Καθυστερήσεις στην ανακοίνωση και ασάφειες στις ερωτήσεις – Τι λένε καθηγητές και οι Ενώσεις τους
Βαθμολογικό «τσεκούρι» αναμένεται στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής γενικής παιδείας και στην Βιολογία, στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα θέματα, όπως λένε εκπαιδευτικοί, ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας – ειδικά στα Μαθηματικά – με σαφή στόχο τον διαχωρισμό μεταξύ μετρίων και αρίστων μαθητών, που φαίνεται ότι ακολουθεί την εφετινή εξεταστική διαδικασία. Παράλληλα, δυσνόητα ερωτήματα, διευκρινήσεις στην εκφώνησή τους και καθυστέρηση 45 λεπτών εξαιτίας τεχνικού προβλήματος στην εκτύπωση των θεμάτων, φαίνεται ότι χαρακτήρισαν την σημερινή εξεταστική διαδικασία στα Μαθηματικά.
«Τα θέματα ήταν δύσκολα και χωρίς καμία διαβάθμιση» λέει στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κ. Γ. Τυρλής. «Δεν μπορεί σε ένα 17χρονο παιδί να ξεκινάς από το πρώτο ερώτημα με τέτοιας δυσκολίας θέματα. Καταστρέφεις την αυτοπεποίθηση του. Σε κάποια θέματα που δόθηκαν δε, εάν απαντήσεις λάθος στο πρώτο ερώτημα κάνεις στην συνέχεια λάθος και σε όλα τα υπόλοιπα» συνεχίζει ο κ. Τυρλής.
Η Ελληνικά Μαθηματική Εταιρεία συνεδριάζει τώρα για να εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με τα θέματα.
Όπως λέει ο εκπαιδευτικός και φροντιστής κ. Γ. Χατζητέγας, η σημερινή ημέρα αποτελεί προοίμιο πολύ απαιτητικών θεμάτων σε όλα τα μαθήματα, κάτι που ήταν φανερό ότι θα γίνει με την θέσπιση του ισότιμου απολυτηρίου εκείνων των μαθητών που δεν θέλουν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, με εκείνους που συμμετέχουν κανονικά στην διαδικασία.
«Τα θέματα βέβαια σήμερα ήταν δυσκολότερα για τους μαθητές που προέρχονται από την Θεωρητική κατεύθυνση και διαγωνίστηκαν σήμερα» λέει ο κ. Χατζητέγας.
Πάντως, θα δημιουργηθούν τελικά εξισορροπιστικές τάσεις, προσθέτει, καθώς από τη μια πλευρά καταργήθηκαν ουσιαστικά οι μετεγγραφές στα μεγάλα αστικά κέντρα _οπότε αυτό οδηγεί τις βάσεις προς τα πάνω στις σχολές Αθήνας, Θεσσαλονίκης_ αλλά από την άλλη πλευρά τα δύσκολα θέματα ξανασπρώχνουν τις βάσεις προς τα κάτω. «Θα δούμε τις επόμενες ημέρες ποιος παράγοντας από αυτούς του δυο είναι ισχυρότερος» καταλήγει.
Στην Ιστορία και την Φυσική, στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι, τα θέματα ήταν κατανοητά, διαβαθμισμένης δυσκολίας.
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
«Δεν υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία ούτε στα πλαίσια του θέματος ούτε και ανάμεσα στα διαφορετικά θέματα» επισημαίνει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία σε ανακοίνωση που εξέδωσε, σχολιάζοντας τα σημερινά θέματα στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής γενικής παιδείας, στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων.
