Για την ανάγκη «ριζικών τομών» στα Πανεπιστήμια μίλησε η κυρία Διαμαντοπούλου
Με την υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου να στέκεται στην ανάγκη «ριζικών τομών» στην τρίτοβάθμια εκπαίδευση, την Νέα Δημοκρατία και τα κόμματα της Αριστεράς να καταψηφίζουν επί της αρχής και το ΛΑΟΣ να τοποθετείται θετικά εισήχθη το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ προς επεξεργασία στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής την Τρίτη.
«Αν θέλουμε να κάνουμε ριζική τομή στην εκπαίδευση δεν θα μπουν κόκκινες γραμμές», τόνισε η υπουργός Παιδείας κι αφού ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αυτό συζητείται σε μια εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για την οικονομία και τα πανεπιστήμια είναι αυτά που αποτελούν παγκοσμίως ατμομηχανή ανάπτυξης, ξεκαθάρισε ότι στόχος του νομοθετήματος είναι τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να αποδώσουν στην κοινωνία, «όχι στους ακαδημαϊκούς και τους φοιτητές».
Ακόμη η υπουργός ανέφερε ότι θα διατηρηθεί το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά θα αλλάξει το μοντέλο διοίκησης. «Τα πανεπιστήμια δεν ανήκουν σε κανέναν μόνο στον ελληνικό λαό» είπε χαρακτηριστικά απαντώντας έτσι στην απαίτηση των ακαδημαϊκών «να ρυθμίζουν τα του οίκου τους», αλλά και στην επισήμανση του εισηγητή της ΝΔ, Άρη Σπηλιωτόπουλου ότι καταλύεται η βασική λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόσθεσε δε: «οι ακαδημαϊκοί δεν μπορεί επουδενί να μην εμπίπτουν στο Σύνταγμα».
Στην κριτική που άσκησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης και ειδικά ο κ. Σπηλιωτόπουλος ότι η κυβέρνηση αιφνιδίασε την πανεπιστημιακή κοινότητα, η κυρία Διαμαντοπούλου υποστήριξε ο διάλογος ξεκίνησε το 2007 και δεν υπάρχει κανένας αιφνιδιασμός αφού όσα θεσμοθετούνται περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, ενώ έγιναν σε βάθος αναλύσεις και το νομοθέτημα συνοδεύεται από τεκμηρίωση με βάση τα διεθνή δεδομένα και τις ανάγκες της χώρας .
Η υπουργός υποστήριξε ότι δεν καταργείται το δημόσιο πανεπιστήμιο αλλά η χρηματοδότησή του από την Πολιτεία θα γίνεται με κανόνες, λογοδοσία σε ετήσια βάση και αξιολόγηση με βάση τους στόχους κάθε πανεπιστημίου και θα τεκμηριώνεται το κόστος σπουδών ανά σχολή.
Ο εισηγητής της ΝΔ, πρώην υπουργός Παιδείας, Άρης Σπηλιωτόπουλος έκανε λόγο για ρυθμίσεις που αντιστρατεύονται το πνεύμα του συντακτικού νομοθέτη, για τις οποίες προέβλεψε ότι θα καταπέσουν.
Δήλωσε την αντίθεση της ΝΔ με τις διατάξεις που αφορούν στην εκλογή των πρυτάνεων, με την κατάργηση του λέκτορα, με την καθιέρωση προσόντων για την επιλογή των καθηγητών και με τον τρόπο που αντιμετωπίζεται η ελληνική οικογένεια, ενώ ζήτησε να μην καταργηθεί η δυνατότητα που δίνει το κράτος για κάποια συγγράμματα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Ζιώγας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «κομμάτι της σαρωτικής αντιλαϊκής επίθεσης που το κεφάλαιο και η κυβέρνηση έχει εξαπολύσει στο έδαφος της κρίσης». Όπως είπε αποτελεί ένα αντιδημοκρατικό, αντιδραστικό, ταξικό πλαίσιο που η υλοποίησή του στηρίζεται σε ολιγαρχικά όργανα εξουσίας και πρόσθεσε πως το νομοθέτημα αυτό οδηγεί στη διάλυση των σπουδών.
Εκ μέρους του ΛΑΟΣ ο Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε ότι υπερψηφίζει την αρχή του νομοσχεδίου γιατί «είναι καλύτερο από το ισχύον» και παρά τις όποιες ενστάσεις υπάρχουν για την λειτουργικότητα του νομοθετήματος. «Είναι πολύ δεξιότερο από εκείνο της Μαριέττας Γιαννάκου γιατί καταργεί το πανεπιστημιακό άσυλο και συνδέει την αξιολόγηση των ιδρυμάτων με την χρηματοδότησή τους» είπε.
Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης υπογράμμισε ότι είναι αδιανόητο να κατατίθεται αυτό το νομοσχέδιο μέσα στο καλοκαίρι με κλειστά πανεπιστήμια, με την απουσία των φοιτητών και ενώ έχει εκφραστεί αρνητική θέση από 17 Συγκλήτους, ενώ υπογράμμισε πως πρόκειται «για νομοσχέδιο που παραβιάζει το Σύνταγμα».
Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό
Παράλληλα, η υφυπουργός Παιδείας Φ.Γεννηματά παρουσίασε την Τρίτη στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοσχέδιο που στοχεύσει στο να σταματήσει, όπως ανέφερε, η σπατάληση πόρων στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
Στο εξωτερικό λειτουργούν 81 ελληνικά σχολεία, 100 δίγλωσσα και 799 Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, όπως λέγονται, και τα οποία λειτουργούν εκτός επίσημου συστήματος και δεν παρέχουν καμία πιστοποίηση.
Τα τμήματα αυτά θα κλείσουν σταδιακά, καθώς θα σταματήσουν να δέχονται μαθητές για πρώτη εγγραφή σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα από το σχολικό έτος 2012 – 2013. Η εναλλακτική, που προσφέρεται σε ένα τμήμα για να «επιζήσει», είναι να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι εξαιρέσεις από τον γενικό κανόνα θα υπάρξουν μόνον εφόσον επιβάλλεται κάτι τέτοιο από τις τοπικές συνθήκες.