Γ. Μαυραγάνης προς εφόρους: «ξεχάστε τις άδειες για μη βγούμε όλοι μαζί σε άδεια διαρκείας από το τέλος του έτους» – Ετοιμάζονται 28 αλλαγές στη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων
To ρόλο της εφορίας θα παίξει για μία ακόμη χρονιά η ΔΕΗ για την είσπραξη του «χαρατσιού» στα ακίνητα, ωστόσο εφέτος ο ρόλος της θα είναι διαφορετικός σε σύγκριση με το 2011. Αυτό διότι η ΔΕΗ διαπίστωσε ότι πέρυσι χιλιάδες πολίτες λόγω του ότι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) αρνούνταν να πληρώσουν και τους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες για το 2012 η ΔΕΗ θα στείλει στους πολίτες ένα ειδικό εκκαθαριστικό με το ποσό που αντιστοιχεί στο φόρο ακινήτων ξεχωριστά από τον υπόλοιπο λογαριασμό ρεύματος. Οι ιδιοκτήτες ή οι ενοικιαστές ακινήτων που θα παραλάβουν το συγκεκριμένο εκκαθαριστικό θα έχουν τη δυνατότητα να το εξοφλήσουν σε δόσεις είτε στα γραφεία της ΔΕΗ είτε στις τράπεζες είτε στα ταχυδρομεία. Με αυτόν τον τρόπο η ΔΕΗ σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ξεχωρίζει το χαράτσι των ακινήτων από τα υπόλοιπα τιμολόγια που επιβαρύνουν τους καταναλωτές ρεύματος.
Από το 2013 που πρόκειται να αλλάξει και η φορολογία των ακινήτων τη διαδικασία αποστολής των εκκαθαριστικών σημειωμάτων θα αναλάβουν απευθείας οι εφορίες και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Από το ΕΕΤΗΔΕ η κυβέρνηση προσδοκά να εισπράξει περίπου 3 δισ. ευρώ. Όμως λόγω του γεγονότος ότι η αποπληρωμή θα γίνει σε δόσεις (σήμερα προβλέπεται εξόφληση σε 5 δόσεις) και εξετάζεται το ενδεχόμενο να διευρυνθεί ο αριθμός των δόσεων ως και εννέα είναι πιθανόν το 2012 να εισρεύσουν στα Δημόσια έσοδα λιγότερα χρήματα.
Πάντως, τη Δευτέρα, ο αρμόδιος υφυπουργός για τη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης κ. Γ. Μαυραγάνης συναντήθηκε με τους επικεφαλής των 36 μεγαλύτερων εφοριών της χώρας που φέρνουν στο κράτος το 80% των εσόδων και τους δήλωσε χαρακτηριστικά «ξεχάστε τις άδειες για μη βγούμε όλοι μαζί σε άδεια διαρκείας από το τέλος του έτους» επισημαίνοντας με αυτόν τον τρόπο την κατάσταση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία και την προσπάθεια που πρέπει να γίνει για να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα.
Ο υφυπουργός Οικονομικών απαίτησε από τους εφόρους να τρέξουν τις διαδικασίες για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών καθώς και να στείλουν άμεσα τις χειρόγραφες φορολογικές δηλώσεις στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για άμεση εκκαθάριση. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα είναι η τελευταία ημέρα για υποβολή των εν λόγω δηλώσεων από συνταξιούχους που δεν έχουν άλλα εισοδήματα και από όσους έχουν ετήσια εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ καθώς γι΄ αυτούς δεν ήταν υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή.
Ωστόσο είναι πολύ πιθανόν να δοθεί και νέα παράταση αφού μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί συνολικά περίπου 2.770.000 φορολογικές δηλώσεις σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων.
Ετοιμάζονται 28 αλλαγές στη φορολογία <
Τα σημεία που θα επικεντρωθεί το υπουργείο Οικονομικών για τις αλλαγές στη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων αποτύπωσε σε ένα τετρασέλιδο κείμενο ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Μαυραγάνης κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης.
