Εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους χωρίς σωστή συντήρηση με αποτέλεσμα να πέσει η αξία τους και να πουληθούν 31 εκατ. ευρώ
Μόνο η αξία των δίσκων των κινητήρων των τεσσάρων Airbus Α340, όπως αποτιμήθηκαν ως ανταλλακτικά ηλικίας άνω των δέκα ετών, υπολογίστηκε ότι υπερβαίνει τα 25 εκατ. ευρώ. Αν μάλιστα οι κινητήρες ήταν επαρκώς συντηρημένοι – και τουλάχιστον οι μισοί είναι, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν την ιστορία τους – η αξία τους σαφώς θα ξεπερνούσε τα 31 εκατ. ευρώ. Οσο δηλαδή πωλήθηκαν ολόκληρα τα αεροσκάφη, που είχαν αγοραστεί το 1999 στη δεκαπενταπλάσια τιμή.
Ασφαλείς πηγές αναφέρουν στα «ΝΕΑ» πως τουλάχιστον πέντε υπάλληλοι της εταιρείας Apollo Aviation με έδρα στο Μαϊάμι, που πρόσφατα αγόρασε τα τέσσερα Airbus, βρίσκονταν από τις 16 Αυγούστου στην Αττική και εξέταζαν διεξοδικά τα αρχεία (records) των αεροσκαφών.
Αυτή η διαδικασία ξεκίνησε αρκετές εβδομάδες προτού υπογραφεί η σχετική δήλωση πρόθεσης (letter of intent) για την πώλησή τους. «Είναι πολύ πιθανό να είχε υπάρξει ήδη κάποια αρχική συμφωνία καθώς δεν συνηθίζεται να βλέπεις records πριν από τη δήλωση πρόθεσης», υποστηρίζει άνθρωπος που γνωρίζει καλά την υπόθεση. Αργότερα, εντός του Δεκεμβρίου, εμφανίστηκε ο εκτιμητής της εταιρείας-μυστήριο SL Engineering & Services, ο οποίος – σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες – μία ημέρα αφού τελείωσε την αποτίμησή του συναντήθηκε με στέλεχος της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.
Ο Σεμπαστιάν Κ., «ένα αμούστακο “παιδί” το πολύ 30 ετών» όπως περιέγραφαν άνθρωποι που τον συνάντησαν, υπολόγισε ότι η αξία και των τεσσάρων Airbus διαμορφωνόταν στα 24 – 25 εκατ. ευρώ, όσο και οι δίσκοι των κινητήρων τους – αρκεί βέβαια να βρίσκονταν κάποιοι να τους αγοράσουν. Ο Σεμπαστιάν Κ. εκτίμησε ότι το πιο «πολύτιμο» από τα αεροσκάφη έπιανε όχι παραπάνω από 7 εκατ. ευρώ, ενώ το πλέον απαξιωμένο έπεφτε στα 5,3 εκατ. ευρώ. Το τηλέφωνο της εταιρείας στην οποία εργάζεται, αν και θεωρείται γαλλική, δεν βρίσκεται στον χρυσό οδηγό της Γαλλίας.
Ο μόνος τρόπος για να επικοινωνήσει με την SL Engineering & Services κάποιος είναι μέσω e-mail που εμφανίζεται στο λιτό και πρόχειρο site της εταιρείας. Ωστόσο, εταιρεία που συνεργάζεται με το ελληνικό Δημόσιο είχε τον γαλλικό αριθμό του κινητού του Σεμπαστιάν Κ. και έτσι ο εκτιμητής προσγειώθηκε πριν από μερικά Σάββατα στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για να εργαστεί μέχρι την αμέσως επόμενη Πέμπτη.
ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
«ΤΑ ΝΕΑ» έστειλαν ηλεκτρονικό μήνυμα στην SL Engineering & Services υποβάλλοντας το ερώτημα πώς τα τέσσερα Airbus που αποτιμήθηκαν το 2009 στα 180 εκατ. ευρώ έφτασαν σήμερα σε τόσο χαμηλά επίπεδα. Προς το παρόν δεν έχει δοθεί απάντηση από την εταιρεία.
