Σχεδόν επτά χρόνια μετά το δυστύχημα με το αεροσκάφος της εταιρείας ΗΛΙΟΣ στο Γραμματικό, που κόστισε τις ζωές 121 ανθρώπων, η ελληνική Δικαιοσύνη εξέδωσε την ετυμηγορία της καταδικάζοντας, ερήμην τους, τους υπευθύνους της εταιρείας για την τραγωδία. Το δικαστήριο έδωσε αναστολή στην εκτέλεση της ποινής των τεσσάρων καταδικασθέντων.
Μετά από πολύμηνη διαδικασία το Τριμελές Πλημμελειοδικείο καταδίκασε σε πολυετείς ποινές φυλάκισης τρία στελέχη της ΗΛΙΟΣ και τον μηχανικό που είχε ελέγξει το μοιραίο Boeing 737 που συνετρίβη το μεσημέρι της 14ης Αυγούστου 2005, στο Γραμματικό Αττικής, προερχόμενο από Κύπρο.
Πρόκειται για τους Δημήτρη Πανταζή διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Γιώργο Κικκίδη διευθυντή Πτητικών Επιχειρήσεων, Γιάνκο Στοϊμένοφ αρχιπιλότο και τον μηχανικό ‘Αλαν Ίργουϊν, απόντες όλοι από το δικαστήριο.
Στην εκτέλεση της ποινής των τεσσάρων καταδικασθέντων, δόθηκε αναστολή, με την επιβολή χρηματικής εγγύησης 10 χιλιάδων ευρώ στον καθένα, ενώ μία δικαστής που μειοψήφησε ζήτησε την επιβολή εγγύησης 50 χιλιάδων ευρώ και υποχρέωση εμφάνισης δύο φορές τον μήνα στις προξενικές αρχές του τόπου κατοικίας των καταδικασθέντων.
Οι τρεις πρώτοι ομόφωνα κρίθηκαν ένοχοι για ανθρωποκτονία από ενσυνείδητη αμέλεια, ενώ ο μηχανικός, επίσης ομόφωνα, για ανθρωποκτονία από ασυνείδητη αμέλεια.
To δικαστήριο, ομοφώνως, αρνήθηκε να αναγνωρίσει τα ελαφρυντικά του προτέρου εντίμου βίου και της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη, που ζήτησαν οι εκπρόσωποι των κατηγορουμένων .
Συνολικά το δικαστήριο, στον καθένα, επέβαλε ποινή φυλάκισης 123 ετών, με ποινή βάσης τα 3 έτη, για το πρώτο θύμα, και επιπλέον 1 έτος για κάθε ανθρώπινη ζωή που χάθηκε στην αεροπορική τραγωδία. Εκτιτέα από αυτά είναι τα 10 έτη.
Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα τα τρία στελέχη της εταιρείας «αφενός παρέλειψαν, αν και όφειλαν, να αναθέσουν την πτήση σε χειριστές κατάλληλους και ικανούς και αφετέρου να απαγορεύσουν στους δύο πιλότους της μοιραίας πτήσης να την πραγματοποιήσουν».
Οι δικαστές του Συμβουλίου που εξέδωσαν το βούλευμα, από την μελέτη της ογκώδους δικογραφίας, δέχθηκαν ότι οι δύο κυβερνήτες του αεροσκάφους ,που χάθηκαν με τους επιβαίνοντες όταν αυτό κατέπεσε, δεν έπρεπε να είχαν επιλεγεί από τους αρμόδιους της εταιρείας, καθώς ο κυβερνήτης «εμφάνιζε προβλήματα συμπεριφοράς, συντονισμού και συνεργασίας με τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος», ο δε συγκυβερνήτης «εμφάνιζε αδυναμία στην εκτέλεση διαδικασιών τις οποίες εκτελούσε βιαστικά και χωρίς να τηρεί τα προβλεπόμενα».
Ο καταδικασθείς μηχανικός, σύμφωνα με το κατηγορητήριο σε βάρος του, την επίμαχη μέρα, πριν την πτήση, διενήργησε μη προγραμματισμένο έλεγχο στο πλαίσιο του οποίου «αφού επιχείρησε να πραγματοποιήσει έλεγχο διαρροής πίεσης θαλάμου, μετακινώντας τον επιλογέα τρόπου συμπίεσης από την θέση “auto” στην “manual” , δεν τον επανέφερε όταν ολοκλήρωσε την διαδικασία, όπως θα έπρεπε, από την χειροκίνητη λειτουργία στην αυτόματη».
Η δίκη για την υπόθεση ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο, λίγες μόνο ημέρες μετά την κατά πλειοψηφία απαλλακτική ετυμηγορία του Κακουργιοδικείου Λευκωσίας, που έκρινε ότι το κατηγορητήριο σε βάρος των υπευθύνων της ΗΛΙΟΣ είναι ατεκμηρίωτο, καθώς απουσιάζει μαρτυρία που να τους συνδέει με την τραγωδία. Κατά της απόφασης αυτής έχει καταχωρηθεί έφεση του γενικού εισαγγελέα, που την θεωρεί εσφαλμένη και η υπόθεση έχει οριστεί σε ακρόαση στις αρχές Μαΐου.
ΑΠΕ