Φορολογία Εισοδήματος
• Απλοποίηση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με διατάξεις απαραίτητες, σαφείς και ουσιαστικές και αποφυγή τυπολατρικών και γραφειοκρατικών ρυθμίσεων.
• Προσπάθεια ώστε κάθε φορολογικό νομοσχέδιο, που θα περιλαμβάνει τυχόν διατάξεις που επηρεάζουν τη φορολόγηση επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων, να συζητείται αμέσως μετά την ψήφιση του ετήσιου προϋπολογισμού του κράτους και άπαξ του έτους, εκτός εξαιρετικών και εκτάκτων περιπτώσεων.
• Επανεξέταση του αριθμού των κλιμακίων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με στόχο τη μείωση των κλιμακίων και επανεξέταση του αφορολόγητου προς τα πάνω.
• Επανεξέταση της έννοιας της φορολογικής κατοικίας, δεδομένου ότι ορισμένες από τις ισχύουσες διατάξεις μπορεί να μην είναι δίκαιες. Παράλληλα, μελέτη για θέσπιση κινήτρων απόκτησης φορολογικής κατοικίας οικονομικά εύρωστων αλλοδαπών με σκοπό αφενός την ανάπτυξη της κατοικίας αλλοδαπών ευκατάστατων συνταξιούχων στην Ελλάδα και αφετέρου την προσέλκυση επιχειρηματιών και στελεχών για να εγκατασταθούν στη χώρα μας.
• Αξιολόγηση φοροαπαλλαγών με βάση εισοδηματικά, κοινωνικά και δημογραφικά κριτήρια
• Υποβολή δηλώσεων ηλεκτρονικά σε συγκεκριμένη ημερομηνία χωρίς παρατάσεις.
Στην κατεύθυνση της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής προτείνουμε τα ακόλουθα μέτρα καταπολέμησης, καθώς και ορισμένες τροποποιήσεις υφισταμένων μέτρων που δεν αρμόζουν σε ένα Κράτος Δικαίου.
Πιο συγκεκριμένα:
• Σε περιπτώσεις εκ προθέσεως φοροδιαφυγής για ποσά πάνω από ένα όριο ανά έτος, ο φορολογικός συμβιβασμός και η πληρωμή των φόρων δεν θα καταργούν τον αξιόποινο χαρακτήρα της φοροδιαφυγής.
• Εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου το 2013 για κινητή και ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για όποιον δεν συμμορφωθεί και δεν δηλώσει την περιουσία του, εκτός από τις χρηματικές ποινές, θα προβλεφθεί και αυστηρή ποινή μέσω θέσπισης ποινικού αδικήματος.
• Αλλαγή του συστήματος των χρηματικών προσαυξήσεων για μη καταβληθέντες φόρους με θέσπιση προστίμου ως ποσοστό επί του κυρίου φόρου που δεν θα μειώνεται σε περίπτωση συμβιβασμού -ίσως μόνο σε περιπτώσεις οικειοθελούς συμμόρφωσης-και την επιβολή τόκου υπερημερίας στον οφειλόμενο φόρο. Για περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων θα υπάρχει ειδικό πρόστιμο το ύψος του οποίου θα επαναπροσδιορισθεί.
• Θέσπιση ειδικής νομοθεσίας για τις εξωχώριες εταιρείες (Controlled Foreign Corporation Legislation-CFC), που θα περιέχει τεκμήρια για την ανίχνευση ελεγχόμενων εταιρειών που έχουν συσταθεί μόνο για φορολογικούς σκοπούς, όπως αυτό της πραγματικής διοίκησης της επιχείρησης, για να αποκαλυφθούν και να φορολογηθούν στην Ελλάδα οι εξωχώριες εταιρείες.
• Θέσπιση γενικής αλλά πλήρους διάταξης για την φοροαποφυγή όπως διαθέτουν οι προηγμένες φορολογικά χώρες, ώστε να μπορούν να ακυρωθούν φορολογικά συναλλαγές οι οποίες γίνονται με αποκλειστικό σκοπό την αποφυγή φόρου χωρίς πραγματικό οικονομικό αντικείμενο.
