Με δέκα παρεμβάσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων επιχειρεί την προσέλκυση επενδύσεων και την αναθέρμανση της αναπτυξιακής πορείας.
Μεταξύ των δράσεων που προωθεί το Υπουργείο είναι η επιτάχυνση ή επανέναρξη υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών, μεταφορών και δικτύων, η επικαιροποίηση και εξορθολογισμός του πλαισίου για τους δανειολήπτες, αλλαγές στον επενδυτικό νόμο με ενισχύσεις και φοροαπαλλαγές και η δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Αυτά περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πακέτο των 10 προτεραιοτήτων για την ανάπτυξη που παρουσίασε πριν από λίγο ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Παράλληλα το πακέτο των προτεραιοτήτων περιλαμβάνει το ξεμπλοκάρισμα σημαντικών έργων όπως οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, οδικοί άξονες και λιμένες, αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να περιορισθεί 50% η μη καταβολή κομίστρου προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων που προβλέπεται στο Μνημόνιο.
Επίσης προβλέπει τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών η τύχη των οποίων βρίσκεται στον «αέρα». Συγκεκριμένα ο υπουργός σημείωσε ότι θα ξεκινήσει η προετοιμασία σχετικών οικονομοτεχνικών μελετών που πρόκειται να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ δήλωσε ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί για την έκβαση αυτής της μάχης διότι υπάρχουν αντιδράσεις από το εξωτερικό.
Πάντως ξεκαθάρισε ότι οι ΕΟΖ οι οποίες μπορεί να είναι θεματικές, δεν θα υπάρξουν παρεμβάσεις στα εργασιακά δικαιώματα, αλλά θα παρέχονται φορολογικά και διοικητικά κίνητρα.
Σε ότι αφορά στη δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, ο υπουργός ανέφερε ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τους εταίρους. Ο ίδιος σημείωσε ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου αναμένονται τα συμπεράσματα ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί ήδη από την περασμένη Άνοιξη με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της KFW και του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών.
Σε ότι αφορά το σχεδιασμό για την επικαιροποίηση και τον εξορθολογισμό του πλαισίου για τους δανειολήπτες, ο υπουργός ανέφερε ότι έχουν ξεκινήσει οι διαπραγματεύσεις με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, τους εμπλεκόμενους φορείς σε συνεννόηση με την Τρόικα. Ο ίδιος αναγνώρισε το πρόβλημα που έχουν εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, σημειώνοντας ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια. «Η άσκηση είναι δύσκολη», ανέφερε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι ο στόχος να γίνει το καλύτερο δυνατό σε σύντομο χρονικό διάστημα.
1. Εκτέλεση μεγάλων οδικών έργων:
Πέρα από τα μεγάλα οδικά έργα στόχος του υπουργείου είναι να ξεμπλοκάρουν και άλλα σημαντικά έργα, όπως η επέκταση του ΜΕΤΡΟ, προς Ανθούπολη (με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τον Απρίλιο 2013), προς Ελληνικό (Ιούλιο 2013), Χαϊδάρι (Σεπτέμβριο 2013), ενώ επέκταση της γραμμής 3 Χαϊδάρι – Πειραιάς (2017). Το πακέτο μέτρων περιλαμβάνει την επέκταση του Τράμ στον Πειραιά, (ξεκινά το Δεκέμβριο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015), καθώς και τα λιμάνια.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει η Β’Φάση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2013 και η Γ’ Φάση τον Οκτώβριο του 2016.
Για το λιμάνι της Πάτρας η ολοκλήρωση προβλέπεται τον Ιανουάριο του 2016, και του Λιμένα Λαυρίου αναμένεται να ενταχθεί το 2013.
Επίσης το σχέδιο προβλέπει ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών και κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη – Ρίο.
Το σχέδιο προβλέπει διευθέτηση των προβλημάτων για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, ενώ σε ότι αφορά στους οδικούς άξονες προχωρά μεταξύ των άλλων η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα εντός Σεπτεμβρίου και του κλάδου Λεύκτρο – Σπάρτη εντός του 2014. Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση συνδέσεων αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Πάτρας.
Βασική προτεραιότητα είναι και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου το οποίο θα κατασκευασθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και θα επαναδημοπρατηθεί τους αμέσους επόμενους μήνες.
2. Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας – Ψηφιακές υπηρεσίες
Στόχος είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργιες παροχών δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς – διαχειριστές υποδομών.
Στόχος είναι η αξιοποίηση των ΣΔΙΤ, ΕΣΠΑ, του Jessica και του νέου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Διασυνδέοντας την Ευρώπη. Ειδικότερα το υπουργείο στοχεύει στη διασύνδεση των αγροτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Παράλληλα προωθείται το έργο οπτική ίνα στο σπίτι (fiber to the home). Επίσης ο σχεδιασμός περιλαμβάνει κατάρτιση ενός πλάνου αποδοτικότητας και οικονομικής αξιοποίησης του ψηφιακού μερίσματος.
