Η πτήση της Malaysia Airlines δεν είναι η μοναδική περίπτωση περίεργης εξαφάνισης
Η μοιραία πτήση 370 της Malaysia Airlines είναι η τελευταία σε μια σειρά από μυστηριώδεις εξαφανίσεις αεροπλάνων, με δεκάδες επιβάτες.
Σε τουλάχιστον τρεις πολύ γνωστές προηγούμενες περιπτώσεις, και μετά από όργιο φημών και θεωριών συνωμοσίας, οι έρευνες κατέληξαν στα πραγματικά αίτια των δυστυχημάτων, αλλά μετά από πολλούς μήνες.
Η πτήση 800 της ΤWA έπεσε από τον ουρανό στις 17 Ιουλίου του 1996, λίγο μετά την απογείωση από το διεθνές αεροδρόμιο JFK, σκοτώνοντας και τους 230 επιβαίνοντες. Οι έρευνες ήταν δυσχερείς και αργές, επειδή το αεροπλάνο έπεσε στον Ατλαντικό ωκεανό.
Δεν άργησαν να κυκλοφορήσουν φήμες ότι τρομοκράτες είχαν χτυπήσει το αεροσκάφος με πυραύλους εδάφους-αέρος, θεωρία που ενισχύθηκε όταν αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι είδαν «λάμψεις στον αέρα», και άκουσαν εκρήξεις.
Μετά από έρευνες τεσσάρων ετών, η αρμόδια υπηρεσία NTSB κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συντριβή της TWA 800 προκλήθηκε από «μια έκρηξη της κεντρικής δεξαμενής καυσίμου, λόγω ανάφλεξης». Επρόκειτο για μηχανική βλάβη.
Τρία χρόνια μετά την συντριβή του αεροπλάνου της TWA, η πτήση 990 της EgyptAir απογειώθηκε από το αεροδρόμιο JFK και λίγο αργότερα συνετρίβη στον Ατλαντικό, σκοτώνοντας περισσότερους από 200 ανθρώπους.
Δύο ανταγωνιστικές θεωρίες προέκυψαν. Η NTSB, που θεωρείται ευρέως σε όλο τον κόσμο ως η πιο έγκυρη υπηρεσία ερευνών για τα αεροπορικά δυστυχήματα, κατέληξε μετά από έρευνα που διήρκεσε τρία χρόνια ότι ένας από τους Αιγύπτιους πιλότους, ο Γκαμίλ αλ-Μπατούτι έριξε σκόπιμα το αεροπλάνο.
Η NTSB επεσήμανε το γεγονός ότι η καθοδική πορεία του αεροπλάνου ήταν ασυμβίβαστη με μηχανική βλάβη. Με βάση την ανάκτηση του καταγραφέα συνομιλιών στο θάλαμο διακυβέρνησης, η NTSB υπογράμμισε επίσης την συνεχή χρήση από τον αλ-Μπατούτι της φράσης «στηρίζομαι στον Θεό», και το γεγονός ότι δεν έδειξε καμία έκπληξη, όταν το επιβατικό αεροσκάφος άρχισε την ξαφνική μοιραία βουτιά προς τον ωκεανό.
Στην Αίγυπτο, η αυτοκτονία ενός πιλότου που συμπαρέσυρε στον θάνατο δεκάδες ανθρώπους δεν ήταν καθόλου δημοφιλής άποψη. Αιγύπτιοι αξιωματούχοι επέμεναν ότι αιτία της συντριβής ήταν μια μηχανική βλάβη.
Οι θεωρίες συνωμοσίας που αναπτύχθηκαν γύρω από την πτήση 800 της TWA προκλήθηκαν από αναξιόπιστες καταθέσεις αυτοπτών μαρτύρων και φήμες περί ανατινάξεων στο Διαδίκτυο. Στην περίπτωση της EgyptAir 900, Αιγύπτιοι αξιωματούχοι δεν δέχονταν την θεωρία της αυτοκτονίας του πιλότου, επιμένοντας σε μια εναλλακτική εξήγηση για την οποία δεν υπήρχαν αποδεικτικά στοιχεία.
Στην περίπτωση της κατάρριψης της πτήσης 103 της Pan Am επάνω από το Λόκερμπι της Σκωτίας, στις 21 Δεκεμβρίου του 1988, υπήρξε από την αρχή μια θεωρία συνωμοσίας στην αφήγηση των γεγονότων.
Το αεροσκάφος τινάχθηκε στον αέρα από την έκρηξη μιας βόμβας στο κύτος, η οποία σκότωσε τους 270 επιβαίνοντες και άλλους ανθρώπους στο έδαφος.
Η Pan Am προσέλαβε τον Τζουβάλ Αβίβ, έναν Ισραηλινό πρώην αξιωματούχο ασφαλείας για να ερευνήσει τι συνέβη. Στην έκθεσή του, ο Αβίβ υποστήριξε ότι είχε αποδείξεις πως η δολοφονία των επιβατών ήταν το αποτέλεσμα μιας επιχείρησης της CIA που πήγε στραβά, πράγμα για το οποίο δεν υπήρχε η παραμικρή ένδειξη.
Παρά ταύτα, ένα άρθρο που βασίστηκε εν μέρει στο παραμύθι του Αβίβ, στη συνέχεια κατέληξε ως πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ στο περιοδικό TIME. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αργότερα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η επίθεση διατάχθηκε από την κυβέρνηση της Λιβύης, κάτι που οι Λίβυοι ομολόγησαν τελικά ότι ήταν η αλήθεια.
Συμπέρασμα; Αυτές οι τρεις περιπτώσεις αντιπροσωπεύουν το πιθανό φάσμα των λόγων της συντριβής του Μπόινγκ της Malaysia Airlines: μηχανική βλάβη, λανθασμένες ενέργειες των πιλότων, ή τρομοκρατία.
Αλλά η εμπειρία του παρελθόντος δείχνει ότι όλη η αλήθεια θα αποκαλυφθεί μόνο μετά από προσεκτική, και χρονοβόρα έρευνα.