Οι ηθοποιοί στα όρια της φτώχειας, της εξαθλίωσης και της απόγνωσης! Το παλιό ανέκδοτο που λέει «ηθοποιός σημαίνει φως, νερό, τηλέφωνα, όλα… απλήρωτα» φαίνεται στις μέρες μας να είναι τραγική πραγματικότητα, αφού ο κλάδος των ηθοποιών περνάει μεγάλη κρίση.
Το τραγικό περιστατικό με τη αυτοκτονία του ηθοποιού Δημήτρη Βογιατζή, ο οποίος αντιμετώπιζε πρόβλημα επιβίωσης, αναδεικνύει ακόμη μία φορά το δράμα που περνούν πολλοί ηθοποιοί λόγω της κρίσης.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η κρίση έχει χτυπήσει ανελέητα τους ηθοποιούς, αφού καθημερινά ολοένα και περισσότεροι δεν μπορούν να βρουν ούτε ένα… ρολάκι στο θέατρο και την τηλεόραση. Οι επίσημες στατιστικές μετρήσεις για την ανεργία στο κλάδο δείχνουν ένα πολύ μικρό ποσοστό (περίπου 7%), αλλά η αλήθεια είναι πως το πραγματικό νούμερο είναι διψήφιο και αγγίζει το 70%! Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γιώργου Πυρπασόπουλου στην «Espresso» λίγο καιρό μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως νέου προέδρου του ΣΕΗ: «Υπάρχει στρέβλωση ενός κωδικού, ο οποίος δεν ισχύει, με αποτέλεσμα να μη δικαιούνται οι Ελληνες ηθοποιοί από την Ευρωπαϊκή Ενωση για προγράμματα Πολιτισμού». Πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να απορροφηθούν τα ανάλογα κονδύλια για το επάγγελμα των Ελλήνων ηθοποιών κι έτσι δεν μπορούν να δημιουργηθούν νέες δουλειές για να απασχοληθούν οι άνεργοι.
Η κατάσταση παίρνει τραγικές διαστάσεις, αφού κατά καιρούς ηθοποιοί (όπως συνέβη πρόσφατα με τον Δημήτρη Βογιατζή) επιλέγουν απεγνωσμένα την αυτοχειρία ως λύση του προβλήματος της ανεργίας. Στην καλύτερη περίπτωση βλέπουμε ηθοποιούς που για να βγάλουν τα προς το ζην εργάζονται σε άλλες δουλειές, δηλαδή σερβιτόροι σε μπαρ ή καφετέριες, ταξιτζήδες και γενικώς οτιδήποτε θα τους αποφέρει κάποια χρήματα για να πληρώσουν τα δάνεια και τα «χαράτσια», που μοιάζουν με θηλιιά στον λαιμό τους, όπως σε μεγάλη μερίδα της σημερινής κοινωνίας.
«Τώρα έχουν γίνει πολύ δύσκολα τα πράγματα αλλά και πιο άδικα. Δηλαδή δεν είναι δυνατόν να δουλεύεις και να μην πληρώνεσαι» εξηγεί στην «Espresso» η Νικολέτα Βλαβιανού, νέα αντιπρόεδρος του ΣΕΗ. Η αλήθεια είναι πως με το τέλος της χρυσής εποχής της ιδιωτικής τηλεόρασης (στη θέση των ελληνικών σειρών έχουν μπει σε σχεδόν όλα τα μεγάλα κανάλια τουρκικές σαπουνόπερες) η τηλεοπτική κατάσταση έχει γίνει ανεξέλεγκτη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στα οποίες ηθοποιοί που έπαιξαν σε σειρές κυνηγάνε με το… τουφέκι τις αμοιβές τους, ενώ οι ελάχιστοι που πανηγυρίζουν σήμερα δουλειές έχουν κατεβάσει το κασέ τους στα Τάρταρα…
Χαρακτηριστική περίπτωση της πρώτης κατηγορίας είναι η Ελένη Ράντου, η οποία έπεσε θύμα… εις διπλούν. «Ντράπηκα που τα τελευταία χρόνια έβαζα δικηγόρους να κυνηγάνε τα χρήματά μου για την ταινία “Πεθαίνω για σένα”, τα οποία δεν πήρα ποτέ, γιατί έκλεισε η εταιρεία παραγωγής, αλλά και για τον δεύτερο κύκλο της σειράς “Εργαζόμενη γυναίκα”» έχει δηλώσει η δημοφιλής ηθοποιός. Σε δύσκολη οικονομική κατάσταση βρίσκεται σήμερα ο αγαπημένος κωμικός Τάσος Χαλκιάς, ο οποίος έκλεισε τη δραματική σχολή του, αλλά και πολλοί άλλοι ηθοποιοί, αρκετοί από τους οποίους δεν δημοσιοποιούν την κατάστασή τους για λόγους αξιοπρέπειας.
