Φοροδιαφυγή και παραοικονομία παγώνουν τη μείωση συντελεστών
Ένα βήμα πίσω κάνει η κυβέρνηση στο θέμα της εφαρμογής του ΦΠΑ με τον υψηλό συντελεστή στο χώρο της εστίασης χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει επαρκώς το τι πρόκειται να συμβεί στον τουριστικό κλάδο αλλά και σε περισσότερες από 137 δραστηριότητες που συνδυάζουν πώληση τροφίμων και παροχή υπηρεσιών εστίασης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επικρατεί αλαλούμ μία εβδομάδα πριν την εφαρμογή του μέτρου (1η Σεπτεμβρίου) και τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να αναμένουν με αγωνία τη νέα διευκρινιστική εγκύκλιο που αναμένεται να δοθεί τις επόμενες ημέρες στη δημοσιότητα.
Όπως ανέφερε σήμερα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος δύο είναι οι αλλαγές στο ΦΠΑ σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό:
– Η πρώτη είναι ότι θα ληφθεί ειδική μέριμνα για το ενιαίο πακέτο εξαγωγικού τουρισμού. Η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν θα θίξει τη φορολογική επιβάρυνση του ενιαίου πακέτου των τουριστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν προς το εξωτερικό, λειτουργούν δηλαδή εξαγωγικά. Σύμφωνα με τον υπουργό, δεν θα επιβαρυνθεί το πακέτο αυτό, ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό προϊόν που έχει τεράστια σημασία για την οικονομία, για τη φορολογία, για την απασχόληση. Στο all inclusive, με την έννοια που έχει αυτό στην τουριστική αγορά, γιατί υπάρχουν διάφορες κατηγορίες all inclusive.
– Η δεύτερη ότι επανεξετάζουν οι Υπηρεσίες και της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων έναν-έναν τους κωδικούς άσκησης δραστηριότητας στο χώρο της εστίασης, ώστε όπου κυριαρχεί όχι η παροχή υπηρεσιών εστίασης, αλλά η πώληση αγαθών που είναι τρόφιμα, να ισχύει ο συντελεστής των τροφίμων και όχι ο συντελεστής της εστίασης. Αυτό που λέγεται εστίαση αναλύεται σε 137 διαφορετικούς κωδικούς άσκησης δραστηριότητος. Ορισμένοι από τους κωδικούς αυτούς είναι μικτοί, έχουν μέσα και τρόφιμα και εστίαση. Στα τρόφιμα θα παραμείνει το 13% και στην εστίαση θα επιβληθεί 23%.
Κατά τα λοιπά το μέτρο εφαρμόζεται γιατί είναι ψηφισμένο σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο δηλώνοντας ωστόσο ότι «είμαστε έτοιμοι να μειώσουμε τους συντελεστές και να εκλογικεύσουμε τους συντελεστές εφόσον συμφωνήσουμε σε πρακτική και εφαρμόσιμη λύση για τον τρόπο είσπραξης και απόδοσης του ΦΠΑ».
Ο κ. Βενιζέλος ανέφερε στους κοινωνικού εταίρους και τους παραγωγικούς φορείς με τους οποίους συναντήθηκε σήμερα, ότι η συζήτηση για το Εθνικό Φορολογικό Σύστημα ότι «είναι η τελευταία ευκαιρία που έχουμε στην κορύφωση αυτής της διεθνούς κρίσης, να ξαναγνωριστούμε μεταξύ μας, να ξαναγνωριστούμε ως κοινωνία, να ξαναγνωριστούμε ως οικονομία και αγορά, να ξαναγνωριστούμε ως κράτος, γιατί όλοι μας είμαστε το κράτος και βεβαίως να ξαναγνωριστούμε ως προς τις σχέσεις κράτους και οικονομίας».
Νέα αντικειμενικά κριτήρια σε 1.000.000 επαγγελματίες
Σε φορολόγηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών με συνδυαστικά οικονομικά στοιχεία – κριτήρια που θα λαμβάνουν την προσωπική ακίνητη περιουσία των ιδιοκτητών, τις τραπεζικές καταθέσεις, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με πλαστικό χρήμα, τον τζίρο της επιχείρησης και μία σειρά άλλα στοιχεία προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να υπάρξει αντικειμενικότερη καταγραφεί του πραγματικού εισοδήματος. Απώτερος στόχος να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο 7 στους 10 επαγγελματίες και μικρομεσαίες να δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από το αφορολόγητο όριο.