Οπως φαίνεται στο σκεπτικό που υπέβαλε ο Σεμπαστιάν Κ. στους έλληνες αρμοδίους, η τιμή των τεσσάρων αεροσκαφών εκτιμάται κατά την άποψή του στα 25 εκατ. ευρώ επειδή έχουν γίνει πολλές πωλήσεις ίδιων μοντέλων σε τιμές χαμηλότερες των 8 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ανέφερε ότι πέντε Airbus της Chinese Eastern για τα οποία η εταιρεία ζητούσε 10 εκατ. ευρώ για το καθένα δεν τα ήθελε κανένας και ότι ήταν δύσκολο να πωληθούν, καθώς και ότι η διακοπή της παραγωγής του συγκεκριμένου μοντέλου σαφώς αποτελούσε σοβαρό παράγοντα για τη μείωση της τιμής πώλησής τους.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες, περισσότερες από δύο εταιρείες – ανάμεσα στις οποίες η Onur Air και η Willis LFC – ενδιαφέρθηκαν για την αγορά των τεσσάρων ελληνικών αεροσκαφών και το τελευταίο διάστημα έκαναν προτάσεις ελαφρώς υψηλότερες από την τιμή που πωλήθηκαν τελικά – άνθρωποι που γνωρίζουν κάνουν λόγο για έως και 35 εκατ. ευρώ. Οι ίδιοι αναφέρουν πως οι συγκεκριμένες προτάσεις δεν έγιναν δεκτές με την αιτιολογία ότι ο διαγωνισμός είχε κλείσει.
ΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ
Ηταν φθινόπωρο του 2009 όταν η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορία αφαίρεσε από τα τέσσερα Airbus και τα λοιπά αεροσκάφη που ήταν προίκα των Ολυμπιακών Αερογραμμών τα πιστοποιητικά αεροπλοϊμότητάς τους. Αυτό έγινε επειδή από τα τέλη Σεπτεμβρίου η εταιρεία έπαυσε να λειτουργεί και άρχισε η περίοδος εκκαθάρισής της. Επειδή δεν υπήρχε οργανισμός εξουσιοδοτημένος για τη συντήρηση των αεροσκαφών στην Ελλάδα, κλήθηκε ισπανική εταιρεία έναντι 280.000 ευρώ να αναλάβει την εκκίνηση της συντήρησής τους ώστε να μη μειωθεί δραματικά η αξία τους ενόσω βρίσκονται στο έδαφος.
Αυτή η διαδικασία ονομάζεται μακρά συντήρηση (preservation mode). Επιπλέον, για το διάστημα Νοέμβριος 2009 – Δεκέμβριος 2011 δόθηκαν 730.000 ευρώ για τη συνέχιση των εργασιών συντήρησης, ενώ σε αυτά πρέπει να προστεθούν 130.000 ευρώ για έξοδα στάθμευσης των αεροσκαφών ανά μήνα. Ακόμα, κατά τη διάρκεια του 2010 όταν δεν ήταν γνωστό υπό ποιες συνθήκες θα πωλούνταν τα αεροπλάνα, το προσωπικό των υπό εκκαθάριση Ολυμπιακών Αερογραμμών περιελάμβανε δύο πιλότους για να θέτουν σε λειτουργία τα αεροσκάφη σε περίπτωση κατά την οποία οι υποψήφιοι αγοραστές ήθελαν να τα δουν εν λειτουργία, των οποίων οι αμοιβές κόστισαν συνολικά περίπου 300.000 ευρώ. Συν περίπου 800.000 ευρώ τα έξοδα μισθοδοσίας των λοιπών εργαζομένων για δύο χρόνια, συν 150.000 ευρώ για την ανανέωση των εγχειριδίων των αεροσκαφών. Σύνολο: 5,7 εκατ. ευρώ.
Ενόσω γινόταν η συντήρηση, υπήρξαν κάποιες προσπάθειες να πωληθούν τα αεροπλάνα. Το 2010 η αμερικανική εταιρεία Cirrus πλειοδότησε σε διαγωνισμό προσφέροντας 95 εκατ., αλλά λίγο καιρό μετά απόσυρε την προσφορά της και ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος. Η επανεκκίνηση της διαδικασίας του διαγωνισμού έγινε πριν από έναν χρόνο.