Γυρίζουν την πλάτη στα εισαγόμενα θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτό στηρίζουν την ελληνική οικονομία. Βασικό κίνητρο για τις επιλογές τους, που αφορούν κυρίως τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών, είναι να μη χαθούν άλλες θέσεις εργασίας ή να δημιουργηθούν νέες
Στροφή στα ελληνικά προϊόντα έχουν κάνει οι καταναλωτές το τελευταίο διάστημα. Η οικονομική κρίση αλλάζει τα καταναλωτικά πρότυπα των Ελλήνων, οι οποίοι εκτός από τις χαμηλότερες τιμές αναζητούν πλέον και εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα με βασικό κίνητρο να στηρίξουν την οικονομία και να μη χαθούν άλλες θέσεις εργασίας.
Το γεγονός ότι όλο και περισσότερο το καλάθι των νοικοκυριών γεμίζει με ελληνικά προϊόντα έχει οδηγήσει μεγάλες επιχειρήσεις της βιομηχανίας τροφίμων, και όχι μόνο, αλλά και το λιανεμπόριο να προβάλλουν την ελληνικότητα των προϊόντων που παράγουν ή διακινούν, εκτιμώντας ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους.
Στο παιχνίδι αυτό συμμετέχουν ελληνικές αλλά και ξένες επιχειρήσεις, που παράγουν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα ή προμηθεύονται από έλληνες παραγωγούς. Μάλιστα, οι πολυεθνικές εταιρείες τονίζουν ιδιαίτερα την παραγωγική δραστηριότητά τους στην Ελλάδα και τη συνεισφορά τους στην ελληνική οικονομία, παρότι αρκετές από αυτές πραγματοποιούν σημαντικό μέρος της παραγωγής τους στη χώρα μας εδώ και χρόνια, εξάγοντας μάλιστα μέρος αυτής.
Σε ό,τι αφορά το λιανικό εμπόριο, εκτός από τις αλυσίδες που δίνουν έμφαση στη ελληνική ιδιοκτησία τους, οι ξένοι όμιλοι, από την πλευρά τους, διαφημίζουν τις συνεργασίες τους με έλληνες παραγωγούς, ενώ προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ελληνικής παραγωγής τυγχάνουν ιδιαίτερης προβολής στα ράφια.
Αλλαγές λόγω κρίσης. Η νέα τάση των ελλήνων καταναλωτών καταγράφεται και στην πρώτη πανελλαδική διαπανεπιστημιακή έρευνα για τα ελληνικά προϊόντα που διενεργήθηκε τον περασμένο Μάιο από τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιο Μπαλτά και τον επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας Προκόπη Θεοδωρίδη. Σκοπός της έρευνας ήταν η ανίχνευση της αγοραστικής συμπεριφοράς και των αντιλήψεων των καταναλωτών για τα ελληνικά προϊόντα. Σύμφωνα λοιπόν με τα συμπεράσματά της, πάνω από ένας στους τρεις καταναλωτές, συγκεκριμένα 36,07% άρχισε κατά τη διάρκεια του έτους να προτιμά τα ελληνικά προϊόντα έναντι των εισαγομένων, ενώ από το ποσοστό αυτό 12,91% έχει στραφεί στα ελληνικά προϊόντα μόλις τους τελευταίους έξι μήνες.
Η αύξηση των πωλήσεων των ελληνικών προϊόντων τροφοδοτείται από τον πατριωτισμό των Ελλήνων καθώς 8 στους 10 καταναλωτές πιστεύουν ότι αγοράζοντας τα ελληνικά προϊόντα στηρίζουν την ελληνική οικονομία και 80,33% θεωρεί ότι βοηθά στη διατήρηση των θέσεων εργασίας ή και στη δημιουργία νέων θέσεων, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της ανεργίας.
Δεν είναι παροδικό. Μάλιστα, η έρευνα δείχνει ότι η επιστροφή των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα δεν έχει συγκυριακό χαρακτήρα αφού η συντριπτική πλειονότητα όσων συμμετείχαν (93% των καταναλωτών) δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγοράζει ελληνικά προϊόντα και στο μέλλον, ενώ 79% δηλώνει ότι το επόμενο διάστημα θα αυξήσει τον αριθμό των ελληνικών προϊόντων που αγοράζει. Η στήριξη της χώρας αποτελεί κυρίαρχο, αν όχι το μοναδικό κίνητρο των καταναλωτών που προτιμούν σήμερα τα ελληνικά προϊόντα σε σχέση με την προ κρίσης περίοδο. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση «Για ποιο λόγο προτιμάτε τα ελληνικά προϊόντα περισσότερο από ό,τι κάνατε πριν από την κρίση», 65,70% απαντά ότι θεωρεί πως έτσι στηρίζει την Ελλάδα. Από την άλλη, μόλις 13,50% τα προτιμά επειδή πιστεύει ότι είναι φθηνότερα.
Αλλωστε, όταν οι καταναλωτές καλούνται να συγκρίνουν τα ελληνικά προϊόντα με τα εισαγόμενα, σε σημαντικό ποσοστό (45,8%) δηλώνουν ότι η τιμή των ελληνικών αποτελεί το αδύνατο σημείο τους. Το στοιχείο αυτό είναι εξαιρετικά κρίσιμο για το αν θα διατηρηθούν ψηλά στις προτιμήσεις των ελλήνων καταναλωτών τα εγχώρια προϊόντα όσο θα συνεχίζεται η κρίση. Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι περίπου 50% των καταναλωτών πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα υπερέχουν σε ποιότητα έναντι των αντίστοιχων εισαγομένων, ενώ 48,97% θεωρεί ότι είναι και ασφαλέστερα. Οσο για τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές επιλέγουν τα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι τους, 61,28% αναζητά τη χώρα προέλευσης και 67,27% παρατηρεί το σήμα «Ελληνικό Προϊόν» στη συσκευασία. Μάλιστα, 83% πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει και να χρησιμοποιείται ενιαίο, κοινό σήμα «Ελληνικό Προϊόν».
Προς την κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Ανάπτυξης έχει θεσμοθετήσει την καθιέρωση του Σήματος Ελληνικών Προϊόντων και Υπηρεσιών, ενώ έχει καλέσει από τις 30 Νοεμβρίου τις επιχειρήσεις που θέλουν να συμμετάσχουν στη διαδικασία πιστοποίησης για να λάβουν το σήμα, να υποβάλουν τα αιτήματά τους.