Εισήγηση του υπουργού Μεταφορών Γιάννη Ραγκούση
Την πλήρη απελευθέρωση των δημόσιων μεταφορών αποφάσισε η κυβέρνηση, λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα και ασφαλιστικές δικλείδες για την αποτροπή ενδεχόμενων μονοπωλίων. Αυτό ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Ραγκούσης, ενημερώνοντας τα μέλη του ΚΤΕ ΠΑΣΟΚ για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου σχετικά με την απελευθέρωση του επαγγέλματος των ταξί.
Ο κ. Ραγκούσης ενημέρωσε τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ ότι στο προωθούμενο νομοσχέδιο θα υπάρχουν εκτός από τα ταξί και διατάξεις που αφορούν στα φορτηγά, σημειώνοντας ότι “το άνοιγμα θα είναι πλήρες, ολοκληρωμένο, άμεσο και με κανόνες που δεν θα επιτρέπουν τη δημιουργία καρτέλ”.
Με την κίνηση αυτή ουσιαστικά σταματάει η τριετής μεταβατική περίοδος για την απελευθέρωση των φορτηγών και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη μεταβατική αυτή περίοδο θα υπήρχε σταδιακή απομείωση της εισφοράς κατά 30% την 1/1/2011, κατά 35% τον Ιανουάριο του 2012 και κατά 35% το 2013, ώστε το αντίτιμο να είναι πλέον μηδενικό, ενώ από την 1η Ιουλίου 2013 δεν θα υπήρχε καθόλου εισφορά για την είσοδο κάποιου στο επάγγελμα, παρά μόνο διοικητικά τέλη.
Ο κ. Ραγκούσης υπογράμμισε την ανάγκη να γίνουν πράξη οι μεταρρυθμίσεις, όπως το χτύπημα της μαύρης αγοράς αδειών, αναφέροντας ότι μόνο την τελευταία 10ετία έχουν αλλάξει χέρια 35.000 άδειες ταξί και υπολογίζεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί αφορολόγητες συναλλαγές 5 δισ ευρώ. Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε και στις νέες μορφές ταξί, μέσω των οποίων, όπου έχει εφαρμοστεί, έχουν δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Ο υπουργός επανέλαβε ότι το προσχέδιο νόμου όπου επιδέχεται βελτιώσεων είναι αυτονόητο ότι θα ενσωματωθούν, αλλά αυτές δεν μπορούν να κινούνται αντίθετα προς την πραγματική απελευθέρωση του επαγγέλματος.
Στην εισήγησή του ο υπουργός περιέγραψε με μελανά χρώματα και σε δραματικούς τόνους την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα, σημειώνοντας ότι «είναι η ώρα μηδέν για την πατρίδα και πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε πως τα τελευταία 24ωρα, η κατάσταση έχει αλλάξει και πλέον διεθνώς υπάρχει μηδενική ανοχή, όπως μηδενικά είναι και τα περιθώρια που έχει η χώρα μας, η κυβέρνηση, να μην αντιδράσει άμεσα. Δε μιλάμε πια για κρισιμότητα ούτε της περιόδου, ούτε της εποχής. Πλέον μιλάμε για κρίσιμες στιγμές» τόνισε ο κ. Ραγκούσης για να προσθέσει ότι «η Ελλάδα έχει απέναντι της, πιο ενισχυμένες από ποτέ, διεθνώς συντεταγμένες δυνάμεις που ποντάρουν ή και επιδιώκουν την χρεοκοπία της, ψάχνοντας για προσχήματα και αφορμές».
» Η Ελλάδα που άλλα λέει, άλλα εννοεί και άλλα κάνει στο τέλος – πάγια πρακτική της σκοτεινής πλευράς της μεταπολίτευσης – δεν έχει καμία ανοχή από κανένα, ούτε από τους εταίρους ούτε από τους πολίτες. Πρέπει να κάνουμε πράξη όσα λέμε με τρόπο απόλυτο, ολοκληρωμένο και άμεσο.»
Τοποθετήσεις σε υψηλούς τόνους
Οι βουλευτές, που έλαβαν τον λόγο, διατύπωσαν εναλλακτικές προτάσεις για τους όρους απελευθέρωσης του επαγγέλματος των ταξί καθώς και για την ανάγκη θέσπισης πληθυσμιακών κριτηρίων, μεταβίβασης των αδειών σε φυσικά μόνο πρόσωπα και την αποφυγή δημιουργίας καρτέλ.
Οι περισσότεροι από τους 40 και πλέον βουλευτές που έλαβαν τον λόγο δεν εξέφρασαν ριζική διαφωνία με τις προωθούμενες ρυθμίσεις.
Ο Γιώργος Ντόλιος ανέφερε ότι δεν είναι δυνατόν να μην σταλεί μήνυμα μη απελευθέρωσης των ταξί ενώ ο Θανάσης Οικονόμου διερωτήθη αν θα στηριχθούν ή αλλαγές ή θα υποκύψει η κυβέρνηση σε εκβιασμούς.
Αντιθέτως, οι Νάσος Αλευράς, Δημήτρης Κουσελάς, Κατερίνα Περλεπέ και Μιλένα Αποστολάκη ζήτησαν την καθιέρωση πληθυσμιακών κριτηρίων με ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, για την απελευθέρωση των ταξί.
Οι τόνοι ανέβηκαν όταν η Βάσω Παπανδρέου κάλεσε τον υπουργό Μεταφορών να μη προχωρά με κλειστές πόρτες στο διάλογο.
Ο κ. Ραγκούσης απάντησε ότι ο ίδιος έχει ζητήσει γραπτώς διάλογο με τους ιδιοκτήτες ταξί αλλά ο πρόεδρος του Θύμιος Λυμπερόπουλος εκτόξευσε απειλές για τη ζωή του.
Ο Σπύρος Βούγιας, στην παρέμβαση του, επεσήμανε ότι η προωθούμενη μεταρρύθμιση αναβαθμίζει τη λειτουργία των ταξί και τόνισε την ανάγκη, η επιτροπή που θα καθορίζει κάθε χρόνο τον αριθμό των αδειών, θα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με τις αρχές κάθε πόλης για να καθορίζονται τα όρια του συγκοινωνιακού φόρτου που αντέχουν.
ΤΑ ΝΕΑ