Oι μειώσεις που εξετάζονται μπορεί να φτάνουν ή και να ξεπερνούν το 50% για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ – Δείτε ποια είναι

Μαχαίρι σε 88 επιδόματα πρόνοιας

Αυστηρά κριτήρια θεσπίζονται για τη χορήγηση των λεγόμενων «προνοιακών επιδομάτων», για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί εισφορές. Για τη χορήγηση των συγκεκριμένων επιδομάτων θα μπουν τόσο εισοδηματικά όσο και περιουσιακά κριτήρια, ενώ θα «διασωθούν» μόνο τα ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού (που είναι κοντά στο όριο της φτώχειας).

Ουσιαστικά όσοι δικαιούχοι υπερβαίνουν τα αυστηρά κριτήρια -που θα τεθούν- θα δουν τα προνοιακά επιδόματα να μειώνονται ή να κόβονται τελείως. Με βάση το κυβερνητικό σχέδιο, οι δημόσιες μεταβιβάσεις είτε μέσω κοινωνικών επιδομάτων (στους τομείς της προστασίας της οικογένειας, της αναπηρίας κ.ά.) είτε μέσω ενισχύσεων των συντάξεων θα διατηρηθούν μόνο για τα ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού.

Δηλαδή τα καταβαλλόμενα προνοιακά επιδόματα θα διατηρηθούν μόνο για όσους είναι κοντά στο όριο της φτώχειας. Εχει εξεταστεί σενάριο να δίνονται μόνο σε όσους έχουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ.

Στη συνέχεια θα υπάρξουν περικοπές πολλών ταχυτήτων, με το ύψος του επιδόματος να εξαρτάται από το εισόδημα. Για παράδειγμα οι μειώσεις μπορεί να φτάνουν ή και να ξεπερνούν το 50% για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ. Ουσιαστικά τα επιδόματα θα χωριστούν σε τρεις βασικές κατηγορίες:

1 Τα επιδόματα που δεν είναι ανταποδοτικά, για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί εισφορές. Πρόκειται για τα λεγόμενα προνοιακά επιδόματα, στα οποία όπως αναφέρθηκε θα υπάρξουν αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Δηλαδή θα λαμβάνεται υπόψη όχι μόνο το εισόδημα του δικαιούχου αλλά και η περιουσιακή του κατάσταση.

2 Τα επιδόματα που διασώζονται από τις περικοπές. Μέχρι τώρα έχει κλειδώσει η διατήρηση του επιδόματος ανεργίας και του ΕΚΑΣ. Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ -που δίνεται σε χαμηλοσυνταξιούχους- υπάρχουν ήδη αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια.

3 Τα επιδόματα που είναι ανταποδοτικά, δηλαδή οι ασφαλισμένοι έχουν καταβάλει εισφορές. Για τα συγκεκριμένα επιδόματα στόχος είναι να υπάρξει σύνδεση εισφορών και παροχών, δηλαδή το ποσό που παίρνει ο ασφαλισμένος να ανταποκρίνεται στα χρήματα που έχει πληρώσει.

Στόχος είναι να υπάρξουν και… συγχωνεύσεις επιδομάτων (ένα επίδομα ασθενείας, ένα οικογενειακό κ.ά.), για να μπει τέλος στον κατακερματισμό που υπάρχει. Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως τo συνολικό κονδύλι για τα επιδόματα φτάνει τα 14 δισεκατομμύρια ευρώ και πρέπει να εξοικονομηθούν δύο δισεκατομμύρια ευρώ.

Σε έκθεσή του ο ΟΟΣΑ έχει προτείνει τα επιδόματα να δίνονται μόνο στο 20% του πληθυσμού, που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας. Στην έκθεση χαρακτηριστικά προτείνονται:

  • Η διατήρηση μόνο ενός οικογενειακού επιδόματος που θα καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια.
  • Η αντικατάσταση των δεκάδων μορφών και τύπων επιδομάτων αναπηρίας – ανικανότητας με μόνο ένα επίδομα. Αυτό θα καταβάλλεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια.
  • Η καταβολή όλων των κοινωνικών παροχών-επιδομάτων με βάση εισοδηματικά κριτήρια.
  • Η επιμήκυνση του χρόνου επιδότησης της ανεργίας στα δύο χρόνια. Προτείνεται η κάλυψη ακόμη και όσων δεν έχουν τις προϋποθέσεις για αρχική εγγραφή στον ΟΑΕΔ κατόπιν ελέγχου του εισοδήματος.
  • Η καταβολή επιδόματος στέγασης (ενοικίου) με εισοδηματικά κριτήρια και εναλλακτικά για οικογένειες με τουλάχιστον ένα παιδί.
  • Την καταβολή των επιδομάτων με βάση τον προσωπικό ΑΜΚΑ του κάθε δικαιούχου.

