Στα χέρια της Αστυνομίας δύο Ελληνες οι οποίοι πωλούσαν τον πίνακα που είχε κλαπεί από τη Γάνδη το 2001 προς 6 εκατ. ευρώ
Την τελευταία στιγμή προτού αλλάξει χέρια σταμάτησαν οι αστυνομικές αρχές πολύτιμο πίνακα του κορυφαίου φλαμανδού ζωγράφου Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς τον οποίο αναζητούσε και η Ιντερπόλ. Η ελαιογραφία, που απεικονίζει σκηνή από την αρχαία ελληνική μυθολογία – «Το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» – και φιλοτεχνήθηκε το 1618 βρισκόταν στα χέρια δύο Ελλήνων που διαπραγματεύονταν την πώλησή του σε τιμή που έφτανε τα έξι εκατομμύρια ευρώ.
Το έργο τέχνης είχε κλαπεί στις 13 Ιουνίου του 2001 από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Γάνδης (στο Βέλγιο), βρέθηκε στην κατοχή 40χρονης που εργάζεται ως παρουσιάστρια σε ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό. Η φερόμενη ως κάτοχος του πίνακα συνελήφθη χθες χάρη στις συντονισμένες ενέργειες της Διεύθυνσης Ασφαλείας Αττικής και των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού μαζί με τον συνεργό της, έναν 65χρονο παλαιοπώλη που διατηρεί κατάστημα στην Πλάκα, την ώρα που έβγαιναν από ξενοδοχείο στη Γλυφάδα έχοντας το έργο τέχνης μαζί τους.
Η 40χρονη ισχυρίστηκε στους αστυνομικούς πως απέκτησε τον πίνακα το 2003 κατά τη διάρκεια διακοπών της στη Ρόδο και ότι της τον δώρισε ιταλός φίλος της, του οποίου τα στοιχεία δεν μπορούσε να ανακαλέσει στη μνήμη της. Ανέφερε δε πως δεν γνώριζε την αξία του έργου που είχε στην κατοχή της. Οι αστυνομικές αρχές όμως δεν βρήκαν καθόλου πειστική την κατάθεσή της.
Οι δύο συνεργοί παρακολουθούνταν από καιρό καθώς οι αξιωματικοί της Αστυνομίας είχαν αξιοποιήσει πληροφορίες που είχαν από ιδιωτικό αστυνομικό. Τις τελευταίες δέκα ημέρες είχαν εντείνει τις έρευνές τους, διότι είχαν διαπιστώσει πως το ζευγάρι αναζητούσε αγωνιωδώς αγοραστή τόσο ανάμεσα σε έλληνες επιχειρηματίες όσο και σε ενδιαφερομένους από το εξωτερικό.
Οι πρώτες πληροφορίες – αν και επισήμως δεν έχει γίνει κάποια ανακοίνωση – θέλουν τη γυναίκα να μην έχει σχέση με την κλοπή και τον συνεργό της (η γυναίκα διαμένει πάνω από το κατάστημά του) να τη βοηθά να εντοπίσει αγοραστή. Οι αρχές όμως πιστεύουν πως η 40χρονη και ο παλαιοπώλης μπορούν να τους οδηγήσουν σε διεθνή κυκλώματα που διακινούν παρανόμως έργα τέχνης. Και μιλούν για μεγάλη επιτυχία, καθώς τον πίνακα επί μία δεκαετία αναζητούσε τόσο η βελγική αστυνομία όσο και η Ιντερπόλ υπό την ένδειξη IPGS 2001/26887-101, ενώ αναφορά για την κλοπή γινόταν και στην ιστοσελίδα του FBΙ, χωρίς βεβαίως ουδείς να φαντάζεται πως το πολύτιμο έργο τέχνης βρισκόταν στην Αθήνα και σε ελληνικά χέρια.
Το επόμενο βήμα για τις αστυνομικές Αρχές είναι να καταφέρουν να πάρουν απαντήσεις για τους δράστες της κλοπής και την πορεία που ακολούθησε ο πίνακας από το 2001 έως το 2003, που κατέληξε στη Ρόδο και στα χέρια της παρουσιάστριας, σύμφωνα τουλάχιστον με τους ισχυρισμούς της. Το βέβαιο είναι πως η έρευνα βρίσκεται ακόμη στην αρχή και οι αστυνομικοί θεωρούν πως υπάρχουν ακόμη πολλά σκοτεινά σημεία στην υπόθεση.
Το έργο πάντως εξετάστηκε ήδη από ιστορικούς τέχνης και συντηρητές έργων τέχνης – στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού – οι οποίοι φέρεται να πιστοποίησαν πως πρόκειται για αυθεντικό έργο του φλαμανδού ζωγράφου. Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας δε προγραμματίζεται επίσημη παρουσίαση του έργου του Ρούμπενς και η ανακοίνωση περισσότερων λεπτομερειών για την υπόθεση.
Τι απεικονίζει ο πίνακας του κορυφαίου ζωγράφου του μπαρόκ Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς (1577-1640) που βρέθηκε από τη Γάνδη στη Γλυφάδα;
Ο μύθος θέλει τον βασιλιά της Καλυδώνας (στην Αιτωλία) Οινέα, να προσφέρει τους πρώτους καρπούς κάθε χρόνο προς όλους τους θεούς, εξαιρώντας την Αρτεμη. Οργισμένη εκείνη στέλνει ένα φοβερό αγριογούρουνο που σκότωνε τους γεωργούς όταν πήγαιναν να σπείρουν και προκαλούσε καταστροφές. Ο γιος του Οινέα τότε για να λυτρώσει τη χώρα του από τον κάπρο, προσκάλεσε τους πιο ονομαστούς ήρωες της Ελλάδας σε κυνήγι με έπαθλο το τομάρι και το κεφάλι του. Τελικώς ο ίδιος ο Μελέαγρος σκότωσε τον κάπρο και η ιστορία αυτή ενέπνεε από την αρχαιότητα τους καλλιτέχνες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον γλύπτη Σκόπα που επέλεξε το συγκεκριμένο θέμα για να κοσμήσει το ανατολικό αέτωμα του ναού της Αλέας Αθηνάς στην Τεγέα.
Ρεπορτάζ: Λία Νεσφυγέ – Μαίρη Αδαμοπούλου