Η «Espresso» συνομίλησε με τη Δήμητρα Παπαδήμα και τον Οδυσσέα Σταμούλη, οι οποίοι εκφράζουν τις δικές τους ανησυχίες για το μέλλον τους. Η γνωστή ηθοποιός δηλώνει: «Προσωπικά ήμουν προνοητική και από τις δουλειές του παρελθόντος έχω βάλει στην άκρη κάποια χρήματα, τα οποία βέβαια κάποια στιγμή θα τελειώσουν! Η κόρη μου βρίσκεται στη Γ’ τάξη του λυκείου και καταλαβαίνετε πως τα έξοδα είναι αυξημένα. Σαφώς λείπουν οι δουλειές στην τηλεόραση και από το θέατρο οι ηθοποιοί παίρνουμε μόνο ένα χαρτζιλίκι. Με τα λεφτά που έχω στην τράπεζα ευελπιστώ να περάσουμε μέχρι τον Ιούνιο. Από κει και πέρα δεν ξέρω τι θα γίνει. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη για όλους».
Ο Οδυσσέας Σταμούλης εξομολογήθηκε: «Μέχρι πέρυσι ήμουν στο ταμείο ανεργίας, τώρα όχι. Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, όχι μόνο για το δικό μου επάγγελμα αλλά για όλο τον κόσμο. Δυστυχώς δεν βλέπω φως στο τούνελ. Πλέον οι δουλειές είναι ελάχιστες. Το καλοκαίρι έκανα μια θεατρική δουλειά στη Ρόδο και από τότε τίποτα. Ευτυχώς έχω κάποιες οικονομίες στην άκρη. Υστερα από είκοσι εννέα χρόνια στο θέατρο είχα την προνοητικότητα να αποταμιεύσω, αλλά για το μετά δεν ξέρω. Από το 2007 έχω μπει δύο φορές στο ταμείο ανεργίας».
«Κατάσταση κόκκινου συναγερμού»
«Το 80% των ηθοποιών βρίσκεται σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού» δηλώνει στην «Espresso» ο γενικός γραμματέας του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Σωματείων Ελλήνων Ηθοποιών Σπύρος Μπιμπίλας και αποκαλύπτει πως είκοσι δύο οικογένειες ηθοποιών βρίσκονται στα όρια της ανέχειας. «Σε συνεργασία με τον Σύλλογο Προστασίας Αστέγων του δήμου Αθηναίων μοιράζουμε τρόφιμα, όπως ρύζι, μακαρόνια και όσπρια, σε είκοσι δύο οικογένειες Ελλήνων ηθοποιών. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη και υπάρχουν αρκετές ακόμη τέτοιες περιπτώσεις. Δυστυχώς δεν μπορούμε να τους βοηθήσουμε όλους και επιλέγουμε τις πιο ακραίες περιπτώσεις».
