Είτε ο πλούτος στέρεψε στη χώρα μας είτε μέχρι και οι πλούσιοι φοβήθηκαν την κρίση, καθώς δεν εξηγείται διαφορετικά πώς οι Ελληνες το 2012 αγόρασαν μόνο 25 καινούργιες Porsche και 10 μεταχειρισμένες, όταν το 2008 είχαν αλλάξει χέρια 457 ολοκαίνουργια οχήματα και έναν χρόνο αργότερα 424!
Πάντως, αποκαρδιωτική είναι η εικόνα που επικρατεί και για τις υπόλοιπες πανάκριβες μάρκες, με τη Ferrari να βρίσκει μόνο έναν «ήρωα» ο οποίος αγόρασε καινούργιο αυτοκίνητο το 2012, ενώ καλύτερα κινήθηκαν η Jaguar, με τρία καινούργια και τρία μεταχειρισμένα οχήματα να αλλάζουν χέρια, αλλά και η Aston Martin (δύο καινούργια και ένα μεταχειρισμένο). Δεδομένων των συνθηκών πολύ ικανοποιητικά κινήθηκε η Land Rover, καθώς 12 «μερακλήδες» απέκτησαν αυτοκίνητα με μηδέν χιλιόμετρα της εν λόγω μάρκας και άλλοι 19 αγόρασαν μεταχειρισμένα, ενώ τους προηγούμενους 12 μήνες άλλαξε χέρια μία μεταχειρισμένη Bentley.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ολόκληρο το 2012 μεταβιβάστηκαν μόλις 73 πανάκριβα αμάξια, συμπεριλαμβανομένων και των μεταχειρισμένων, δηλαδή όσα μόστραραν μπροστά στην είσοδο μιας αξιοπρεπούς μπουζουκλερί τις εποχές που λεφτά υπήρχαν…
Αρκεί να πούμε ότι το 2012 δεν μεταβιβάστηκε ούτε ένα Hummer ούτε μία Maserati ούτε μία Lamborghini ούτε μία Lotus, αυτοκίνητα τα οποία στο πρόσφατο παρελθόν τα έβλεπε κάποιος να κυκλοφορούν ακόμη και σε αγροτικούς δρόμους (ή καλύτερα, τα έβλεπε μόνο σε αγροτικούς δρόμους, για να θυμηθούμε τα Porsche Cayenne της Λάρισας).
Αν στα πανάκριβα προσθέσουμε και τα 3.915 ακριβά αμάξια, ήτοι Mercedes και BMW, τα οποία πωλήθηκαν πέρυσι, ολοκληρώνεται ο απολογισμός της χλιδής του 2012, που θα πρέπει να είναι ο φτωχότερος της τελευταίας δεκαετίας.
Η πορεία από το ζενίθ στο ναδίρ για τα πολυτελή αυτοκίνητα αποτυπώνεται ιδιαιτέρως γλαφυρά στα στατιστικά στοιχεία των πωλήσεων από το 2008 έως σήμερα.
Το 2008, ας πούμε, μία χρονιά που δήλωσαν ετήσια εισοδήματα πάνω από 100.000 ευρώ περίπου 32.000 άνθρωποι και θεωρείται ως η αρχή της κρίσης, πουλήθηκαν 8.810 ολοκαίνουργιες Mercedes, άλλες 8.153 BMW, 2.586 Jeep Chrysler, 461 Porsche, 467 Land Rover, 255 Jaguar, 41 Hummer, 18 Ferrari, 24 Maserati, 8 Lamborghini, 18 Bentley και 10 Lotus. Το φθηνότερο -εκείνη την εποχή- από τα υπερπολυτελή αυτοκίνητα που αγοράστηκαν ξεπερνούσε τα 30.000 ευρώ, ενώ ο μέσος όρος άγγιζε τα 40.000-50.000 ευρώ.
Και ερχόμαστε στο 2009 που -αν θυμάστε- λεφτά υπήρχαν, όπως υποστήριζε ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου. Τη χρονιά εκείνη λοιπόν, μεταβιβάστηκαν 19 Aston Martin, κυρίως μεταχειρισμένες, 21 Bentley, 51 Ferrari, εκ των οποίων οι 29 του κουτιού, 22 ολοκαίνουργια Hummer, 179 Jaguar, στην πλειονότητά τους με μηδέν χιλιόμετρα (για την ακρίβεια 106 καινούργιες), 23 Maserati, μέχρι και μία Rolls-Royce! Στις Porsche δε έγινε χαμός, άλλαξαν χέρια 906 τεμάχια, ενώ αγοράστηκαν και 8.805 ολοκαίνουργιες Mercedes.
