Μαθηματικός τύπος προβλέπει τον ρυθμό φθοράς και τη διάρκεια ζωής τους
Θέλετε να μάθετε τι διάρκεια ζωής θα έχουν τα λάστιχα του αυτοκινήτου σας και αν μπορείτε να κάνετε το ταξίδι που προγραμματίζατε αυτό το Σαββατοκύριακο χωρίς να χρειαστεί να τα αλλάξετε; Πάρτε μολύβι και χαρτί και ξεσκονίστε τα μαθηματικά σας.
Μια εξίσωση που ανέπτυξαν κινέζοι επιστήμονες είναι ίσως σε θέση να σας δώσει την απάντηση, προβλέποντας τον ρυθμό φθοράς των ελαστικών σε σχέση με τις συνθήκες στις οποίες χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητό σας και τις συνήθειές σας.
Επί πλέον, η σύνθετη μαθηματική ανάλυση που απαιτήθηκε για την κατάρτισή της προσφέρει απρόσμενες πληροφορίες σχετικά με το ποιοι από τους εμπλεκόμενους παράγοντες ευθύνονται περισσότερο για τη φθορά. Τα αποτελέσματα θα σας εκπλήξουν.
Η εξίσωση της φθοράς
Η εξίσωση που προβλέπει τη φθορά των ελαστικών, όπως περιγράφεται στο άρθρο των ερευνητών της Σχολής Αυτοκινητικών Μελετών του Πανεπιστημίου της Τονγκτζί της Κίνας που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Journal of Vibration and Control», εξαρτάται από ορισμένους λίγο ως πολύ αναμενόμενους παράγοντες.
Αυτοί είναι η επιφάνεια της επαφής των ελαστικών με τον δρόμο, οι φυσικές ιδιότητες του υλικού τους, η δύναμη τριβής που δημιουργείται ανάμεσα σε αυτά και τον δρόμο, η όποια ολίσθηση παρατηρείται και το βάρος του οχήματος.
Τι φθείρει περισσότερο
Εκείνο το οποίο δεν ήταν όμως αναμενόμενο ήταν η μαθηματική αποκάλυψη των παραμέτρων που επηρεάζουν περισσότερο τη φθορά. Σύμφωνα με την ανάλυση των ερευνητών, από τους μεγαλύτερους «φθοροποιούς» παράγοντες είναι η πλαγιολίσθηση, η ταχύτητα και το βάρος του αυτοκινήτου ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης η πίεση των ελαστικών και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος.
Αυτό σημαίνει ότι αν θέλετε να παρατείνετε τη διάρκεια ζωής των ελαστικών σας θα πρέπει να αποφεύγετε τις ολισθήσεις και τα τετ-α-κε, να μειώσετε την ταχύτητα και να διατηρείτε τα λάστιχα καλά «φουσκωμένα». Για το αν θα πρέπει να αποφεύγετε να παίρνετε ανεπιθύμητους συνεπιβάτες ή να οδηγείτε στον καύσωνα, δεν μπορούμε να δώσουμε συμβουλές…
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι αναρτήσεις του αυτοκινήτου και η ομαλότητα της επιφάνειας του δρόμου εμφανίστηκαν να επηρεάζουν ελάχιστα ως σχεδόν καθόλου τη φθορά των ελαστικών.