• Ενοποίηση του μηχανισμού φορολογικών ελέγχων και αναδιάρθρωσή του, με σκοπό τη διενέργεια γρήγορων και στοχευμένων ελέγχων με βάση επιλογή από την επεξεργασία στοιχείων του προφίλ του φορολογούμενου.
• Ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό του Φοροεισπρακτικού Μηχανισμού και κεντρικός συντονισμός του ελεγκτικού έργου για να ελεγχθούν οι ανέλεγκτες υποθέσεις.
• Εξοπλισμός των τελωνείων -συνοριακών και εισαγωγής- με τα απαραίτητα τεχνικά μέσα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
• Αντικατάσταση από το 2013 του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών και του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας από ενιαίο προοδευτικό φόρο ακινήτων.
• Εξέταση υπαγωγής σε αυτοτελή φορολογία του ποσού της αποπληθωρισμένης υπεραξίας που προκύπτει από την πώληση ακινήτων ιδιωτών για ποσά άνω κάποιου ορίου.
• Επανεξέταση του συντελεστή Φόρου Μεταβίβασης ακινήτων με βάση τα ισχύοντα στις Ευρωπαϊκές Χώρες.
• Επέκταση της εφαρμογής των αντικειμενικών αξιών, όπου αυτές δεν υφίστανται.
• Κατάργηση του Κ.Β.Σ. όχι με λόγια και σχέδια που ουσιαστικά τον μετονομάζουν και ενσωμάτωση ορισμένων αναγκαίων διατάξεων σε επιμέρους φορολογίες.
• Επαναξιολόγηση των Φόρων Υπέρ Τρίτων με σκοπό την κατάργησή τους για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας και την αποτροπή στρεβλώσεων στην αγορά.
• Επανεξέταση του συστήματος υποβολής δηλώσεων, βεβαίωσης και καταβολής του ΦΠΑ καθώς και της δυνατότητας μετάβασης σε καθεστώς ΦΠΑ πραγματικού χρόνου.
• Εξίσωση Πετρελαίου Θέρμανσης με Κίνησης για πάταξη λαθρεμπορίου και διαφυγόντων φορολογικών εσόδων, με ταυτόχρονη επιδότηση στη βάση γεωγραφικών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
• Κατάργηση των Επιτροπών Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών για διαφορές πάνω από συγκεκριμένο όριο και υπαγωγή των υποθέσεων προς συμβιβασμό στο θεσμό της Φορολογικής Διαιτησίας στην οποία θα προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν το Δικαστήριο χωρίς να εξαρτάται από το αν θα συναινέσει στο αίτημα Διαιτησίας ο Υπουργός.
• Δημοσίευση στο διαδίκτυο των Αποφάσεων της Επιτροπής Φορολογικής Διαιτησίας για να επιτευχθεί διαφάνεια.
• Δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων – μεταβολών – δικαιολογητικών.
• Επανεξέταση με τη συνεργασία του Υπουργείου Δικαιοσύνης του αδικήματος μη καταβολής ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που δημιουργήθηκαν από τη μη πληρωμή φόρων. Εφόσον για τη φοροδιαφυγή θα υπάρχει ξεχωριστή ποινική τιμωρία η ποινικοποίηση των χρεών από φόρους λειτουργεί στην πράξη ως προσωποκράτηση, πράγμα που αντίκειται στην ισότιμη σχέση Πολιτείας και φορολογούμενου.
• Επανεξέταση του καθεστώτος λήψης διασφάλισης μέτρων υπέρ του Δημοσίου ώστε να μην οδηγούνται οι επιχειρήσεις σε κλείσιμο εξαιτίας αυτών των μέτρων.
• Ίδρυση στο Υπουργείο Διεύθυνσης Φορολογικών Μελετών με σκοπό την εκπαίδευση των υπαλλήλων σε τεχνικά θέματα και την εκπόνηση μελετών για εξειδικευμένα φορολογικά θέματα με τη συνδρομή φορέων.