Το σύνθετο και ιδιαίτερα φιλόδοξο στοίχημα να ξεκινήσουν είκοσι δύο αποκρατικοποιήσεις και να ολοκληρωθούν τουλάχιστον άλλες επτά καλούνται να κερδίσουν μέσα στη νέα χρονιά η κυβέρνηση και η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Ύστερα από τις απογοητευτικές επιδόσεις που επέδειξε μέχρι σήμερα η χώρα μας στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, η ανάγκη για «γρήγορες νίκες» είναι άμεση. Για το 2013 ο «πήχυς» των εσόδων έχει τεθεί ψηλά: 2,557 δισ. ευρώ απαιτείται να συγκεντρωθούν από την αξιοποίηση μιας μακριάς λίστας περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου. Σε αυτά περιλαμβάνονται τόσο μεγάλες εταιρίες από τους κλάδους της ενέργειας και των υποδομών όσο και πακέτα ακινήτων τα οποία είτε θα διατεθούν προς πώληση και επανεκμίσθωση είτε θα πωληθούν είτε θα παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή τους σε ιδιώτες επί σειράν ετών.

Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού προβλέπεται να προέλθει από projects που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη.

Πρόκειται για τα εξής:

ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ: Είναι ένα από τα «βαριά χαρτιά» του ΤΑΙΠΕΔ, με σημαντικές γεωστρατηγικές και πολιτικές προεκτάσεις. Από το Ταμείο διαβεβαιώνουν ότι μοναδικό κριτήριο επιλογής πλειοδότη θα είναι το ύψος του προσφερόμενου τιμήματος. Μη δεσμευτικές προσφορές έχουν καταθέσει για τη ΔΕΠΑ ο ρωσικός κολοσσός Gazprom, η επίσης ρωσική Negusneft, η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν Socar και η ελληνική κοινοπραξία Μ&Μ GasCo (Μυτιληναίος-Motor Oil). Επίσης, η τσεχική PPF και η ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλαν από κοινού προσφορά για τον ΔΕΣΦΑ.

ΟΠΑΠ: «Γκανιάν» στην κούρσα των αποκρατικοποιήσεων, ο Οργανισμός έχει προσελκύσει διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον και αύξησε την αξία του την περασμένη εβδομάδα, διευρύνοντας στο 67% το ποσοστό της συμμετοχής του στην κοινοπραξία ΟΠΑΠ – Lottomatica – Intralot – Scientific Games, η οποία αναδείχθηκε προσωρινός επιτυχών πλειοδότης του διαγωνισμού για τα Κρατικά Λαχεία. Το 33% του ΟΠΑΠ διεκδικούν 7 σχήματα: (α) η βρετανική BC Partners, (β) το επενδυτικό κεφάλαιο Emma Delta Ltd με κύριους μετόχους τους Jiri Smejc και Γιώργο Μελισσανίδη, (γ) η κοινοπραξία της γερμανικής Gauselmann AG, της ισραηλινών συμφερόντων Playtech Ltd και της Helvason Ltd, που φέρεται να είναι εταιρία συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, (δ) η κοινοπραξία Intralot Holdings Luxemburg S.A. και Intralot Investments Ltd, (ε) η Primrose Treasure Limited, θυγατρική της εταιρίας Fosun international, (στ) η Third Point LLC και (ζ) η TPG (Texas Pacific Group) Capital. Πληροφορίες κάνουν λόγο για πιθανή σύμπραξη της κινεζικής Fosun, της Intralot και του ομίλου Λασκαρίδη στον επόμενο γύρο του διαγωνισμού, καθώς η σύνθεση των κοινοπραξιών επιτρέπεται να μεταβληθεί μέχρι και τέσσερις εβδομάδες πριν από την έναρξη της δεύτερης φάσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα παραμείνει σταθερός ο επικεφαλής κάθε κοινοπραξίας.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ: Παραχωρώντας το 100% της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. (αντί του 70% μόνο) σε ιδιώτη επενδυτή, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι θα μπορέσει να ανεβάσει το τίμημα του σχετικού διαγωνισμού, στην τελική ευθεία του οποίου έχουν μπει 4 σχήματα: η Qatari Diar (θυγατρική της Qatar Investment Authority) από το Κατάρ, η ισραηλινή Elbit, η βρετανική London & Regional Properties και η Lamda Development του ομίλου Λάτση. Η αξιοποίηση του Ελληνικού θα γίνει σε ορίζοντα 10ετίας και υπολογίζεται ότι θα προσφέρει ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3%.

ΑΚΙΝΗΤΟ ΣΤΗΝ ΑΦΑΝΤΟΥ ΡΟΔΟΥ: Το «φιλέτο» των 1,858 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων διεκδικούν: (α) Ατλάντικα Ελλάς Α.Ε., (β) Lamda Development SA, (γ) London & Regional Properties LTD, (δ) Minoan Group PLC, (ε) NCH Capital INC, (στ) ΤΕΜΕΣ Α.Ε.