Αυτό που θα γίνει σε σχέση με τα λεγόμενα αντικειμενικά κριτήρια, είναι σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο, «να ισχύσουν απλοί τρόποι πλήρους και αντικειμενικής καταγραφής του συνολικού εθνικού εισοδήματος. Αυτό έχει σχέση με το ηλεκτρονικό καθολικό πόθεν έσχες, έχει σχέση με το ηλεκτρονικό χρήμα, έχει σχέση με τον τρόπο καταβολής και είσπραξης του ΦΠΑ σε σχέση με την έκδοση των τιμολογίων και την εξόφληση των τιμολογίων.
Συζητήσαμε και με τους παραγωγικούς φορείς πάρα πολλές πρακτικές και υπεύθυνες λύσεις και θ’ αντλήσουμε από ταις προτάσεις τους, όσα περισσότερα μπορούμε ν’ αντλήσουμε. Και φυσικά από τη διεθνή εμπειρία και από την τεχνική βοήθεια. Μπορούν να υπάρχουν συνδυαστικά κριτήρια αλγοριθμικού χαρακτήρα ώστε ν’ αποκαλύπτεται ο πραγματικός κύκλος εργασιών και το πραγματικό εισόδημα. Και άξονας της προσπάθειάς μας αυτής είναι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ο πλούτος πληροφοριών που έχουμε και κυρίως τα προγεφυρώματα που έχουμε ήδη θέσει σ’ εφαρμογή καθ’ οδόν προς το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα όπως είναι η άρση του τραπεζικού απορρήτου, η καθιέρωση φορολογικού πιστοποιητικού
Επανεξετάζονται οι στόχοι του μεσοπρόθεσμου
Στο τραπέζι των συζητήσεων με την ΤΡΟΙΚΑ τίθεται από το οικονομικό επιτελεί της κυβέρνησης η επανεξέταση των στόχων του μεσοπρόθεσμου λόγω της βαθιάς ύφεσης που διέρχεται η ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο ύφεση θα ξεπεράσει το 4,5% αλλά δεν συμμερίζεται το δυσμενές σενάριο για πτώση του ΑΕΠ σε ετήσια βάση κατά 5,3%.
Ο ίδιος τόνισε ότι δεν πρόκειται για διαπραγμάτευση αλλά για συζήτηση λαμβάνοντας υπόψη ότι για τη διαμόρφωση των στόχων υπήρξε η σύμφωνη γνώμη της Τρόικας. Πρόκειται όπως είπε χαρακτηριστικά για προγνώσεις που δεν έχει κάνει η Ελλάδα μονομερώς αλλά και συμφωνημένες προγνώσεις βάσει των οποίων θεμελιώθηκε το μεσοπρόθεσμο.
Ο ίδιος από την πλευρά του «ξόρκισε» τη λήψη νέων μέτρων τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι αν εφαρμοστούν όλα τα νέα μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί θα είμαστε στο στόχο μας ή έστω εξαιρετικά κοντά σ΄αυτόν και αυτό είναι το βασικό θέμα που θα συζητήσουμε με την Τρόικα.
Πάντως, πως το παρόν το υπουργείο Οικονομικών δεν εξετάζει μείωση φορολογικών συντελεστών αλλά σημαντικές παρεμβάσεις στο θέμα των φοροαπαλλαγών, του εκσυγχρονισμού της φορολογικής διοίκησης και του μηχανισμού είσπραξης κτλ.
Καταργείται πλήθος φοροπαλλαγών
Ειδικότερα, σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις αναμένεται να προκύψουν σε χιλιάδες φορολογούμενους οι οποίοι σήμερα δεν πληρώνουν φόρους ή πληρώνουν λιγότερους φόρους από αυτούς που αναλογούν στα πραγματικά τους εισοδήματα λόγω της χρήσης διαφόρων φοροαπαλλαγών. Ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «το ενιαίο εθνικό φορολογικό βάρος πρέπει να κατανέμεται με πιο δίκαιο τρόπο στους πολίτες.
Δεν είναι δυνατόν να είναι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι το μόνιμο υποζύγιο. Δεν είναι δυνατόν από τα 100 δισεκατομμύρια δηλωμένου εισοδήματος φυσικών προσώπων να φορολογούνται μόνο τα 30 δισ. και τα 70 δισ. με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να απαλλάσσονται νομίμως. Άρα, έχουμε να κάνουμε πάρα πολλές εσωτερικές αλλαγές προς την κατεύθυνση της κοινής λογικής και της δικαιοσύνης και αυτές θα λειτουργήσουν και αναπτυξιακά».