Το μεγάλο πρόβλημα με την καθυστέρηση απορρόφησης από την Ελλάδα αλιευτικών κοινοτικών κονδυλίων, επεσήμανε η αρμόδια ελληνίδα επίτροπος της ΕΕ Μαρία Δαμανάκη, τονίζοντας ότι μόλις 6 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 208 εκατ. ευρώ κατάφερε, στα 4 από τα 7 χρόνια του προγράμματος, να εκταμιεύσει.
“Η Ελλάδα οφείλει να κάνει καλύτερη χρήση των Κοινοτικών Πόρων. Μόλις πρόσφατα εγκρίθηκαν προς το ΤΕΜΠΜΕ, τα πρώτα κοινοτικά σχέδια ύψους 35 εκατ. ευρώ. Αυτά προστέθηκαν στα μόλις 6 εκατομμύρια ευρώ που έχουν απορροφηθεί σε σύνολο 208 εκ. ευρώ που βρίσκονται στη διάθεση μας, στη διάρκεια τεσσάρων από τα επτά χρόνια του προγράμματος. Καταφέραμε να ανεβάσουμε το ποσοστό στο 19,67% του προϋπολογισμού που είναι και πάλι μικρό. Η Κύπρος έχει καταφέρει να απορροφήσει σχεδόν το 100%”, τόνισε χαρακτηριστικά η κ Δαμανάκη.
Και πρόσθεσε:
“Πρέπει να πω ότι περιμένω από την Ελλάδα να κάνει καλύτερη χρήση των κοινοτικών πόρων, γιατί, όπως αντιλαμβάνεστε, σε περίοδο μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας και κρίσης είναι πολύ σημαντικό”.
Ενημερώνοντας τις επιτροπές Παραγωγής και Εμπορίου και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Υποθέσεων της Βουλής, σχετικά με την μεταρρύθμιση της Κοινής Ευρωπαϊκής Αλιευτικής Πολιτικής, η ελληνίδα επίτροπος έδωσε έμφαση στις προσπάθειες που καταβάλλονται και από την ίδια και από άλλες μεσογειακές χώρες στην ΕΕ, για τη θέσπιση ειδικών ρυθμίσεων, σε ό,τι αφορά στα μικρά σκάφη, με στόχο να αποτραπεί η ερήμωση των παράκτιων περιοχών.
“Για να προχωρήσουμε στην μεταρρύθμιση, έχουμε αποφασίσει ότι θα κάνουμε ειδικές ρυθμίσεις για τα μικρά σκάφη”, ανέφερε η κα Δαμανάκη και πρόσθεσε ότι “υπάρχουν τεράστιες αντιδράσεις από τις χώρες που έχουν τα μεγάλα σκάφη, που έχουν ασφαλώς και τα μεγάλα συμφέροντα αλιείας”.
Όπως επεσήμανε, στην Ελλάδα, “με στοιχεία του 2009, ο ελληνικός αλιευτικός στόλος είναι 17.270 σκάφη. Από αυτά, όμως, σχεδόν 16.000, δηλαδή το 96% των σκαφών είναι μικρά”. “Για την Ελλάδα, λοιπόν, και τις άλλες μεσογειακές χώρες, η θέσπιση ειδικών ρυθμίσεων υπέρ των μικρών σκαφών θα βοηθήσει την επιβίωση των παράκτιων περιοχών”, είπε.
Ακόμα, η κα Δαμανάκη ανέφερε ότι ένα σημαντικό θέμα το οποίο θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί στην ΕΕ, αφορά στην οικονομική στήριξη των ψαράδων και τους πόρους του ταμείου αλιείας. “Η μάχη που δίνω αυτή τη στιγμή είναι να μπορέσω να διατηρήσω τουλάχιστον το επίπεδο λίγο αυξημένο των τρεχουσών χρηματοδοτήσεων. Αυτό είναι πολύ δύσκολο να γίνει, όπως καταλαβαίνετε, διότι και η Ευρώπη συνολικά είναι στο ρυθμό των περικοπών και η προσπάθεια να κρατηθεί αν τελικά το καταφέρουμε, θα έχει πολύ σημαντική επίπτωση σε ανθρώπους με χαμηλά εισοδήματα”, υπογράμμισε.
Τέλος, η κα Δαμανάκη αναφέρθηκε στην υιοθέτηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Οκτώβριο, της πρότασής της με μορφή οδικού χάρτη, για την ενίσχυση της επιτήρησης των ευρωπαϊκών θαλασσών.
“Στην ουσία πρόκειται για εναρμόνιση και συντονισμό των μέσων θαλάσσιας επιτήρησης, σε ένα ενιαίο αποτελεσματικό πλαίσιο, με αντικείμενο την προστασία των θαλάσσιων οικονομικών δραστηριοτήτων από διάφορες απειλές. Είτε πρόκειται για την ασφάλεια της ναυτιλίας, την μόλυνση από πετρελαιοκηλίδες, το λαθρεμπόριο ή την παράνομη μετανάστευση”, συμπλήρωσε η κ. Δαμανάκη.
Από την πλευρά του ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης, που επίσης ενημέρωσε τις δύο επιτροπές για τις δικές του προτεραιότητες, στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των μικρών σκαφών.
Ειδικότερα,ο κ. Διαμαντίδης ανέφερε ότι οι ιδιοκτήτες τους “μπορούν να προχωρήσουν σε απόσυρση των σκαφών τους, με δυνατότητα αυξημένης οικονομικής ενίσχυσης κατά 40% από το αντίστοιχο σκάφος που δεν ήταν βιντζότρατα”. Πρόσθεσε δε ότι ήδη έχουν υποβληθεί αρκετές αιτήσεις που θα εξεταστούν κατά προτεραιότητα.
Για την μηχανότρατα, είπε ότι ήδη έχει υπογράψει από τις 31 Μαρτίου 2011 και είναι ενήμερη και η κα Δαμανάκη, για την κατάργηση της παλαιότερης απόφασης για την αλιεία σε ένα ναυτικό μίλι από την ακτή και έχουμε, πλέον, θεσπίσει ως ελάχιστη απόσταση αλιείας από την ακτή, το ενάμιση μίλι.
“Έχουμε λάβει, βέβαια, υπόψη μας και τις ιδιαιτερότητες της χώρας και έχουμε υιοθετήσει σε ορισμένες περιοχές, όπου επιτρέπει και ο κανονισμός, ελάχιστη απόσταση το ένα μίλι, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, η χώρα μας έχει διατηρήσει και επιπλέον απαγορεύσεις, θέτοντας ως ελάχιστο όριο τα 2 ή τα τρία ναυτικά μίλια”, τόνισε ο κ. Διαμαντίδης και πρόσθεσε:
“Σε ό,τι αφορά τα γριγρί, που αλιεύουν κυρίως σαρδέλα και γάβρο, εγκρίθηκε το διαχειριστικό σχέδιο που είχαμε υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χωρίς όμως την αιτούμενη από μας παρέκκλιση που απορρίφθηκε και το σχέδιο θα μπει σύντομα σε εφαρμογή αναγκαστικά, παρά το γεγονός ότι θα δημιουργήσει πρόβλημα στην εργασία των αλιέων και σημαντική απώλεια στο εισόδημα τους”.