Τι προβλέπει η εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών
Προθεσμία δέκα ημερών δίνει το υπουργείο Οικονομικών στα υπόλοιπα υπουργεία προκειμένου να συγκεντρώσουν τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς των εποπτευόμενων φορέων και α προχωρήσει η κατάρτηση προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2012. Την ίδια στιγμή δίνει σαφείς εντολές να τηρηθεί απαρεγκλιτα το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο με περικοπές δαπανών, μειώσεις υπερωριών, πάγωμα προσλήψεων κτλ.
Οι οδηγίες που περιλαμβάνονται σε εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Φιλ. Σαχινίδη με θέμα «κατάρτιση προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2012» αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι δεν πρέπει να υπάρξει χρονοτριβή και να εφαρμοστούν άμεσα όλες οι αποφάσεις και δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ)
Αποδοχές προσωπικού
Κατά τον προσδιορισμό των δαπανών για αποδοχές προσωπικού τόσο για τις εκτιμήσεις του 2011 όσο και για τις προβλέψεις του 2012 θα ληφθεί υπόψη το ισχύον μισθολόγιο (ν.3205/2003) και οι προβλέψεις του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 4002/2011.
Μεταξύ των μέτρων για τη συγκράτηση του μισθολογικού κόστους θα ληφθούν υπόψη τα εξής:
• Εφαρμογή του κανόνα μία (1) πρόσληψη για κάθε δέκα (10) αποχωρήσεις εντός του 2011 αντί του λόγου 1 : 5 που προβλέπεται στο νόμο, ενώ από το 2012 εφαρμόζεται η σχέση μία (1) πρόσληψη και κάθε πέντε (5) αποχωρήσεις.
• Αναστολή μισθολογικής ωρίμανσης (αύξηση βασικού μισθού).
• Το κίνητρο απόδοσης περικόπτεται κατά 50% .
• Οι εγκρίσεις πρόσληψης προσωπικού ΙΔΟΧ για το 2011 περιορίζονται στο 50% ενώ από το 2012 οι αντίστοιχες εγκρίσεις περιορίζονται επιπλέον κατά 10% αυτών του 2011 και τέλος
• Ο υπολογισμός του ακριβούς αριθμού όσο και της δαπάνης από τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις προσωπικού (μόνιμου – ΙΔΑΧ) μέχρι το τέλος του 2011.
Για τον ακριβή προσδιορισμό των λειτουργικών δαπανών θα ληφθούν υπόψη και τα δημοσιονομικά μέτρα που θεσπίσθηκαν για την υλοποίηση του ΜΠΔΣ 2012-2015. Μεταξύ των μέτρων περιλαμβάνονται :
• Μείωση των δαπανών για υπερωρίες μέσω της αύξησης των ωρών εργασίας από 37,5 σε 40 ώρες, καθώς και μείωση του ανωτάτου ορίου πραγματοποίησης ωρών απογευματινής απασχόλησης .
• Εξορθολογισμός καταναλωτικών δαπανών, δαπανών για ενοίκια (μείωση κατά 20%), ενέργεια, τηλεπικοινωνίες κλπ.
• Περιορισμός των απαιτούμενων κονδυλίων για επιχορηγήσεις καθώς συγχωνεύσεις και καταργήσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα το σημαντικό περιορισμό.
• Εξορθολογισμός κοινωνικών δαπανών.
• Εξοικονόμηση δαπανών του τομέα υγείας, καθώς και εξορθολογισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης.
• Μειώσεις δαπανών για την άμυνα
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του κ. Σαχινίδη, το ΜΠΔΣ περιλαμβάνει ανώτατα όρια δαπανών για κάθε φορέα της Κεντρικής Διοίκησης τόσο για τον Τακτικό Προϋπολογισμό όσο και για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Τα όρια αυτά αποτελούν δέσμευση για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2012. Τα υπουργεία θα πρέπει να αναπτύξουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία, (ενημέρωση υπηρεσιών, έκδοση εγκυκλίων, αποφάσεων κλπ) ώστε να εφαρμοστούν άμεσα τα μέτρα που έχουν περιληφθεί στους παραπάνω εφαρμοστικούς νόμους.
Τα υπουργεία, αφού λάβουν υπόψη τους τα ανώτατα όρια δαπανών που ορίζονται στο ΜΠΔΣ, θα πρέπει να κατανείμουν τα ποσά αυτά στους επιμέρους ειδικούς φορείς και κωδικούς αριθμούς εξόδων (ΚΑΕ). Τα ποσά των επιχορηγήσεων που θα προκύψουν από την ως άνω κατανομή, θα πρέπει να κοινοποιηθούν στους φορείς που εποπτεύουν, ώστε οι τελευταίοι να συντάξουν τους δικούς τους προϋπολογισμούς.
Για τις κατανομές αυτές, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι υποχρεώσεις που δημιουργούνται από το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας των υπηρεσιών, ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία ανεξόφλητων υποχρεώσεων. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες (διοικητικές ή και νομοθετικές) που θα εξασφαλίζουν τη λειτουργία των υπηρεσιών εντός των ανωτέρω περιορισμών.
Για να εξασφαλιστούν οι εξοικονομήσεις στους εποπτευόμενους φορείς, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στις κατανομές των επιχορηγήσεων, πέραν των παραπάνω και τα υφιστάμενα ταμειακά διαθέσιμα και άλλα περιουσιακά στοιχεία (κρατικά χρεόγραφα, μετοχές κλπ).
Για την κατάρτιση του κοινωνικού προϋπολογισμού, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα συγκεντρώσει τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς όλων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης συμπεριλαμβανομένων και των εποπτευομένων από τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών κλπ. Στη συνέχεια αφού επεξεργασθεί τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς, θα αποστείλει συνοπτικό πίνακα στο ΓΛΚ-Δ39η Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
Μαζί θα αποστείλει και τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, ως εξής:
– Ενοποιημένος ΙΚΑ
– ΟΓΑ
– ΟΑΕΕ
– ΕΤΑΑ
– ΝΑΤ
– Λοιποί φορείς κύριας σύνταξης
– Επικουρικά ταμεία συνολικά.
Αντίστοιχα το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα συγκεντρώσει τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς όλων των νοσοκομείων συμπεριλαμβανομένων και των εποπτευομένων από τα Υπουργεία Παιδείας και Εθνικής Άμυνας, θα τους ενοποιήσει και θα αποστείλει συνοπτικό πίνακα στην προαναφερόμενη Διεύθυνση του ΓΛΚ.
Για την κατάρτιση των ενοποιημένων προϋπολογισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Υπουργείο Εσωτερικών θα υποβάλλει συνοπτικούς προϋπολογισμούς ανά τομέα, (Δήμοι, Περιφέρειες, Δημοτικές Επιχειρήσεις και λοιπά νομικά πρόσωπα) και θα τους αποστείλει στο ΓΛΚ-Δ/νση 39η.
Οι ενοποιημένοι προϋπολογισμοί των λοιπών φορέων της γενικής κυβέρνησης περιλαμβάνουν τους φορείς της γενικής κυβέρνησης που δεν καλύπτονται από τον Κρατικό, τον Κοινωνικό ή τον Ενοποιημένο Προϋπολογισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το κάθε υπουργείο θα συγκεντρώσει και θα ομαδοποιήσει τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς των φορέων που ανήκουν στην αρμοδιότητά του, εμφανίζοντας ξεχωριστά τα ΝΠΔΔ και ξεχωριστά τα ΝΠΙΔ και τους ειδικούς λογαριασμούς.