Το υπουργείο κινητοποιεί εκπαιδευτικούς και γονείς για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα
«Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει έλλειψη βιβλίων, αλλά καθυστέρηση», υποστηρίζει σε ανακοίνωση, που εξέδωσε σήμερα, Παρασκευή, το υπουργείο Παιδείας για να παρουσιάσει το σχέδιό του για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων.
«Οι πρώτες αποστολές από τα αποθέματα που υπήρχαν έγιναν προς την νησιωτική Ελλάδα και σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου και η κάλυψη σε βιβλία φτάνει σήμερα μέχρι και το 85%. Ήδη άρχισαν και οι νέες παραλαβές και η προώθηση τους στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Κατά τα άλλα το υπουργείο Παιδείας ζητάει την συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας, των δήμων, ακόμη και εθελοντών για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει προκύψει φέτος.
«Το ξεκίνημα της νέας χρονιάς, που σηματοδοτεί την έναρξη του Νέου Λυκείου, την εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών, τα 960 ολοήμερα σχολεία και σειρά άλλων πρωτοβουλιών, επισκιάζεται από το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τη μη έγκαιρη αποστολή όλων των βιβλίων στα σχολεία», διαπιστώνεται στην ανακοίνωση, στην οποία ωστόσο αμέσως μετά σημειώνεται:
«Βέβαια, το πρωταρχικό για τη λειτουργία των σχολείων, που είναι η πλήρης κάλυψη των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, αντιμετωπίζεται με εξαιρετικά θετικό τρόπο, παρά την αποχώρηση χιλιάδων εκπαιδευτικών»!
Το υπουργείο παραδέχεται ότι «πέρυσι ήταν μία από τις λίγες χρονιές χωρίς προβλήματα, είτε σε εκπαιδευτικό προσωπικό, είτε σε βιβλία» και για μια ακόμη φορά αποδίδει την ευθύνη για τα φετινά προβλήματα στις καθυστερήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. «Φέτος, η καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου – κατά 49 μέρες πέραν του προβλεπόμενου από το νόμο χρόνου – σχετικά με τη διαδικασία προμήθειας χαρτού, οδήγησε ώστε αυτή να πραγματοποιηθεί μόλις στο τέλος Αυγούστου, και αυτό με τιτάνιες προσπάθειες», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Το πρόβλημα, πλέον, περνάει στα χέρια διευθυντών και δασκάλων. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «είναι σαφές ότι δημιουργούνται προβλήματα σε κάθε τάξη τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς και για τους μαθητές και για τους εκπαιδευτικούς. Οι δυσκολίες αυτές είναι σίγουρο ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν με την οργανωμένη, έγκαιρη δράση των διευθυντών εκπαίδευσης, των διευθυντών των σχολείων και βέβαια χάρη στην εμπειρία και την υπευθυνότητα του δασκάλου της κάθε τάξης, του καθηγητή κάθε τμήματος».
Οι δράσεις, που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας κατευθύνοντας τους δασκάλους στην αντιμετώπιση του προβλήματος και ζητώντας την ενεργοποίηση και των γονέων, είναι οι εξής:
1. Αξιοποίηση και συστηματική χρήση όλων των βιβλίων, των βοηθημάτων και του πρόσθετου διδακτικού υλικού, που υπάρχουν ως περίσσευμα από τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και από βιβλία που επεστράφησαν μετά την πρωτοβουλία που ξεκίνησε το υπουργείο Παιδείας το Νοέμβριο του 2010 για την επαναχρησιμοποίηση των σχολικών βιβλίων.
2. Αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού που υπάρχει στο σύνολό του αναρτημένο στο διαδίκτυο, μια πρωτοβουλία που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του «Ψηφιακού Σχολείου». Εκπαιδευτικοί και μαθητές με σύνδεση στο Ίντερνετ έχουν δυνατότητα άμεσης πρόσβασης, όπως και οι σχολικές μονάδες με την αποτελεσματική χρήση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, όπου υπάρχει.
3. Αξιοποίηση των DVD με περιεχόμενο τα σχολικά βιβλία ανά τάξη Γυμνασίου και Λυκείου, τα οποία λόγω του προβλήματος παρήγαγε το υπουργείο Παιδείας μόλις εντοπίσθηκε το πρόβλημα. Ήδη ξεκίνησε η αποστολή τους προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τις μεγάλες σχολικές μονάδες και έχουμε την διαβεβαίωση ότι από τις 15 Σεπτεμβρίου θα μπορούν να διατίθενται σε κάθε μαθητή. Τα DVD αυτά αποτελούν την προσωπική «Βιβλιοθήκη» κάθε μαθητή, που είναι αξιοποιήσιμη και χωρίς να είναι αναγκαία η σύνδεση μέσω διαδικτύου.
4. Ανάδειξη της πρωτοβουλίας για την επαναχρησιμοποίηση των σχολικών βιβλίων. Έτσι, οι μαθητές καλούνται μέσα από μία σχολική καμπάνια να προσκομίσουν τα βιβλία της προηγούμενης χρονιάς για να υποστηρίξουν τους συμμαθητές των άλλων τάξεων. Η κίνηση αυτή χαρακτηρίζεται ως «μια πράξη ευθύνης, αλληλεγγύης και εθελοντικής προσφοράς για κάθε μαθητή».
5. Συνεργασία όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας (διοίκηση, σχολικοί σύμβουλοι και όλοι οι εκπαιδευτικοί), ώστε να υπάρξει πρόγραμμα δράσης για την αξιοποίηση κάθε πρόσφορης λύσης ανάλογα με τις ανάγκες κάθε σχολείου.
6. Στοίχιση της διοικητικής πυραμίδας (κεντρική υπηρεσία – υπηρεσία ΟΕΔΒ, Περιφερειακοί Διευθυντές, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Διευθυντές σχολικής μονάδας) μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για καταγραφή των ελλείψεων ανά σχολική μονάδα μετά από πλήρη αποτύπωση των υπαρχόντων βιβλίων από τις νέες εισροές βιβλίων από τον ΟΕΔΒ, τα διαθέσιμα βιβλία στις αποθήκες από προηγούμενα έτη, τα βιβλία που έχουν επιστραφεί από μαθητές μέσα από την καμπάνια της μαθητικής αλληλεγγύης καθώς και βιβλία που με πρωτοβουλίες των μαθητών και των γονέων έχουν διασφαλίσει οι μαθητές για προσωπική χρήση. Η καταγραφή αυτή θα ολοκληρωθεί μέχρι την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου.
7. Συνεδρίαση της σχολικής επιτροπής για να οργανωθεί η επικοινωνία και συνεργασία με όλους τους φορείς της περιοχής, που μπορούν να υποστηρίξουν την αναπαραγωγή πρόσθετου διδακτικού υλικού (Δήμοι, Σχολικές Επιτροπές, Πανεπιστήμια, ΤΕΙ κλπ).
8. Από τις 15, 16 και 17 Σεπτεμβρίου θα γίνεται αναπαραγωγή του αναγκαίου διδακτικού υλικού – σε εβδομαδιαία βάση – που θα υποστηρίξει τους μαθητές, για τους οποίους δεν έχουν εξασφαλιστεί άλλα μέσα.
9. Προώθηση και ενίσχυση κάθε εθελοντικής πρωτοβουλίας από μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, δήμους, τοπικούς φορείς.
Μάρνυ Παπαματθαίου