 

Ποια είναι τα 88 προνοιακά επιδόματα που «κουρεύονται» ή καταργούνται

  1. Σύνταξη γήρατος σε ανασφάλιστους (OΓA)
  2. Σύνταξη γήρατος με Ν. 612/1977 (ETAA, OAEE, IKA-ETAM)
  3. Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων
  4. Σύνταξη αναπηρίας από κοινή νόσο (OΓA)
  5. Σύνταξη αναπηρίας από εργατικό ατύχημα ή κοινό ατύχημα (OΓA)
  6. Επίδομα απόλυτης αναπηρίας (ETAA, OAEE, IKA-ETAM, Ταμεία τραπεζών ETE, ATE, Eλλάδος, TAΠ-OTETAΠ-ΔEH, ETAΠ-MME)
  7. Επίδομα ασθενείας (Οίκος Ναύτου)
  8. Επίδομα ασθενείας και εργατικού ατυχήματος (IKA-ETAM, OΓA, OAEE, ETAΠ-MME, ETAA, TAYTEKΩ)
  9. Προσαύξηση στο ποσό της σύνταξης γήρατος λόγω τυφλότητας (OΓA)
  10. Προσαύξηση στο ποσό της σύνταξης λόγω απόλυτης αναπηρίας στους δικαιούχους της βασικής σύνταξης (OΓA)
  11. Eξωιδρυματικό επίδομα (OΓA)
  12. Προσαύξηση στο ποσό της σύνταξης λόγω απόλυτης αναπηρίας στους συνταξιούχους αναπηρίας (OΓA)
  13. Σύνταξη χωρίς όριο ηλικίας (OΓA)
  14. Εξωιδρυματικό επίδομα των άλλων Ταμείων
  15. Επιδόματα ανικανότητας για άτομα που έχουν ολική ανικανότητα, μεγάλο ποσοστό διανοητικής ανικανότητας, ολική παρά-λυση, μεσογειακή αναιμία, AIDS, εξασθένηση ακοής, τυφλότητα, εγκεφαλική παράλυση, ασθένεια του Hansen (υπουργείο Υγείας)
  16. Διατροφικό επίδομα στους νεφροπαθείς και τους μεταμοσχευμένους (υπουργείο Υγείας)
  17. Επίδομα ανεργίας (OAEΔ)
  18. Ειδικές επιδοτήσεις (OAEΔ)
  19. Επιδόματα μακροχρόνια ανέργων (OAEΔ)
  20. Εκτακτες οικονομικές ενισχύσεις (OAEΔ)
  21. Ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη της επιδότησης λόγω ανεργίας (OAEΔ)
  22. Ειδικό βοήθημα μετά την τρίμηνη παραμονή στα μητρώα ανέργων (OAEΔ)
  23. Ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας (OAEΔ)
  24. Επίδομα στράτευσης (OAEΔ)
  25. Οικονομική ενίσχυση πολιτικών προσφύγων (OAEΔ)
  26. Επίδομα νεοεισερχό-μενων (OAEΔ)
  27. Επίδομα διαθεσιμότητας (OAEΔ)
  28. Προστασία δικαιωμάτων εργαζομένων σε περίπτωση αφερεγγυότητας του εργοδότη (OAEΔ)
  29. Ειδικό εποχικό βοήθημα (OAEΔ)
  30. Ειδικό βοήθημα σε ηλικιωμένους ανέργους και ανέργους που παρακολουθούν επαγγε-λματικά εκπαιδευτικά προγράμματα (OAEΔ)
  31. Βοήθημα για νέους επιστήμονες (OAEΔ)
  32. Ειδικό εποχικό επίδομα για ηλικιωμένους (OAEΔ)
  33. Επιδοτήσεις για παλιννοστούντες (υπουργείο Υγείας)
  34. Ειδικό επίδομα για παιδιά πάνω από 16 ετών που μένουν σε ειδικά κέντρα (υπουργείο Υγείας)
  35. Βοήθημα για παλιννοστούντες (υπουργείο Υγείας)
  36. Επίδομα ανεργίας (οίκος Nαύτου – γραφείο εύρεσης ναυτικής εργασίας)
  37. Οικονομική ενίσχυση σε κατηγορίες άνεργων ναυτικών λόγω εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα (οίκος Nαύτου)
  38. Οικογενειακό επίδομα (OAEΔ)
  39. Οικογενειακό επίδομα για δημοσίους υπαλλήλους (OAEΔ)
  40. Πολυτεκνικό επίδομα (OΓA)
  41. Επίδομα τρίτου τέκνου (OΓA)
  42. Επίδομα τρίτεκνων οικογενειών (OΓA)
  43. Οικογενειακό επίδομα συνταξιούχων (Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων)
  44. Οικογενειακό επίδο-μα ναυτικών (ειδικός λογαριασμός EΛOEN)