Το 2010, εποχή του Μνημονίου Ι, highlight ήταν η πώληση των 98 ολοκαίνουργιων Porsche, αλλά και η κυκλοφορία, επίσης για πρώτη φορά, πέντε Bentley, τριών Ferrari, δύο Maserati, μίας Lamborghini, 52 Land Rover, 16 Jaguar, 12 Hummer, 3.759 BMW και 3.132 Mercedes.
Και φτάνουμε στο 2011, που τα πολυτελή, ακριβά μοντέλα είχαν πάρει πια την κάτω βόλτα. Συγκεκριμένα, πουλήθηκαν μία Maserati, μία Aston Martin, πέντε Jaguar και 37 Porsche. Ούτε μία Ferrari το 2011, όπως ούτε και ένα Hummer! Πουλήθηκαν όμως 2.070 Mercedes και 2.949 BMW.
Συνεχίστηκε και πέρσι η ελεύθερη πτώση στις μεταβιβάσεις (και) των μοτοσικλετών
Η «κατρακύλα» της αγοράς στον κλάδο του αυτοκινήτου δεν αφορά βέβαια μόνο τα ακριβά και πολυτελή σήματα, αλλά είναι συνολική. Τα ισχνά εισοδήματα, η αβεβαιότητα για το αύριο, αλλά και η αλλοπρόσαλλη πολιτική που ακολουθείται όσον αφορά τα Ι.Χ. αυτοκίνητα έχει «ισοπεδώσει» τις πωλήσεις των επιβατηγών, που σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), έκλεισαν το 2012 με πτώση 40,3% σε σχέση με το 2011, όταν το 2011 σε σχέση με το 2010 η μείωση ήταν 30%.
Συνολικά το 2012 (Ιανουάριος – Δεκέμβριος), σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι πωλήσεις καινούργιων και μεταχειρισμένων επιβατηγών αυτοκινήτων έφτασαν τα 64.301 Ι.Χ., εκ των οποίων 6.002 μεταχειρισμένα, όταν το 2011 διατέθηκαν 107.737 οχήματα και το 2010 είχαν πωληθεί 153.847.
Τα νούμερα αυτά, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, γυρίζουν το αυτοκίνητο 40 χρόνια πίσω, ενώ το πιο ανησυχητικό είναι ότι τα εταιρικά αυτοκίνητα (Fleet Cars), δηλαδή όσα πωλούνται με τιμές χονδρικής με σχεδόν μηδενικά περιθώρια κέρδους, ανήλθαν σε ποσοστό 41% του συνολικού αριθμού αυτοκινήτων που διατέθηκαν το 2012.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των εταιριών κατά τη διάρκεια του 2012, όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, στην πρώτη θέση βρέθηκε η Opel με 7.067 αυτοκίνητα και ακολουθούν η VW με 6.000, η Toyota με 5.817, η Citroen με 4.154 και στην 5η θέση βρέθηκε η Fiat με 3.370 αυτοκίνητα.
Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι μόλις τρεις είναι οι εισαγωγικές εταιρίες που κατάφεραν να αυξήσουν τα ποσοστά των πωλήσεών τους μέσα στο 2012, σε σχέση πάντα με το 2011. Πιο αναλυτικά, στους «τυχερούς» συγκαταλέγονται η Citroen με ποσοστό 16,6%, η Lancia με 271,2% και η Ssangyong με 475%.
Ολες οι υπόλοιπες εισαγωγικές κατέγραψαν πτώση των πωλήσεών τους κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση, στην οποία πωλήθηκαν τέσσερις φορές λιγότερα αυτοκίνητα από αυτά που στις καλές εποχές διατίθεντο.
Απογοητευτική είναι η εικόνα που παρουσιάζει και η αγορά των μοτοσικλετών. Ειδικότερα, η κυκλοφορία νέων μοτοσικλετών (άνω των 50 cc) κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2012 ανήλθε σε 33.687, έναντι 47.754 το 2011, παρουσιάζοντας μείωση 29,5%. Μείωση 22,7% είχε παρουσιάσει το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2011 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2010.
Η δραματική μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκεται σε αδιέξοδο και ο κλάδος της εμπορίας. Ηδη έχουν βάλει λουκέτο περίπου 4.700 καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων, ενώ η μεγάλη πλειονότητα των εισαγωγικών εταιριών έχει τραπεζικό δανεισμό πάνω από 100.000.000 ευρώ, με πολλές να έχουν σταματήσει να εξυπηρετούν τις μηνιαίες δανειακές υποχρεώσεις τους.