«Καθημερινά ακούω συναδέλφους να λένε πως δεν αντέχουν άλλο. Δουλειές δεν υπάρχουν. Οι μισθοί στα θέατρα έχουν μειωθεί δραματικά, πολλοί από αυτούς χρωστάνε στεγαστικά δάνεια, έχουν φορολογηθεί για χρήματα που δεν πήραν ποτέ από τις εταιρείες παραγωγής και πληρώνουν “χαράτσια”. Οι Ελληνες ηθοποιοί είναι στα όρια της φτώχειας» τονίζει ο κύριος Μπιμπίλας, ο οποίος ανησυχεί για την εξέλιξη της κατάστασης και συμπληρώνει: «Αν δεν μας βοηθούσαν οι Γιατροί του Κόσμου, πολλοί από τους ηθοποιούς δεν θα μπορούσαν να αγοράσουν ούτε φάρμακα. Ευτυχώς μας τα παρέχουν δωρεάν. Αυτή είναι δυστυχώς η αλήθεια».
Ψάχνοντας στα σκουπίδια και πουλώντας κουλούρια
Η παράσταση που σατιρίζει την ανεργία συναδέλφων τους
Δημοφιλείς ηθοποιοί που τυλίγουν πίτες σε σουβλατζίδικο, δουλεύουν ντελίβερι, ψάχνουν στα σκουπίδια, πουλάνε κουλούρια και γενικώς κάνουν οποιαδήποτε δουλειά για να… επιβιώσουν! Αυτό είναι το θέμα ενός κωμικοτραγικού βίντεο, το οποίο σατιρίζει την ανεργία στο θέατρο και προβάλλεται στην ξέφρενη κωμωδία «Elizadeth» που ανέβηκε πρόσφατα στον πολυχώρο «Vault».
Πρόκειται για μια παράσταση-αντίδραση των ηθοποιών στην κρίση και τα…. παρατράγουδά της που βιώνει τα τελευταία χρόνια το ελληνικό θέατρο. Το έργο «Elizadeth» -είναι μια διασκευή του «Βασιλικοί μετά τρούλου» του Χάρη Ρώμα σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά- αναφέρεται στην Αθήνα του 2015, δηλαδή πέντε χρόνια μετά την έκρηξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, οπότε η ανεργία στον κλάδο των ηθοποιών έχει φτάσει το 92%!Τα σίριαλ έχουν σταματήσει, το Εθνικό Θέατρο το πήραν τα… ΙΚΕΑ, η Λυρική Σκηνή και το Κρατικό Θέατρο έγιναν σούπερ μάρκετ, οι πρωταγωνιστές του θεάτρου και της τηλεόρασης κατάντησαν σουβλατζήδες, καθαριστές, πλανόδιοι μουσικοί, λαχειοπώλες και λοιπά για να επιβιώσουν.
«Το “Elizadeth” είναι ένα έργο λίγο προφητικό, γιατί σήμερα δουλειές δεν υπάρχουν, τηλεόραση δεν υπάρχει, υπάρχει θέατρο και αυτό με δυσκολία. Οταν υπάρχουν άνθρωποι που είναι καιρό στον χώρο και δεν έχουν δουλειά, πολλές φορές αναγκάζονται να κάνουν κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν και αυτό είναι ένα από τα θέματα που εκφράζονται στο έργο» λέει στο pragmatikotita.gr ο Σαράντος Γεωγλερής που υποδύεται στο έργο τον «Πέτρο», έναν ηθοποιό χαμηλών τόνων.
Οσο για τον Γιώργο Σεϊταρίδη, που παίζει έναν ηθοποιό της «κουλτούρας», δηλώνει στο ίδιο site: «Είναι μια παράσταση που σχολιάζει με έναν πολύ κωμικό τρόπο το τι συμβαίνει στην κοινωνία γενικότερα σήμερα και από θέμα πολιτικής, και από θέμα οικονομίας, και από θέμα σχέσεων στους χώρους εργασίας. Απλώς διαλέχτηκε το θέατρο ως χώρος εργασίας για να αναπτυχθεί αυτό το δρώμενο». Στο έργο παίζουν επίσης οι Δήμητρα Κολλά, Παντελίτσα Λοΐζου, Πάνος Μπρατάκος, Αλκμήνη Σταθάτου, Τριανταφυλλιά Ταμπαλάκη, Τάσος Τζιβίσκος και Φωτεινή Τσακίρη.