Έρευνα για την εξέλιξη της μητρότητας στην Ελλάδα
Λιγότερα από 40 λεπτά καθημερινά είναι ο ελεύθερος χρόνος για τις ελληνίδες μαμάδες
Η έρευνα έδειξε ότι οι Ελληνίδες μαμάδες έχουν λιγότερο από 40 λεπτά, κατά μέσο όρο, ελεύθερο χρόνο την ημέρα για τον εαυτό τους (όταν δηλαδή δεν βρίσκονται στον χώρο της εργασίας τους και δεν ασχολούνται με την φροντίδα των παιδιών ή τις δουλειές του σπιτιού), ενώ θεωρούν ότι συγκριτικά με τις μητέρες τους, την ίδια περίοδο της ζωής τους, έχουν πολύ λιγότερο ελεύθερο χρόνο.
Ο ελεύθερος χρόνος που έχουν οι Ελληνίδες στη διάθεσή τους είναι χαμηλότερος αυτού που κατά μέσο όρο έχουν οι μαμάδες στη Δυτική Ευρώπη, δηλαδή 48 λεπτά την ημέρα. Η έρευνα έδειξε ότι τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο έχουν οι μαμάδες από τη Φινλανδία με 69 λεπτά την ημέρα, ενώ στην τελευταία θέση βρίσκονται οι Πορτογαλίδες με μόλις 29 λεπτά την ημέρα. Αν και η συντριπτική πλειοψηφία (93%) των ελληνίδων μαμάδων αναγνωρίζει ότι η χρήση μοντέρνων οικοσυσκευών και καινοτόμων προϊόντων καθημερινής χρήσης τις βοηθούν να εξοικονομήσουν χρόνο κάνοντας τη ζωή τους πιο εύκολη, το 62% των μαμάδων επιλέγει να αξιοποιήσει τον χρόνο αυτό με τα παιδιά και όχι για τον εαυτό τους. Έτσι, παρατηρείται μια μετατόπιση του «χρόνου για εμένα», στον «χρόνο για εμάς».
Ενδεικτικό είναι ότι μόλις το 6% επιλέγουν να αφιερώσουν στον εαυτό τους, τον χρόνο που εξοικονομούν. Χαρακτηριστικό είναι ότι μεταξύ των 13 χωρών της Δυτικής Ευρώπης που συμμετείχαν στην έρευνα της P&G, οι Ελληνίδες μαμάδες διαθέτουν καθημερινά για την φροντίδα των παιδιών τις περισσότερες, κατά μέσο όρο, ώρες – 5,4 ώρες σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 4,1 ωρών που συναντούμε στην Δυτική Ευρώπη.
Παρ’ όλα αυτά, τα 3/4 των Ελληνίδων νιώθουν σε κάποιο βαθμό ενοχές για τον χρόνο που δαπανούν στη δουλειά σε βάρος της οικογένειας.
Οι δεκαετίες του ’80 και του ’90 θεωρούνται οι καλύτερες δεκαετίες για τις ελληνίδες μητέρες
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι μητέρες κλήθηκαν να φανταστούν μία μηχανή του χρόνου να τις πηγαίνει πίσω σε μια «χρυσή εποχή» για τη μητρότητα. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι σε ποσοστά 43% και 25% οι μαμάδες επέλεξαν να γυρίσουν στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, αντίστοιχα, καθώς χαρακτηρίστηκαν ως καλύτερες εποχές από τις Ελληνίδες μαμάδες που ζουν τη σημερινή σκληρή οικονομική πραγματικότητα.
Αντίθετα, η επικρατέστερη αντίληψη στο σύνολο των μαμάδων της Δυτικής Ευρώπης που έλαβαν μέρος στην έρευνα της P&G είναι ότι η καλύτερη δεκαετία για τη μητρότητα ήταν το 2000-2009 (33%) και ακολουθεί η δεκαετία του ’80 (23%).
Η νέα γενιά μπαμπάδων
3 στις 4 περιπτώσεις όπου οι μαμάδες λαμβάνουν βοήθεια στο σπίτι, αυτή προέρχεται από τον σύζυγο ή τον σύντροφό τους, ενώ το 69% των Ελληνίδων θεωρούν ότι οι μπαμπάδες ασχολούνται περισσότερο με την καθημερινή φροντίδα των παιδιών σήμερα, σε σχέση με το παρελθόν. Η συνεισφορά των Ελλήνων μπαμπάδων φτάνει την 1 ώρα ανά ημέρα, την στιγμή που, σύμφωνα με την έρευνα της P&G, o μέσος όρος για τη Δυτική Ευρώπη είναι 49 λεπτά.
Υποστήριξη και συμβουλές σε θέματα μητρότητας
Σε ό,τι αφορά συμβουλές και υποστήριξη, η έρευνα έδειξε, ότι, για το 49% των μαμάδων, πρώτες για συμβουλές και υποστήριξη θεωρούνται άλλες μαμάδες – κυρίως η μαμά τους (27%) και άλλες μητέρες (22%). Το 13% στρέφεται στους συζύγους/ συντρόφους τους, ενώ μόλις το 5% σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η πλειοψηφία των ελληνίδων μαμάδων θεωρεί ότι η οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει το έργο τους
Η πλειοψηφία των μαμάδων που έλαβαν μέρος στην έρευνα νιώθουν πως τα οικονομικά προβλήματα της χώρας έχουν δυσκολέψει το έργο τους. Συγκεκριμένα, περισσότερο από τα 2/3 των ελληνίδων μαμάδων θεωρούν πως η οικονομική κρίση έχει δυσκολέψει το ρόλο τους ως «καλή μητέρα».
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (62%) θεωρεί ότι ο καλύτερος τρόπος βελτίωσης της ζωής τους θα ήταν μία αύξηση των κρατικών παροχών. Αυτό, ενδεχομένως, απορρέει από την τρέχουσα οικονομική κρίση.
Άλλες πιθανές κατευθύνσεις για την βελτίωση της ποιότητας της ζωή τους, όπως ένα πιο ευέλικτο ωράριο εργασίας, η διαμονή τους κοντά στο πατρικό τους ή να έχουν μεγαλύτερη βοήθεια στο σπίτι, έχουν σημαντικά μικρότερη σημασία για τις Ελληνίδες μαμάδες του σήμερα.
Η έρευνα «Η Εξέλιξη της Μητρότητας» πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της P&G, της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από προϊόντα εμπιστοσύνης και ποιότητας όπως τα Ariel, Fairy, Pampers, Always, Pantene και Gillette, σε συνεργασία με το SIRC (Social Issues Research Centre).
www.newsbeast.gr