Ασάφειες, προχειρότητα, χαμηλότερο κόστος, καλές προθέσεις, χωρίς όμως τεκμηρίωση, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της πρότασης του υπουργείου Παιδείας για το «νέο λύκειο», όπως τα περιγράφουν καθηγητές. Αρκετοί υποστηρίζουν ότι, αντί να μειωθούν, θα αυξηθούν τα φροντιστήρια, και ιδίως από τη μετάβαση του πρώτου (προπαρασκευαστικού) έτους στην κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι καθηγητές λένε ότι, αν είχαν δοθεί μαζί οι αλλαγές στο λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, η εικόνα θα ήταν πιο καθαρή και δεν θα είχαμε το σημερινό θολό τοπίο. Γι’ αυτό έχει δημιουργηθεί αναστάτωση, καθώς αποκαλύπτονται ασάφειες οι οποίες θα είχαν διευκρινιστεί αν είχαν δοθεί όλες μαζί οι αλλαγές. Οι καθηγητές εκτιμούν ότι το υπουργείο βιαζόταν να αποσπάσει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με τις συγχωνεύσεις των σχολείων.
Οι ασάφειες που εντοπίζουν οι καθηγητές είναι:
1 Δεν ξεκαθαρίζεται πόσο θα προσμετράται η βαθμολογία στη β’ και γ’ τάξεις λυκείου. Σ’ αυτό ειδικά το σημείο υπήρξαν παλινωδίες, καθώς αρχικά είχε ειπωθεί ότι θα υπολογίζεται και η βαθμολογία της πρώτης τάξης αλλά στη συνέχεια αυτό ακυρώθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται ο αριθμός των μορίων που θα συγκεντρώνει ο υποψήφιος στις πανελλαδικές στο τέλος της γ’ λυκείου να αποτελέσει κριτήριο μετά τη μονοετή φοίτηση του σε σχολή πανεπιστημίου ή σε ΤΕΙ, για την εισαγωγή του.
2 Πώς θα εξασφαλίζεται ο αντικειμενικός τρόπος βαθμολόγησης του μαθητή; Από τη στιγμή που θα προσμετράται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, δεν αποκλείεται να έχουμε εκ νέου κύμα «αριστούχων», όπως συνέβη και στο παρελθόν.
3Από τη στιγμή που δεν θα υπάρχει καθορισμένη εξεταστέα ύλη για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, οι καθηγητές περιμένουν να αποτιμάται η γενική κατάρτιση του μαθητή. Τα θέματα θα αντλούνται από τράπεζα ερωτήσεων και θα ακολουθηθεί το σύστημα πολλαπλών απαντήσεων, όπως φημολογείται;
4Πώς θα αξιολογούνται οι ομαδικές εργασίες δεδομένου ότι φαίνεται να δίνεται μεγάλο βάρος σ’ αυτή την «καινοτομία»;
5Πώς λέει το υπουργείο Παιδείας ότι θα καταπολεμηθεί η ανάγκη φροντιστηρίου, αφού δεν μας «αποκαλύπτει» πώς θα γίνονται οι εξετάσεις στο λύκειο; Πώς θα διασφαλίζεται η αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών σ’ αυτές; Οι περισσότεροι, πάντως, συμφωνούν ότι «σκληρές» εξετάσεις θα επισύρουν «μαραθώνιο» φροντιστηρίων.
6Θα γίνονται εξετάσεις «προσομοίωσης» των πανελλαδικών ώστε οι μαθητές να μην έρχονται πρώτη φορά σ’ επαφή με το σύστημα πρόσβασης, όταν θα διαγωνίζονται για να μπουν στις σχολές. Πώς όμως θα γίνονται αυτές; «Χαλαρά» απαντά η υπουργός Παιδείας, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες. Αυτό σημαίνει ότι θα βαθμολογούνται ή θα χρησιμεύουν μόνο για να αποκτήσει εμπειρία ο μαθητής; Θα διορθώνονται δηλαδή τα γραπτά και ύστερα ο μαθητής θα βλέπει τα λάθη που έκανε ώστε σιγά σιγά να προσαρμόζεται στο σύστημα;
Θετικά, πάντως, κρίνουν πολλοί καθηγητές το γεγονός ότι δίδεται βάρος στα βασικά μαθήματα, με περισσότερες ώρες διδασκαλίας και εμβάθυνση σ’ αυτά.
Ο καθηγητής Στρ. Στρατηγάκης επισημαίνει ότι με τις εξαγγελίες του υπουργείου «πήγαν περίπατο παλαιότερες υποσχέσεις για πολλά επιλεγόμενα μαθήματα, που θα αύξαναν το ενδιαφέρον των μαθητών – κάτι που παραπέμπει και σε μικρότερο κόστος σχολείου, αφού δεν απαιτείται μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών».
Ο καθηγητής προσθέτει ότι το υπουργείο Παιδείας «μπορεί να ισχυρίζεται ότι μείωσε τον αριθμό των μαθημάτων, όμως τώρα καταφεύγει σε “τρικ”, αφού παίρνει κλάδους μαθημάτων και απλώς τους ενοποιεί σε ένα μάθημα. Για παράδειγμα, βλέπουμε στην πρώτη λυκείου ένα μάθημα, Ελληνική Γλώσσα, αλλά στην υποσημείωση διευκρινίζεται ότι έχει τρεις κλάδους, όπως και παλιά: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία. Οι Φυσικές Επιστήμες είναι επίσης ένα μάθημα με τρεις κλάδους: Φυσική, Χημεία και Βιολογία.
»Ενώ υποστηρίζει το υπουργείο ότι καταργούνται τα μονόωρα μαθήματα, τα θρησκευτικά αλλάζουν όνομα: γίνονται Θρησκεία και Κόσμος και διδάσκονται μία ώρα. Είναι φανερό ότι αυτό είναι απλώς προϊόν συμβιβασμού με την Εκκλησία, και μάλιστα την τελευταία στιγμή.
»Το πιο σημαντικό, όμως, που κινδυνεύει να ακυρώσει στην πράξη και όποια καλή πρόθεση, είναι ότι τα βιβλία παραμένουν ίδια. Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε νέο λύκειο με παλιά βιβλία;»
Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί στα λύκεια αλλά και στα πανεπιστήμια που υποστηρίζουν ότι «η ερευνητική εργασία» (project) που θα εκπονούν οι μαθητές και στις τρεις τάξεις λυκείου δεν θα λύσει αλλά θα δημιουργήσει προβλήματα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