«Είναι ατυχής η επιλογή του Β1 ερωτήματος, διότι είναι σαφώς δυσκολότερο από τα επόμενα ερωτήματα», αναφέρει στην ανακοίνωση της. «Τα θέματα είναι σαφώς δυσκολότερα από τα αντίστοιχα θέματα του 2010» επισημαίνουν τα μέλη της. Όπως αναφέρεται αναλυτικά στην ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας:
«Το Θέμα 1 είχε μόνο θεωρία. Το Θέμα 2 και το ερώτημα Β1 θα έχει δυσκολέψει πάρα πολλούς υποψήφιους διότι απαιτεί κριτική σκέψη, αλλά το ότι δίνεται το αποτέλεσμα, διευκολύνει στην απάντηση των επομένων ερωτημάτων. Το θέμα 3 καλύπτει μεγάλο μέρος του Κεφαλαίου της Στατιστικής και η επιτυχής αντιμετώπιση προϋποθέτει πολύ καλή γνώση των εννοιών και αυξημένη προσοχή. Επισημαίνεται ότι αν ο μαθητής δεν απαντήσει σωστά στο Γ1 ερώτημα δεν μπορεί να απαντήσει στα υπόλοιπα ερωτήματα του θέματος. Το ερώτημα Γ1 μπορεί να απαντηθεί και χωρίς τη χρήση του δεδομένου της μέσης τιμής».
Η Ενωση Φιλολόγων και η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων
Για την Ιστορία Γενικής Παιδείας, η Ενωση Φιλολόγων εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι τα θέματα των εξετάσεων είναι διατυπωμένα με σαφήνεια, αλλά παρουσιάζουν αυξημένο βαθμό δυσκολίας.
Όπως αναφέρεται αναλυτικά στην ανακοίνωση της Ένωσης:
«Στην πρώτη ενότητα και ειδικά στο Θέμα Α1 το περιεχόμενο των όρων βρίσκεται στις αντίστοιχες σελίδες του σχολικού βιβλίου: (Εξαρχία, σελ. 63 –Σοβιέτ,σελ. 94 –Δόγμα Τρούμαν, σελ. 143).
Στο Θέμα Α2 οι προτάσεις β, και ε είναι σωστές και οι α, γ και δ λανθασμένες.
Στο Θέμα Β1 η απάντηση περιέχεται στις σελ. 68 και 69 του σχολικού βιβλίου.
Το Θέμα Β2 είναι αυξημένης δυσκολίας και απαιτεί συνθετική ικανότητα από τον υποψήφιο. (Η απάντηση βρίσκεται στις σελ 86 και 87 του σχολικού βιβλίου).
Από τα θέματα της Ομάδας Β’ το Γ1, απαιτεί επίσης αυξημένες ιστορικές γνώσεις και συνθετική ικανότητα. (Οι βασικές πληροφορίες βρίσκονται στις σελ. 31 και 40). Στις πηγές υπάρχουν πρόσθετες πληροφορίες που ο υποψήφιος οφείλει να τις εντάξει συνθετικά στο αντίστοιχο απόσπασμα του σχολικού βιβλίου.
Το Θέμα Δ1 είναι εξαιρετικά απαιτητικό και συνδέεται επιτυχώς με τα προβλήματα της σημερινής κοινωνίας.
Τέλος, επισημαίνουμε ότι τα θέματα παρουσιάζουν δυσκολίες στο περιεχόμενό τους, στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στην απομνημόνευση και δεν αφήνουν περιθώρια στον υποψήφιο να αντλήσει από περισσότερα γνωστικά πεδία προωθώντας την κριτική του σκέψη και αφηγηματική ικανότητα»
Για τα θέματα της Βιολογίας η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων επισημαίνει ότι:
«Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων 2011 στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας των Ημερησίων Λυκείων χαρακτηρίζονται ως σαφή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της διδακτέας ύλης και αναδεικνύουν, σε ένα βαθμό, την κριτική και συνδυαστική ικανότητα των υποψηφίων, περισσότερο από τα προηγούμενα χρόνια, γεγονός ενθαρρυντικό. Θεωρούμε ότι η παροχή σαφέστερων οδηγιών από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων θα συμβάλει σημαντικά στην αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης. Οι παρεχόμενες οδηγίες δεν είναι επαρκείς. Ένας μαθητής με ουσιαστική κατανόηση και γνώση της εξεταζόμενης ύλης μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια στις απαιτήσεις της εξέτασης».
Τα θέματα και οι λύσεις στην Ιστορία
Τα θέματα και οι λύσεις στα Μαθηματικά
Τα θέματα και οι λύσεις στη Βιολογία
Τα θέματα και οι λύσεις στη Φυσική
Μάρνυ Παπαματθαίου