Εξωπραγματικές δαπάνες για social media
Μία άκρως ενδιαφέρουσα αντίληψη των οικονομικών μεγεθών στον χώρο των νέων τεχνολογιών, που ξεπερνά τα στενά όρια της Αυτοδιοίκησης, αν όχι της χώρας, φαίνεται ότι επικρατεί στην Περιφέρεια Αττικής, αφού ο περιφερειάρχης κ. Γιάννης Σγουρός διαθέτει -όσο απίστευτο κι αν ακούγεται- το ποσό του 1,3 εκατ. ευρώ για να δημιουργήσει απλώς μία ιστοσελίδα τουριστικής προβολής!
Η συγκεκριμένη Περιφέρεια, σε καιρούς φτωχοποίησης του ελληνικού λαού, με τη διαχείριση και του τελευταίου ευρώ να μετράει, μοιάζει να κινείται σε εντελώς διαφορετική οικονομική κατεύθυνση, μια και όπως αποδεικνύεται δεν φείδεται χρημάτων δίνοντας 500.000 ευρώ μόνο και μόνο για να ανοίξει μια σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα ποσά αυτά αποτελούν μέρος των 8,5 εκατ. ευρώ του έργου «Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής Περιφέρειας Αττικής 2010-2015» που εγκρίθηκε στις 24 Ιουλίου 2012 κατά πλειοψηφία από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής μέσα σε θύελλα αντιδράσεων αλλά και καταγγελιών από συμπολίτευση και αντιπολίτευση.
Το πρόγραμμα αυτό είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και η υλοποίησή του έχει ως στόχο να προβάλει επαρκώς την Περιφέρεια Αττικής, εξασφαλίζοντας τα αντίστοιχα τουριστικά οφέλη σε δυναμικές αγορές του εξωτερικού. Αν και η τουριστική πολιτική πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε εθνικό και όχι μόνο επίπεδο, η κοστολόγηση των δράσεων του έργου των 8.538.842,97 ευρώ προκαλεί σειρά ερωτημάτων. Ειδικότερα, σύμφωνα με το Ολοκληρωμένο Περιφερειακό Επιχειρησιακό και Επικοινωνιακό Σχέδιο που δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο μήνα, ο σχεδιασμός του διαδικτυακού τόπου τουριστικής προβολής της Περιφέρειας θα στοιχίσει ούτε λίγο ούτε πολύ 663.090 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή αλλιώς 815.600 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του αναλογούντα φόρου.
Το ποσό αυτό βέβαια δεν αφορά στη δαπάνη κατασκευής της ιστοσελίδας, η οποία έχει κοστολογηθεί να ανέλθει στο ποσό των 390.500 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 480.315 ευρώ με ΦΠΑ. Συνολικά, δηλαδή, η ιστοσελίδα της Περιφέρειας Αττικής θα στοιχίσει 1,3 εκατ. ευρώ, χρήματα που προέρχονται από κοινοτικούς πόρους, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται στο ποσό αυτό το κόστος κάποιων συγκεκριμένων εφαρμογών, οι οποίες θα πληρωθούν επιπλέον έναντι 349.712 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Προβληματισμός
Ο σχεδιασμός της τουριστικής πολιτικής του κ. Σγουρού με αιχμή τα social media δεν εξαντλείται στην κατασκευή ιστοσελίδας, αλλά περιλαμβάνει και την παρουσία της Περιφέρειας στο Facebook και το YouTube. Το κόστος ανοίγματος σελίδας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλεί πραγματικά ίλιγγο, αφού έχουν προβλεφθεί για τον σκοπό αυτό 463.500 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή αλλιώς 570.105 ευρώ με ΦΠΑ. Το συγκεκριμένο κοστολόγιο έχει αρκετές ακόμα πτυχές που τροφοδοτούν συζητήσεις και προβληματισμό.
Για παράδειγμα, πρόκειται να δοθούν 347.107,44 ευρώ χωρίς ΦΠΑ για την επικαιροποίηση του master plan, με έμφαση στις συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα παρασχεθούν από την ανάδοχο εταιρεία. Επιπλέον, έχει κοστολογηθεί στα 138.842,98 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή αλλιώς 170.776 ευρώ με ΦΠΑ ο σχεδιασμός λογότυπου, slogan και motto της τουριστικής ταυτότητας της Περιφέρειας Αττικής.
Οσον αφορά βέβαια στην ουσιαστική τουριστική προβολή μέσω καταχωρήσεων σε ξένα (82%) και ελληνικά (18%) Μέσα Ενημέρωσης, είναι της τάξης του 1.735.537 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, δηλαδή αντιστοιχεί μόλις στο 25% περίπου του συνολικού ύψους του έργου. Οι δράσεις που αναπτύσσονται στο master plan περιλαμβάνουν επίσης την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού έναντι 694.215 ευρώ, καθώς και τη δημιουργία και παραγωγή προωθητικού υλικού που θα πληρωθεί ακριβώς με τα ίδια χρήματα, 694.214,88 ευρώ.