Μείωση πάνω από 50% στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης κατά την χειμερινή περίοδο, λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου σε επίπεδα κοντά στο 1,5 ευρώ το λίτρο αναμένουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου των εταιρειών επεσήμαναν ακόμη, σε ενημερωτική εκδήλωση, ότι οι καταναλωτές πληρώνουν κατά μέσο όρο «καπέλο» 12 λεπτά ανά λίτρο στη βενζίνη εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών που παραδίδουν λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι οδηγοί, καθώς το 30% του όγκου των καυσίμων που διακινείται στην αγορά διοχετεύεται από τέτοιες αντλίες.
Σε ό,τι αφορά τους όγκους κατανάλωσης ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) Γ. Ψυχογιός και ο αντιπρόεδρος Γ. Αληγιζάκης ανέφεραν ότι η πτώση σωρευτικά από το 2009 υπερβαίνει το 30%, ενώ το τελευταίο τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 φθάνει στο 15%. Ήδη έχουν κλείσει ή υπολειτουργούν πάνω από 2000 πρατήρια καυσίμων.
Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να οδηγήσει σε νέα μείωση του όγκου πωλήσεων καθώς πολλοί καταναλωτές εγκαταλείπουν τις κεντρικές θερμάνσεις και στρέφονται σε άλλες πηγές θέρμανσης. Οι εταιρείες εμπορίας τάχθηκαν υπέρ της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο που κυμαίνεται, σύμφωνα με τα στοιχεία του συνδέσμου, μεταξύ 250 και 400 εκατ. ευρώ ετησίως στο πετρέλαιο κίνησης και 50 – 100 εκατ. στις βενζίνες.
Πρόσθετη επιβάρυνση προκύπτει από τις «πειραγμένες» αντλίες που χρεώνουν τους καταναλωτές για 3,5% – 7 % επιπλέον ποσότητα από αυτήν που παραδίδεται πραγματικά. Λύση στο πρόβλημα των ελλειμματικών παραδόσεων αλλά σε μεγάλο βαθμό και του λαθρεμπορίου θα δώσει η εγκατάσταση των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων, με την οποία συμφωνούν όλοι οι φορείς του κλάδου.
Οι εταιρίες ζητούν, επίσης, να εκδοθούν οι (συνολικά επτά) υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες θα ενεργοποιηθεί ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου που ψηφίστηκε πέρυσι και αφορούν μεταξύ άλλων την εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα, ιχνηθέτηση των καυσίμων με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες, κ.ά. Ο ΣΕΕΠΕ τάσσεται, επίσης, υπέρ των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών, ανεξάρτητο φορέα τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας, διαφάνεια στην τιμολόγηση των διυλιστηρίων και τιμωρία των εναρμονισμένων πρακτικών.
Τέλος, για τις τιμές ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ότι για να μειωθούν θα πρέπει να μειωθούν οι φόροι καθώς τα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηριούχων ακόμη και αν μηδενισθούν ο καταναλωτής δεν θα κερδίσει πάνω από 8 λεπτά ανά λίτρο.
ΤΑ ΝΕΑ