ΑΚΙΝΗΤΟ ΣΤΗΝ ΚΑΣΣΙΟΠΗ ΚΕΡΚΥΡΑΣ: Στη β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας μετέχει η ένωση προσώπων NCH New Europe Property Fund II LP και NCH Balkan Fund L.P

ΠΩΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΚΜΙΣΘΩΣΗ 28 ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: Η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας αποφασίστηκε την περασμένη Τετάρτη και ο κατάλογος των κτιρίων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το υπουργείο Πολιτισμού στην Μπουμπουλίνας, το υπουργείο Εσωτερικών στη Βασ. Σοφίας, τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής στη Λ. Αλεξάνδρας κ.λπ.

ΕΞΙ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ: Πρόκειται για: 4 προξενεία και προξενικές κατοικίες σε Λονδίνο, Βελιγράδι, Τασκένδη και Λιουμπλιάνα, το κτίριο της Μόνιμης Αντιπροσωπίας της Ελλάδας στις Βρυξέλλες και ένα οικόπεδο στη Λευκωσία. Η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας αποφασίστηκε επίσης την Τετάρτη.

Σε τροχιά υλοποίησης με βαθμό δυσκολίας

Από τις 22 αποκρατικοποιήσεις που προγραμματίζεται να μπουν σε τροχιά υλοποίησης το 2013 ξεχωρίζουν, λόγω μεγέθους ή βαθμού δυσκολίας, οι ακόλουθες:

–       ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΔΙΕ, ΛΑΡΚΟ: Κοινό σημείο των τριών εγχειρημάτων ιδιωτικοποίησης είναι το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων που είχαν δεχθεί στο παρελθόν. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς συζήτησε αυτές τις ημέρες στις Βρυξέλλες το θέμα με τον αρμόδιο Ευρωπαίο επίτροπο Χοακίν Αλμούνια. Ζήτημα ενισχύσεων υπάρχει και για τους οργανισμούς λιμένος (ΟΛΠ, ΟΛΘ και μεγάλα περιφερειακά λιμάνια). Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ΛΑΡΚΟ αναζητείται επίσης το πλέον πρόσφορο μοντέλο ιδιωτικοποίησης. Το ίδιο ισχύει και για τα ΕΑΣ.

–       ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ: Είναι δύο ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, παρά τη διαβεβαίωση της κυβέρνησης ότι θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες μόνο η εκμετάλλευση των δικτύων. Προϋπόθεση για να ξεκινήσουν είναι η δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων και η διευθέτηση των οφειλών του Δημοσίου και των δήμων προς την ΕΥΔΑΠ, οι οποίες ξεπερνούν τα 740 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, πρέπει να αντιμετωπιστεί το γεγονός ότι οι συμβάσεις των δύο εταιριών με το Δημόσιο λήγουν σύντομα (το 2019 και το 2031 αντιστοίχως) και δεν μπορούν να παραταθούν χωρίς διαγωνισμό, βάσει του κοινοτικού δικαίου.

–       ΔΕΗ: Η κυβερνητική προσέγγιση είναι αντίστοιχη με εκείνη για τις εταιρίες ύδρευσης, δηλαδή παραχώρηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης μονάδων ή ορυχείων και όχι πώλησή τους. Ωστόσο, το μοντέλο αποκρατικοποίησης δεν έχει οριστικοποιηθεί.

Συνάντηση με πολυεθνικές

Ο κ. Σαμαράς θα συναντηθεί αυτήν την εβδομάδα με τις διοικήσεις των 15 μεγαλύτερων πολυεθνικών, όπως η Vodafone, η Unilever, η Procter & Gamble, η Παπαστράτος-Philip Morris κ.ά. προκειμένου να ανταλλάξουν ιδέες και να καταρτίσουν μια «εθνική στρατηγική» ανάπτυξης των δραστηριοτήτων τους στη χώρα μας. Η συμφωνία της Cosco Ελλάδος με την αμερικανική εταιρία πληροφορικής HP, για να καταστεί ο Πειραιάς το κέντρο διανομής της για όλη την Ευρώπη, η παραγωγή νέων κωδικών προϊόντων της Unilever, αλλά και η νέα επένδυση της Παπαστράτος-Philip Morris στη χώρα μας δημιουργούν ένα θετικό κλίμα και αυτό το Μέγαρο Μαξίμου θέλει να το ενισχύσει, επιδιώκοντας πρωτίστως τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Σε δεύτερο χρόνο, το Μέγαρο Μαξίμου σχεδιάζει την παγκόσμια περιοδεία του πρωθυπουργού και κλιμακίου κορυφαίων υπουργών, επιχειρηματιών και αξιωματούχων. Μπορεί η επίσκεψη στο Κατάρ να αναβλήθηκε τον Νοέμβριο λόγω των κρίσιμων εξελίξεων στο Eurogroup, ο κ. Σαμαράς όμως σκοπεύει με τον καινούργιο χρόνο να μεταβεί και στη Μόσχα για να έχει συνομιλίες με τον πρόεδρο της Ρωσίας, κ. Βλαντιμίρ Πούτιν, και στο Πεκίνο για να συναντηθεί με τη νέα ηγεσία της Κίνας, υπό τον κ. Σι Τζινπίνγκ, ο οποίος θα διαδεχθεί τον Χου Ζιντάο στην προεδρία της Κίνας τον ερχόμενο Μάρτιο.

