Με ένα άρθρο έκπληξη, ο Ετιέν Ρολάντ, πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και ομότιμος καθηγητής στη Σορβόνη, αναφέρει πως αισθάνεται βαθιά ταπεινωμένος όταν υπάρχουν εφημερίδες που αναφέρουν πως η Ελλάδα είναι λιγότερο ευρωπαϊκή χώρα από όσο δείχνει.
«Τέτοια άρθρα προσβάλλουν το φιλελληνισμό μου και ενισχύουν το μύθο ότι οι Έλληνες είναι ψεύτες και πονηροί, ενώ πόρρω απέχουν από την πραγματική εμπειρία που έχει κάποιος όταν επισκέπτεται την Ελλάδα», τονίζει ο κ. Ρολάντ.
Αρθρογραφώντας στη γαλλική εφημερίδα Le Monde, ο κ. Ρολάντ διερωτάται «αν η Ελλάδα δεν είναι ευρωπαική χώρα, τότε ποια χώρα δικαιούται αυτόν τον τίτλο; Η βαρβαρική Γερμανία ή η ύπουλη Γηραιά Αλβιώνα την οποίο ο κορυφαίος ποιητής της ο Βύρων κατηγόρησε πως λεηλάτησε τη χώρα του Ομήρου; Είναι πιο ευρωπαϊκή η Βρετανία που συστηματικά αρνείται την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη ιδίως όταν αυτή κοστίζει χρήματα; Ή μήπως δεν είναι η ίδια χώρα που έφερε το στρατό και το βασιλιά στην Ελλάδα μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οδηγώντας στην καταστροφή του εμφυλίου την χώρα που αντιστάθηκε περισσότερο από κάθε άλλη στους ναζι;»
«Όταν ο Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν χαιρετούσε την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρώπη, μιλούσε για επιστροφή στις ρίζες καθώς η δημοκρατία και ο πολιτισμός προήλθαν από εκεί. Μπορεί κανείς να πει πολλά για την Αθηναϊκή Δημοκρατία, το θέμα δεν είναι όμως που γεννήθηκε η δημοκρατία αλλά να αναγνωρίσουμε ότι ο ελληνικός πολιτισμός, ή αυτό που λέμε καλύτερα Ελληνορωμαϊκός είναι το μόνο κοινό υπόστρωμα σε μια ήπειρο που τυρρανήθηκε από ιστορίες μίσους και πολέμων. Αυτός ο ελληνικός πολιτισμός γαλούχησε την Αναγέννηση και το Ρομαντισμό δημιουργώντας αυτό που ονομάστηκε «νεοκλασσικισμός», τονίζει ο κ. Ρολάντ.
«Ακόμη και στη νεωτερικότητα και τη μετανεωτερικότητα, που ο κλασσικισμός δέχθηκε επίθεση από παντού, η Ελλάδα δεν έχασε τη θέση της στην Ευρώπη σαν μια από τις πιο φωτεινές και ζωντανές εστίες πολιτισμού.
Με εξαιρετικούς εκπροσώπους σε όλα τα πεδία των επιστημών και της τέχνης, η Ελλάδα είναι παρούσα. Όχι μόνο στην ποίηση, αλλά και στη ζωγραφική διαμορφώθηκε ένα ιδιαίτερο ρεύμα από τον Θεόφιλο που οδηγεί στον Τσαρούχη μέσα από τον Εγγονόπουλο αλλά και στη φιλοσοφία υπάρχουν προσωπικότητες όπως ο Καστοριάδης. Σε όλα τα πεδία θα βρείτε στην Ελλάδα μια αξιοσημείωτη γενιά που ανανεώνει το αντικείμενο»,
Να υπερασπιζόμαστε τους κλέφτες;
«Πρέπει λοιπόν να υπερασπιζόμαστε αυτούς τους κλέφτες και τους ψεύτες επειδή κάποια στιγμή ευφήυραν τη λέξη δημοκρατία;» διερωτάται ο κ. Ρολάντ.
Μπορούμε να βάλουμε και άλλες λέξεις για να ισορροπήσει η πλάστιγγα, τονίζει. Λέξεις όπως φιλοσοφία, ιστορία, θέατρο. «Σε αυτή τη χώρα κατοικούν άνδρες και γυναίκες που είναι από τους πιο καλλιεργημένους και πολιτισμένους που ξέρω. Και σε ότι αφορά τις κατηγορίες για αν η χώρα τους βρίσκεται σε αυτή τη δεινή οικονομική κατάσταση ας αναρωτηθούμε ποιοι κατασπαταλούσαν τα δισεκατομμύρια μέχρι πολύ ;»
Το θέμα δεν είναι αν η Ελλάδα είναι λιγότερο ή περισσότερο ευρωπαϊκή χώρα, καθώς οι βάσεις της Ευρώπης δεν υπάρχουν χωρίς τον Ελληνισμό. «Θυμηθείτε πως η Ευρώπη ήταν μια πριγκήπισσα από τη Φοινίκη, που απήγαγαν οι Κρήτες προκαλώντας την πρώτη διαμάχη μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η Ευρώπη έχει και ανατολίτικες ρίζες. Η Ευρώπη δεν υπάρχει για να ενώνει τράπεζες και τραπεζίτες αλλά πολιτισμούς – και ο Ελληνικός πολιτισμός είναι ένα στοιχείο που μας ενώνει», επισημαίνει με νόημα ο πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών.
«Ζήτω η Ελλάδα και μην αφήσουμε τους τεχνοκράτες να μας λυγίσουν φίλοι και αδερφοί μου», καταλήγει σε πανηγυρικό τόνο το δημοσίευμα.
www.iefimerida.gr