Μια νέα υπηρεσία, η οποία θα αναλάβει την αδειοδότηση επενδύσεων, χωρίς να τρέχουν οι επιχειρηματίες από γραφείο σε γραφείο, συστήνει η κυβέρνηση, η οποία δεν είναι καθόλου ευχαριστημένη από τη λειτουργία του οργανισμού Invest in Greece και την πορεία του περίφημου fast track. Με σχέδιο νόμου που θα παρουσιαστεί τις ερχόμενες εβδομάδες καθιερώνεται νέο εθνικό αδειοδοτικό σύστημα, με το υπουργείο Ανάπτυξης να αναλαμβάνει, ειδικά για τις μεγάλες επενδύσεις, τις αρμοδιότητες αδειοδοτήσεων που σήμερα είναι διεσπαρμένες σε πλήθος υπουργείων.
Η ηγεσία του ΥΠΑΝ, υπό τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, βρίσκεται αυτές τις ημέρες σε διαβούλευση με άλλα υπουργεία, προκειμένου να καθοριστεί ποιες αρμοδιότητες θα μεταφερθούν στη νέα υπηρεσία. Ομως, ακόμα και για τις άδειες που θα εξακολουθούν να δίνονται από άλλους κρατικούς φορείς οι επενδυτές θα απευθύνονται στη νέα υπηρεσία του ΥΠΑΝ.
Τον ρόλο της υπηρεσίας μιας στάσης υποτίθεται ότι θα διαδραμάτιζε ο οργανισμός Invest in Greece, αλλά τα στοιχεία από την πορεία των στρατηγικών επενδύσεων που εντάχθηκαν στο fast track προκαλούν απογοήτευση. Καμία από τις 11 επενδύσεις δεν έχει ξεκινήσει, ενώ καμία δεν έχει αδειοδοτηθεί πλήρως, παρά τις υποτιθέμενες ασφυκτικές προθεσμίες που προβλέπει ο νόμος για το fast track.
Ο νόμος προβλέπει ότι, αν οι υπηρεσίες του Δημοσίου δεν έχουν δώσει τις απαραίτητες άδειες εντός 45 ημερών, τότε η στρατηγική επένδυση θεωρείται αδειοδοτημένη. Στην πραγματικότητα, η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν εφαρμόζεται, ενώ σοβαρές καθυστερήσεις παρατηρούνται στην ένταξη νέων επενδύσεων. Η πλήρης αποτυχία του fast track αποτυπώνεται ανάγλυφα στον αριθμό των νέων επενδύσεων που εντάχθηκαν στις ειδικές διατάξεις κατά τη διάρκεια του 2012: Μόνο μία επένδυση.
Ενα άλλο ζήτημα που παρατηρούν, ειδικά όσοι ασχολούνται με την αγορά ενέργειας, είναι η ένταξη στο fast track φαραωνικών σχεδίων, κάποια με προϋπολογισμό άνω του 1,5 δισ. ευρώ, τα οποία εξαιρετικά δύσκολα θα βρουν χρηματοδότηση στις παρούσες συνθήκες. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι στόχος όσων εντάσσουν αυτά τα σχέδια στο fast track είναι ο αποκλεισμός του ανταγωνισμού από μια ολόκληρη περιοχή.
Κάθε φορά που κάποιος άλλος επιχειρεί να επενδύσει στη συγκεκριμένη περιοχή, τα στοιχεία τη δείχνουν ως «κορεσμένη» επειδή «προγραμματίζεται η μεγάλη επένδυση» που ουδέποτε θα υλοποιηθεί. Αντίστοιχα φαραωνικά σχέδια εξαγγέλθηκαν προ ετών για επενδύσεις σε αιολικά πάρκα στο Αιγαίο, τα οποία ποτέ δεν υλοποιήθηκαν.