  45. Επίδομα μαιευτικής περίθαλψης (IKA-ETAM)
  46. Επιδόματα μητρότη-τας – κυοφορίας – λοχείας (IKA-ETAM)
  47. Επίδομα τοκετού (OAEE)
  48. Επίδομα μαιευτικής περίθαλψης (ETAΠ-MME)
  49. Επιδόματα μητρότητας – κυοφορίας – λοχείας (ETAΠ-MME)
  50. Επίδομα μαιευτικής περίθαλψης (TAYTEKΩ)
  51. Επίδομα μαιευτικής περίθαλψης (ETAA)
  52. Επίδομα μητρότητας και τοκετού (OΓA)
  53. Συμπληρωματικές παροχές μητρότητας και ειδικό επίδομα μητρότητας (OAEΔ)
  54. Οικονομική ενίσχυση ανήλικων απροστάτευτων παιδιών (υπουργείο Υγείας)
  55. Βοήθημα μητρότητας και στους ναυτικούς (Οίκος Nαύτου)
  56. Βοήθημα τοκετού για τους ναυτικούς (Οίκος Nαύτου)
  57. Επίδομα μητρότητας και τοκετού για τους δημοσίους υπαλλήλους (υπουργείο Οικονομικών – Ενιαία Αρχή Πληρωμών)
  58. Οικονομική ενίσχυση οικογενειών χαμηλού εισοδήματος σε απομονωμένες περιοχές (Γενικό Λογιστήριο Κράτους)
  59. Οικονομική ενίσχυση οικογενειών χαμηλού εισοδήματος με ανήλικα παιδιά (Γενικό Λογιστήριο Κράτους)
  60. Βοήθημα έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε οικονομικά αδύνατους (υπουργείο Υγείας)
  61. Βοήθημα έκτακτης οικο-νο­μικής ενίσχυσης στους αστέγους (Τοπικές Αρχές)
  62. Πρόγραμμα επιστροφής φόρου για οικογένειες που κατοικούν μόνιμα σε ορεινές και μη προνομιούχες περιοχές (υπουργείο Οικονομικών)
  63. Πρόγραμμα επιστροφής φόρου για οικογέ- νειες με παιδιά στην υποχρεωτική εκπαίδευση (υπ. Οικονομικών)
  64. Βοήθημα έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης φτωχών (Τοπικές Αρχές)
  65. Βοήθημα για παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών (υπ. Υγείας)
  66. Πολλαπλό βοήθημα για ορφανά παιδιά (υπουργείο Υγείας και OΓA)
  67. Βοήθημα (4 επιδόματα) σε ανάδοχες οικογένειες (υπ. Υγείας)
  68. Βοήθημα ανασφάλιστων μητέρων (υπ. Υγείας)
  69. Μόνιμη σύνταξη για μητέρες με 4 παιδιά και πάνω (OΓA)
  70. Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ατόμων που βρίσκονται σε κατάσταση ένδειας (υπ. Υγείας)
  71. Βοήθημα για πλημμύρα (υπ. Υγείας και Κοιν. Αλληλεγγύης)
  72. Βοήθημα για πυρκαγιά (υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης)
  73. Βοήθημα για ανεμο-στρόβιλο (υπ. Υγείας)
  74. Βοήθημα για χιονόπτωση (υπ. Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης)
  75. Βοήθημα για κατολίσθηση (υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης)
  76. Βοήθημα για σεισμό (υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης)
  77. Βοήθημα στεγαστι-κής συνδρομής σε ηλικιωμένους ανασφάλι-στους (υπουργείο Υγείας)
  78. Επιδότηση ενοικίου (OEK)
  79. Επιδότηση επιτοκίου για παλαιά, πριν από το 2010, συμβόλαια (OEK)
  80. Κληρώσεις κατοικιών (OEK)
  81. Κοινωνικός Τουρισμός (OEE)
  82. Προγράμματα εκδρομών (OEE)
  83. Κουπόνια αγοράς βιβλίων (OEE)
  84. Κουπόνια ψυχαγωγίας (OEE)
  85. Σταθμοί ημερήσιας φροντίδας παιδιών (OEE)
  86. Κέντρα εργαζόμενων νέων που, λόγω κρίσης, έχουν καταργηθεί (OEE)
  87. Κέντρα για παιδιά με αναπηρίες (OEE)
  88. Επιχορηγήσεις του Οργανισμού Εργατι-κής Εστίας σε συνδικαλι-στικές οργανώσεις

