτρο.
Οπως εκτιμά ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης, ο νέος φόρος αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες με σκάφη αναψυχής στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Το κλειδί επί της ουσίας δεν είναι η επιβολή ενός νέου φόρου, καθώς κανένας νέος φόρος δεν φέρνει τουρίστες, θέσεις εργασίας ή ανάπτυξη, αλλά οι φόροι που παράλληλα καταργούνται.
«Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι διατάξεις του άρθρου 64 του Ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58 Α’)» αναφέρεται στην υπό κατάθεση νομοθετική διάταξη, που αξίζει να σημειωθεί ότι είναι σχεδόν πανομοιότυπη με τροπολογία για την καθιέρωση Τέλους Πλεύσης και Παραμονής, η οποία κατατέθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου στη Βουλή και αποσύρθηκε λίγες ημέρες αργότερα χωρίς αιτιολογία.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις που πρόκειται να καταργηθούν αφορούν τον λεγόμενο ειδικό φόρο ιδιωτικών πλοίων αναψυχής ο οποίος καθιερώθηκε το 2010 και είναι επαχθέστερος του προωθούμενου Τέλους Πλεύσης και Παραμονής. Είναι ετήσιος και δεν επιμερίζεται ανάλογα με το χρόνο παραμονής στα ελληνικά χωρικά ύδατα, επιβάλλεται σε μηχανοκίνητα άνω των 10 μέτρων (και όχι άνω των 12 που θα προβλέπει το νέο Τέλος) και ιστιοφόρα άνω των 15 μέτρων, με υψηλότερα ποσά ανά μέτρο. Αρα, ο νέος φόρος είναι ηπιότερος. Παράλληλα, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, θα καταργηθεί και ο φόρος πολυτελείας 10% που επιβάλλεται κατά την αγορά σκαφών αναψυχής.
Αίσθηση προκαλεί ότι το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει στην ανακοίνωσή του ότι «φόρος πολυτελείας και ειδικός φόρος δεν εισπράχθηκαν ποτέ» εγείροντας ερωτηματικά για το κατά πόσο το παρεμφερές με τον ειδικό φόρο Τέλος Πλεύσης θα αποδώσει περισσότερα έσοδα.
Γιώργος Πουλερές, Ελενα Λάσκαρη