Αλλά και η επίσκεψη στο Κατάρ αναμένεται να πραγματοποιηθεί τους πρώτους μήνες του 2013 και εκτιμάται ότι θα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να προχωρήσει ο εμίρης Χαμάντ μπιν Χαλίφα αλ Θανί και οι αξιωματούχοι του σε συγκεκριμένες προτάσεις και επενδυτικά σχέδια στη χώρα μας.

Το ενδιαφέρον του Κατάρ για επενδύσεις στον τουρισμό και το real estate, με την αξιοποίηση του Ελληνικού και την εξαγορά του Αστέρα Βουλιαγμένης, όπως και τις γύρω εκτάσεις στο τόξο Σούνιο-Φάληρο, έχει ποικιλοτρόπως εκδηλωθεί. Στο Ελληνικό εξάλλου ως ενδιαφερόμενοι έχει εμφανιστεί η Qatar Investment Authority, το κρατικό fund του εμιράτου του Κατάρ, με ενεργητικό 60 δισ. δολάρια.

Πλέον, φέρεται να υπάρχει ενδιαφέρον του εμιράτου για συμμετοχή στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που ετοιμάζει η ελληνική κυβέρνηση και αφορά στην αμυντική βιομηχανία, όπως προέκυψε από την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Εθνικής Αμυνας, κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου, στην Ντόχα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον του Κατάρ για την ελληνική αμυντική βιομηχανία δεν περιορίζεται μόνο στην ιδιωτικοποίηση των ΕΑΣ και της ΕΛΒΟ.

«Βλέπουν» Ελλάδα τουλάχιστον 50 κινεζικές επιχειρήσεις

Τις επενδυτικές γέφυρες και με την Κίνα θέλει να ενισχύσει η κυβέρνηση. Και βρίσκει πρόσφορο έδαφος, το οποίο μένει να σπαρθεί, από τουλάχιστον 50 κινεζικές επιχειρήσεις που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα στο φόρουμ που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Σαγκάη με θέμα το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, ύψους 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, που προωθεί η Αθήνα.

Η πρόταση για ιδιωτικοποίηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων συγκέντρωσε το ενδιαφέρον 50 κινεζικών επιχειρήσεων, με την China Daily να κάνει αναφορά στην επιτυχημένη παρουσία του κινεζικού κολοσσού της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, όπου δραστηριοποιείται περισσότερα από δύο χρόνια.

O επικεφαλής του νέου επενδυτικού κεφαλαίου Shanghai International Globan Acquisition Fund, κ. Cheng Baoliang, το οποίο θα διαχειρίζεται έως και 2 δισ. δολάρια, βρήκε κάποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες στη χώρα μας σε υψηλό βαθμό συμπληρωματικές σε εκείνες τις εταιρίες του στη Σαγκάη και εξέφρασε ενδιαφέρον για τον ελληνικό τουρισμό και τους φυσικούς πόρους.

Τομείς όπως οι λιμενικές υποδομές και κυρίως σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη και Καβάλα, αλλά και ο τουρισμός είναι οι δύο πυλώνες με τους οποίους «φλερτάρουν» οι Κινέζοι, ενώ ενδιαφέρον εκδηλώνεται και για το real estate με «φιλέτα» όπως τον Αστέρα Βουλιαγμένης, ακόμη και νησιά.

Μεταξύ των εταιριών που συμμετείχαν στις εργασίες του φόρουμ, εκδηλώνοντας το επενδυτικό τους ενδιαφέρον, ήταν η Industrial and Commercial Bank of China, η μεγαλύτερη κινεζική εταιρία στον τομέα τροφίμων Cofco, η Fosun, η μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρία πολλαπλών δραστηριοτήτων/conglomerate της Κίνας και βασικός μέτοχος της Folli Follie, η Rongsheng Shipbuilding Industries, το Yurun Group (Jiangsu), Hony Capital, Landsea Estate κ.ά.

Οι Κινέζοι ίσως «κονταροχτυπηθούν» με τους Ρώσους για τις υποδομές, καθώς η Μόσχα δεν ενδιαφέρεται μόνο για την Ενέργεια. Σιδηρόδρομος και λιμάνια εκτιμάται ότι βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των Ρώσων επενδυτών. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θέλουν να συνδυάσουν επενδυτικά τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, άρα δυνητικά ενδιαφέρονται και για τον ΟΛΘ. Στόχος τους να καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη το διαμετακομιστικό κέντρο τους στην Ευρώπη, δίνοντας «έξοδο» για τα προϊόντα τους από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

 

Ελεύθερος Τύπος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.