Πριν από λίγα χρόνια όταν είχαν αρχίσει να θερμαίνονται οι σχέσεις της Ελλάδας με την Κίνα, κυκλοφορούσε ένα ανέκδοτο. «Ο Έλληνας υπουργός Τουρισμού είχε επισκεφτεί το Πεκίνο για να υπογράψει συμφωνία τουριστικής συνεργασίας με τον Κινέζο ομόλογό του.
“Πόσο πληθυσμό έχει η χώρα σας;”, ρώτησε ο Έλληνας. “Πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια”, απάντησε ο Κινέζος προσθέτοντας, “μπορούμε να σας στείλουμε ακόμα και εκατοντάδες εκατομμύρια τουρίστες αν θέλετε. Εσείς πόσο πληθυσμό έχετε;”. Ο Έλληνας χλώμιασε και με χαμηλή φωνή απάντησε: “Κάτι παραπάνω από 10 εκατομμύρια”. “Θαυμάσια”, αποκρίθηκε ο Κινέζος, “με ποιο πούλμαν θα έρθετε;”».
Έχει περάσει αρκετός καιρός από τότε και τα ανέκδοτα έχουν δώσει τη θέση τους σε μπίζνες, και μάλιστα σοβαρές. Η συμφωνία της κινεζικής Cosco με τη Hewlett Packard και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη διακίνηση των προϊόντων της αμερικανικής εταιρίας στην Ευρώπη μέσω του λιμένος Πειραιά, είναι ακόμα μια ένδειξη ότι οι Κινέζοι ήρθαν στην Ελλάδα για να μείνουν. Και απ’ ό,τι φαίνεται, αν όλα πάνε καλά, οι δουλειές μόλις αρχίζουν.
Ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, ο οποίος πραγματοποιεί πολυήμερη επίσκεψη στην Κίνα, συζήτησε με τον Κινέζο ομόλογό του Σίε Χανγκσχέγκ και με την εταιρική ηγεσία της Cosco την πορεία της συνεργασίας με τον κινεζικό κολοσσό, ο οποίος διαχειρίζεται την Προβλήτα ΙΙ στο μεγάλο λιμάνι. Όπως όλα δείχνουν, η Cosco δεν θα μείνει μόνο με αυτό.
Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ή παραχώρηση του λιμανιού και η πιθανή πώληση μετοχών που κατέχει το Δημόσιο ενδιαφέρουν τους Κινέζους οι οποίοι έχουν το βλέμμα στραμμένο στον ΟΛΠ αλλά και συνολικά στο πακέτο ιδιωτικοποιήσεων λιμανιών και των σχετιζόμενων υπηρεσιών που προωθεί η κυβέρνηση.
Οι υπηρεσίες στις οποίες επικεντρώνεται το ενδιαφέρον είναι πρωτίστως οι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και άλλες όπως οι μαρίνες, η κρουαζιέρα, ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας, η διαχείριση απορριμμάτων, το real estate, η ηλεκτροδότηση λιμένων. Η Cosco ενδιαφέρεται, μεταξύ άλλων, για το ΣΕΜΠΟ Θεσσαλονίκης.
«Η συμφωνία αυτή (Cosco – Hewllet Packard – ΤΡΑΙΝΟΣΕ) βάζει την Ελλάδα στις ράγες της εξόδου από την κρίση και αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων εταίρων μας και των διεθνών δανειστών μας στο πρόγραμμα σταθεροποίησης, που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση», δήλωσε ο Δ. Κούρκουλας από την Κίνα, ενώ οι συνομιλητές του από την Cosco τον διαβεβαίωσαν ότι θεωρούν την Ελλάδα πύλη εισόδου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική.
Η Cosco, η οποία απασχολεί 130.000 υπαλλήλους και διακινεί προϊόντα σε 80 χώρες μέσω 1.600 λιμανιών, πληροφόρησε επίσης τον Έλληνα υφυπουργό ότι λόγω της επιτυχίας της επένδυσής της στον Πειραιά προτίθεται να αυξήσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα και να διευρύνει τις δραστηριότητές της και στον τομέα της ενέργειας. Χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι στη συνεργασία με την ελληνική πλευρά είναι ότι ο πρόεδρος της Cosco, Γουέι Τζιαφού, στη συνάντηση με τον Έλληνα υφυπουργό είχε καλέσει να είναι παρόντες στελέχη της εταιρίας από διάφορες χώρες της Ασίας και της Ευρώπης.