3. ΣΔΙΤ – Προωθούνται έργα 1 δισ. ευρώ
Για τη χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ ενεργοποιείται παράλληλα με τους ιδιωτικούς πόρους την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για την κάλυψη μέρους της αρχικής κεφαλαιακής επένδυσης των έργων καθώς και το πρόγραμμα Jessica (258 εκατ. ευρώ). Επί πλέον σε συνεργασία με την ΕΤΕπ το υπουργείο θα προχωρήσει στην αξιολόγηση και χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων καθώς και την ενεργοποίηση του Risk Sharing Instrument με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα προωθούνται έργα ύψους 1 δις. ευρώ που εντάσσονται στις εξής τέσσερις βασικές κατηγορίες: Έργα διαχείρισης απορριμμάτων, Έργα τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνίας, Επιλεγμένες κοινωνικές υποδομές και Αξιοποίηση δημόσιας και δημοτικής περιουσίας για την υλοποίηση αναπτυξιακών ανταποδοτικών έργων.
4. Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών
Για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και μέσω των ΣΔΙΤ προωθούνται άμεσα διαγωνισμοί για την τηλεματική των αστικών συγκοινωνιών, για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, για την πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών.
Παράλληλα προωθείται η αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής που στερεί σημαντικούς πόρους με άμεσο στόχο μέχρι το τέλος του 2012 να έχει περιορισθεί κατά 50%.
5. Ενίσχυση ρευστότητας
Για να ενισχυθεί η ρευστότητα πρέπει να προχωρήσουν η ανακεφαλαιοποίηση του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος και η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες και επιχειρήσεις και η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες,
Και τα τρία αυτά στοιχεία εξαρτώνται σε ένα βαθμό άμεσα η έμμεσα από τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα οι οποίες όπως είπε ο υπουργός βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο ίδιος σημείωσε ότι η θετική έκβαση για τις διαπραγματεύσεις αυτές είναι σημαντική.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στη συμφωνία με την ΕΤΕπ η οποία προβλέπει ότι θα χορηγήσει ως το τέλος του 2015 συνολικά 1,44 δις. ευρώ αλλά και στη συμφωνία που επετεύχθη για την υποστήριξη της ΕΤΕπ στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ και στη χρηματοδότηση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα.
Παράλληλα θα επιδιωχθεί η αξιοποίηση του ΕΤΕΑΝ με την απεμπλοκή σχετικών κονδυλίων. Επίσης προωθούνται στοχευμένες αλλαγές στον επενδυτικό νόμο και δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εταίρους έτσι ώστε να δημιουργηθεί το Ταμείο με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου αναμένονται τα συμπεράσματα ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί ήδη από την περασμένη Άνοιξη με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της KFW και του Γαλλικού υπουργείου Οικονομικών.
6. Ειδικές Οικονομικές Ζώνες
Φορολογικά και διοικητικά κίνητρα θα παρέχουν στους επίδοξους επενδυτές οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες οι οποίες όπως σημείωσε ο υπουργός αποτελούν συμπληρωματικό μέτρο στις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις. Ο ίδιος πάντως ανέφερε ότι υπάρχουν αρκετές ενστάσεις από το εξωτερικό, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν θα γίνει καμία παρέμβαση στις εργασιακές σχέσεις, σημειώνοντας ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους Εταίρους προκειμένου να παρασχεθεί η πολιτική υποστήριξη.
Πάντως το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η προετοιμασία σχετικών οικονομοτεχνικών μελετών που πρόκειται να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με τον υπουργό πάντως να δηλώνει ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί για την έκβαση αυτής της μάχης.
7. Πάταξη Παρεμπορίου
Συγκεκριμένες δράσεις για την πάταξη του παρεμπορίου οι οποίες περιλαμβάνουν και τη συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου όπου απαιτείται ενώ σε νέα βάση θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα με τις υπαίθριες αγορές λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εισηγήσεις που θα γίνουν από όλους τους εμπλεκόμενους.
8. Προστασία Καταναλωτή
Το πακέτο πρωτοβουλιών για την προστασία του καταναλωτή περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων την απλοποίηση αγορανομικού κώδικα, ενίσχυση του μηχανισμού προστασίας με την επαναλειτουργία της γραμμής 1520. Παράλληλα ενσωματώνεται πρόσφατη Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών για τις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος και τις εξ αποστάσεως συμβάσεις.
Επίσης θα εισαχθούν στην ελληνικό δίκαιο διατάξεις που αξιοποιούν τις προτάσεις της ΕΕ σχετικά με τις αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Επίσης, ενοποιούνται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που υπάρχουν στις Γενικές Γραμματείες του υπουργείου και η δημιουργία ενός Ενιαίου Κέντρου Ελέγχων στη ΓΓΚ. Παράλληλα το υπουργείο στοχεύει στην επικαιροποίηση και τον εξορθολογισμό του πλαισίου για τους δανειολήπτες σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, καταναλωτικές οργανώσεις, με τους εμπλεκόμενους και σε συνεννόηση με την Τρόικα.
9. Καινοτομία
Αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων με απλοποίηση διαδικασιών και δημιουργία ενός μηχανισμού που θα δίνει προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που προωθούν την καινοτομία. Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει χρησιμοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι τα venture capital.
Ήδη το ΤΑΝΕΟ έχει ήδη επενδύσει σε 50 επιχειρήσεις, ενώ με το συνολικό κεφάλαιο του Ταμείου Καινοτομίας του ΤΑΝΕΟ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
10. Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου & Φορέων
Δημιουργείται ένας ενιαίος φορέας ποιότητας ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ, ενώ ενοποιείται η ΔΕΘ σε πρώτη φάση με την Helexpo και κατόπιν με τον ΟΠΕ.
Παράλληλα, προωθείται το πρόγραμμα μεταστέγασης και εξοικονόμησης πόρων του υπουργείου της τάξεως του 30%.