Πτώση 27,4% στα έσοδα ταξιδιωτικών πακέτων από τη Γερμανία και 13,7% από Ολλανδία
Σημαντική μείωση παρουσιάζουν δύο από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές στην επιλογή της Ελλάδας για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, καθιστώντας δυσοίωνη την κατάσταση για τον ελληνικό τουρισμό με βάση τις κρατήσεις του πρώτου τετραμήνου του 2012.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση, κατά μια χαμηλότερα απ’ ότι τα προηγούμενα χρόνια, στις προτιμήσεις των Γερμανών και Ολλανδών τουριστών, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας GfK Travel Insights για τις τάσεις των προορισμών το 2012.
Οι Γερμανοί επιλέγουν με σειρά προτίμησης την Τουρκία, Αίγυπτο, Ιταλία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Τυνησία, σαν τους βασικούς προορισμούς των καλοκαιρινών διακοπών τους και οι Ολλανδοί αντίστοιχα επιλέγουν την Ισπανία, Τουρκία, Γαλλία, Ελλάδα και Ιταλία και στη συνέχεια τις χώρες της Βορείου Αφρικής και κυρίως την Αίγυπτο και την Τυνησία. Η Ισπανία παρουσιάζει αύξηση 6% στα κέρδη της για τα πακέτα διακοπών μόνο από τη γερμανική αγορά παραμένοντας δημοφιλής τουριστικός προορισμός.
Τουλάχιστον 135.000 λιγότεροι Γερμανοί τουρίστες αναμένονται να επισκεφθούν την Ελλάδα το 2012, ενώ για τους Ολλανδούς ο αριθμός εκτιμάται σε 37.000 τουρίστες. Σε ποσοστά οι αριθμοί αυτοί μεταφράζονται σε -27,4% για τα έσοδα από τη Γερμανία και 13,7% για τα έσοδα από Ολλανδία, αν συνυπολογιστεί και η μείωση της μέσης τιμής του πακέτου. Ωστόσο Γερμανία και Ολλανδία αποτελούν τους κύριους τροφοδότες εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα και σημειώνουν σημαντική αύξηση στα κέρδη για τα πακέτα κρατήσεων διακοπών στις χώρες της Μεσογείου (Γερμανία 5%, Ολλανδία 2,3%).
Με βάση τις κρατήσεις στα ταξιδιωτικά γραφεία και τους tour operators της Γερμανία παρουσιάζεται αύξηση 8,5% στα κέρδη για τα πακέτα διακοπών σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Σχεδόν σταθερές με το 2011 παραμένουν οι κρατήσεις για την Ολλανδία, ενώ σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και ειδικά την Ιταλία και τη Γαλλία, ακόμα είναι νωρίς για να διευκρινιστούν οι τάσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες του 2012, καθώς οι κρατήσεις γίνονται σε διαφορετικές περιόδους.
Σημαντικός παράγοντας για τον ρυθμό κρατήσεων και αγοράς τουριστικών πακέτων με προορισμό την Ελλάδα είναι και η αρνητική δημοσιότητα που έχει δεχθεί η χώρα από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης εξαιτίας της αβεβαιότητας για την παραμονή της στο ευρώ, τις πολιτικές συνθήκες αλλά και τις φήμες για αντι-γερμανικό αίσθημα στον ελληνικό λαό. Παράδειγμα είναι η πτώση έξι ποσοστιαίων μονάδων στα κέρδη από τις κρατήσεις της Γερμανίας, και 3,9 από την αγορά της Ολλανδίας τον Φεβρουάριο, έναν μήνα που στιγματίστηκε από έντονες διαμαρτυρίες στο κέντρο της Αθήνας και αποτελεί σημαντικό μέρος των κρατήσεων στις παραπάνω χώρες.
Γερμανοί: Διψήφια αύξηση στην Τουρκία – 21,9% στην Αίγυπτο – 50% στην Τυνησία
Την ίδια περίοδο ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες, την Τουρκία και τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, οι οποίες φαίνεται ότι ξεπερνούν τις κοινωνικές αναταραχές της περυσινής χρονιάς, αποτελούν τους πιο ευδιάκριτους λόγους μείωσης της τουριστικής προσέλευσης. Ο αριθμός των Γερμανών τουριστών που αναμένεται να επισκεφθούν το καλοκαίρι τη γειτονική χώρα κυμαίνεται σε διψήφιο ποσοστό αύξησης, ενώ για την Ολλανδία η αύξηση αυτή θα είναι μονοψήφια.
Σημαντική παράμετρος είναι η αύξηση της μέσης τιμής πώλησης των τουριστικών πακέτων διακοπών για την Τουρκία, τόσο στη γερμανική όσο και στην ολλανδική αγορά. Πάνω από 200.000 Γερμανοί τουρίστες αναμένονται να επισκεφθούν την Αίγυπτο τους καλοκαιρινούς μήνες σύμφωνα με την έρευνα, με την αύξηση να ανέρχεται σε ποσοστό 21,9%. Για την Ολλανδία αντίστοιχα η αύξηση μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες ανέρχεται στο 14,5%, με περίπου 50.000 τουρίστες.
Αντίστοιχα για την Τυνησία η ενίσχυση των κρατήσεων το 2012 πλησιάζει στο 50% για τη Γερμανία, ενώ αναμένονται σχεδόν διπλάσιοι Ολλανδοί τουρίστες σε σχέση με το 2011, εξαιτίας του ανταγωνιστικού κόστους. Αντίθετα παρατηρείται σημαντική αύξηση της μέσης τιμής των τουριστικών πακέτων για την Αίγυπτο, παρόλο που η διάρκεια της διαμονής έχει μειωθεί δραστικά και για τις δυο χώρες προέλευσης.