Συντάξεις
Περνούν από κόσκινο τις αναπηρικές

Εκστρατεία για την εξεύρεση των αναπηρικών συντάξεων-μαϊμού και των συνταξιούχων που φοροδιαφεύγουν είναι σε εξέλιξη μέσω του ΚΕΠΥΟ. Παράλληλα, θα μπει πλαφόν στις υψηλές συντάξεις, σε μία προσπάθεια να εξοικονομηθεί ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ και να αποφευχθούν οριζόντιες περικοπές.

Από τον έλεγχο των συνταξιούχων μέσω του ΚΕΠΥΟ εκτιμάται πως το όφελος για τα Tαμεία θα φτάσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη με εντυπωσιακά αποτελέσματα στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ) και μέχρι το τέλος του έτους θα επεκταθεί και στο ΙΚΑ.

Από τα πρώτα στοιχεία -που αφορούν το ΤΣΑΥ και το ΤΣΜΕΔΕ- προκύπτει πως ένας σημαντικός αριθμός συνταξιούχων είχε παρατυπίες στις δηλώσεις σε σχέση με τα έσοδα. Ενδεικτικά αναφέρεται πως:

  • Στο ταμείο των μηχανικών (ΤΣΜΕΔΕ) το 8,23% των ασφαλισμένων εντοπίστηκε να μην έχει υποβάλει καθόλου φορολογική δήλωση, το 3,77% δεν υπέβαλε δήλωση παρότι υποχρεούνταν εφόσον είχαν ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο των 6.000 ευρώ. Μάλιστα το 11,7% των ασφαλισμένων δήλωσε μικρότερη σύνταξη από αυτήν που πραγματικά χορηγεί το Ταμείο.
  • Στο ταμείο των υγειονομικών (ΤΣΑΥ) το 5,5% των συνταξιούχων έχει λάβει ποσό σύνταξης άνω των 6.000 ευρώ και δεν έχει προβεί σε δήλωση εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ταυτόχρονα, ένα ποσοστό άνω του 12% δηλώνει ποσά μικρότερα των αναφερομένων που έχουν χορηγηθεί από το Ταμείο.
  • Το ποσοστό των δικαιούχων αναπηρικής σύνταξης διαμορφώνεται στο 9,8% στο ταμείο των μηχανικών και στο 11,3% στον φορέα των υγειονομικών. Ωστόσο ο μέσος όρος στο σύνολο των Ταμείων είναι 7,7% και το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν έλεγχοι.

Οσον αφορά το πλαφόν, το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει να μπει στα 2.400 ευρώ και να αφορά το σύνολο των συντάξεων (κύριες, επικουρικές, παράλληλη ασφάλιση). Ωστόσο εξετάζονται και εναλλακτικά σενάρια και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μόλις ολοκληρωθεί η καταγραφή όσων παίρνουν υψηλές συντάξεις.

Από το μέτρο εκτιμάται πως θα επηρεαστούν 150.000 συνταξιούχοι που καλύπτονται από τα λεγόμενα «ευγενή» Ταμεία. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, τραπεζικούς υπαλλήλους, γιατρούς, πανεπιστημιακούς, νομικούς και μηχανικούς.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΑΛΙΑΡΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.