Εν αναμονή 6 εκατ. τουριστών το 2020
Η Αθήνα θεωρεί ότι οι στρατηγικές επενδύσεις από τους Κινέζους μπορεί να στείλουν ισχυρό μήνυμα εμπιστοσύνης και σε άλλους μεγάλους ξένους επενδυτές. Το Κινεζικό Επενδυτικό Ταμείο διαχειρίζεται 400 δισ. δολάρια, οπότε το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης για τη συμμετοχή των Κινέζων στις αποκρατικοποιήσεις είναι προφανές. Ενδεικτικό των μεγεθών, όταν πρόκειται για την Κίνα, είναι ότι συζητώντας για την τουριστική πολιτική, Κινέζοι δημοσιογράφοι ανέφεραν ότι το 2020 έξι εκατομμύρια συμπατριώτες τους θα επιλέξουν την Ελλάδα για τουριστικό προορισμό!
Από κινεζικής πλευράς ετέθη πάλι το πρόβλημα της έλλειψης απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας – Πεκίνου, η οποία, αν γίνει, θα πολλαπλασιάσει την τουριστική και την επιχειρηματική κίνηση. Ενέργεια, τεχνολογία, ελληνικές εξαγωγές τροφίμων, διαχείριση αποβλήτων, αξιοποίηση ορυκτού πλούτου είναι πεδία στα οποία, όπως προκύπτει και από τις συνομιλίες του ΥΦΥΠΕΞ, ανοίγονται προοπτικές. Είναι ενδεικτικό ότι η Ελλάδα διαβεβαιώνει την Κίνα πως πρόθεσή της είναι όχι μόνο η εμπέδωση της στρατηγικού χαρακτήρα διμερούς συνεργασίας, αλλά εν όψει της ευρωπαϊκής ελληνικής προεδρίας το πρώτο εξάμηνο του 2014 να προωθήσει και τη διεύρυνση των σχέσεων της Κίνας και με την Ε.Ε.
Στο τραπέζι και συνεργασία των τραπεζών
Σημαντικές δυνατότητες υπάρχουν και στο χρηματοπιστωτικό τομέα. Ο Δ. Κούρκουλας επισήμανε τη συνεργασία με την κινεζική τράπεζα China Development Bank και τόνισε ότι η Αθήνα προσβλέπει σε διεύρυνση της τραπεζικής συνεργασίας. «Μία ελληνική τράπεζα στην Κίνα και μία κινεζική τράπεζα στην Ελλάδα θα διευκολύνουν τις επενδύσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη ναυτιλία τα πράγματα είναι ήδη καλά. Τα ελληνικά πλοία κυριαρχούν στη μεταφορά φορτίων στην Κίνα, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν μεγάλο μέρος του στόλου τους στα κινεζικά ναυπηγεία (υπάρχουν σε εξέλιξη 217 παραγγελίες εμπορικών πλοίων).
Επίσης χαρακτηριστικό του σοβαρού και σε υψηλό επίπεδο κινεζικού ενδιαφέροντος είναι ότι σε κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε ο γενικός γραμματέας Διεθνούς Οικονομικής Συνεργασίας και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, Παναγιώτης Μίχαλος, με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Επενδύσεων στο εξωτερικό του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας, Γουάνκ Σενγιάνκ, ο τελευταίος τον ενημέρωσε ότι την ερχόμενη άνοιξη θα διοργανώσει σεμινάριο ενημέρωσης του κινεζικού επιχειρηματικού κόσμου για τις επενδυτικές προοπτικές στην Ελλάδα.
Η επιχειρηματολογία του Έλληνα ΥΦΥΠΕΞ προς τους Κινέζους για τις επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα επικεντρώνεται στο ότι η χώρα «ανήκει στην Ε.Ε. και είναι μέρος της κοινής αγοράς, άρα επενδύοντας κάποιος στην Ελλάδα ουσιαστικά επενδύει σε μια αγορά περίπου 500 εκατομμυρίων ατόμων», ότι «έτσι αποκτά πρόσβαση σε μια ευρύτερη περιοχή με πολλές δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης, όπως είναι η Μέση Ανατολή και η Βόρειος Αφρική» και ότι «επιπλέον μπορεί να γίνει βάση για επενδύσεις στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, στην Τουρκία και τα Βαλκάνια».
Λάμπρος Καλαρρύτης, στον Τύπο της Κυριακής